Vekrakos
Spartorama | «Η Οινοποιητική Μονεμβασιάς ανοίγει τους φιλόξενους χώρους της και στην τέχνη καλώντας τον ζωγράφο Τζέιμς Φουτ»

«Η Οινοποιητική Μονεμβασιάς ανοίγει τους φιλόξενους χώρους της και στην τέχνη καλώντας τον ζωγράφο Τζέιμς Φουτ»

Γεωργία Κακούρου-Χρόνη 25/08/2023 Εκτύπωση Κοινωνία Λακωνία Πολιτισμός
«Η Οινοποιητική Μονεμβασιάς ανοίγει τους φιλόξενους χώρους της και στην τέχνη καλώντας τον ζωγράφο Τζέιμς Φουτ»
Κείμενο: Γεωργία Κακούρου-Χρόνη

Η Λακωνία πρέπει να είναι υπερήφανη για τις οινοποιητικές της μονάδες. Αμπελώνες, οινοποιεία, ευφάνταστες εμφιαλώσεις, μεγάλη ποικιλία κρασιών και κυρίως η ποιότητά τους, αναδεικνύουν μια επιχειρηματικότητα που ξεχωρίζει, γιατί κινείται με γνώμονα την εργατικότητα, την εντιμότητα, την προβολή του τόπου μέσα από τα προϊόντα που συστήνονται από μόνα τους. 

Στις πρώτες θέσεις η Οινοποιητική Μονεμβασιάς που ιδρύθηκε το 1997 από τον Γιώργο και την Έλλη Τσιμπίδη. Χωρίς καμιά προσωπική εμπειρία, με αγάπη για τον τόπο και τη λαχτάρα να αναβιώσουν τη μεσαιωνική Malvasia τόλμησαν το μεγάλο εγχείρημα. Κι ο στόχος όχι απλώς επετεύχθη, αλλά σήμερα, με τη συμπαράσταση και των τριών χαρίτων τους, των τριών κοριτσιών τους, της Μαριαλένας, της Αναστασίας και της Άρτεμης, τα κρασιά της οικογένειας Τσιμπίδη ευφραίνουν καρδίας σε πολλές χώρες του κόσμου και συσσωρεύουν διεθνή βραβεία. Δεν υπάρχει χρονιά χωρίς σημαντικές διακρίσεις. 

Ωστόσο η Οινοποιητική Μονεμβασιάς δεν μένει στα κεκτημένα. Ανοίγει τους φιλόξενους χώρους της –που σε υποδέχονται με τα αρωματικά φυτά της ελληνικής γης– και στην τέχνη. Φιλοξενούμενός της εφέτος ο ζωγράφος Τζέιμς Φουτ (James Foot). Ο Τζέιμς Φουτ, γεννημένος στην Κορνουάλη, είναι είκοσι χρόνια που πηγαινοέρχεται στην Ελλάδα, έως ότου πάρει την απόφαση να εγκατασταθεί –αν και οι τόποι που τον διεκδίκησαν ήταν πολλοί– τα τελευταία πέντε χρόνια μόνιμα στο Κυπαρίσσι Λακωνίας αποκτώντας και την ελληνική υπηκοότητα. 

Πολυτάλαντος και πολυσχιδής• με αγροτικές καταβολές που του δίδαξαν να βλέπει τη φύση, να την αγαπά, να την καλλιεργεί και τελικά να την αποτυπώνει. Με σπουδές που βρήκαν διέξοδο στο θέατρο, στη συγγραφή, στην παράσταση και την παραγωγή επέλεξε τελικά τη ζωγραφική στην οποία συμφύονται όλες αυτές οι εμπειρίες. Ως όλη η περιπλάνηση στον χώρο των τεχνών, στην ομορφιά της φύσης και των ανθρώπινων δραστηριοτήτων να κατέληξε συμπυκνωμένη στη ζωγραφική επιφάνεια. 

Τρύγος Ι, Βελιές, 28x38cm

Με μέσα το σχέδιο, το χρώμα με περιορισμένη άλλες φορές την παλέτα του κι άλλες με αποχρώσεις του ιδίου χρώματος, απαθανατίζει αυλές, βάρκες, ταπεινές αυλόπορτες, την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της Μονεμβασιάς και των Σπετσών, για να περιοριστούμε στην ελληνική θεματολογία του, που δεν κατέχει στο έργο του την αποκλειστικότητα. Με τη δύσκολη τεχνική της υδατογραφίας που δεν συγχωρεί εύκολα τα λάθη, με τη σύλληψη και τη δημιουργική διαδικασία σε ετοιμότητα, με την ολοκλήρωση των μικρών έργων στην ύπαιθρο και των μεγάλων στο εργαστήρι, μάς προσφέρει ένα έργο που το απολαμβάνει η όραση. 


Εκκλησία με τρούλο, Μονεμβάσια, 28x38cm


Καμάρα, Μονεμβάσια, 56x38cm

Έργα εμπεριστατωμένης μελέτης κι ενός επιμελέστατου σχεδίου, χωρίς να γίνεται εμφανής ο συστηματικός έλεγχος, με την ελευθερία του χρώματος να μην περιορίζεται απ’ το σχέδιο αλλά να ορίζεται απ’ το φως. Τεχνουργός είναι το ίδιο το φως, οι διακυμάνσεις και οι μεταμορφώσεις που επιφέρει στα πράγματα. Σχέδιο και χρώμα συνομιλούν με τέτοιο αρμονικό τρόπο στην απόδοση του τοπίου, φυσικού ή δομημένου, που σπάνια μας χαρίζει σήμερα η ζωγραφική. Το επίτευγμα ανακαλεί τη σύμπνοια, την αγαστή επικοινωνία, ανάμεσα στο σχέδιο και το χρώμα, όπως προσωποποιημένα απαθανατίζονται αλληγορικά από τον Γκουίντο Ρένι (Guido Reni), στον πίνακά του «Η ένωση του σχεδίου και του χρώματος» (όπου το σχέδιο με τη μορφή άνδρα αγκαλιάζει τη ζωγραφική που απεικονίζεται στο πρόσωπο μιας γυναίκας που κρατά παλέτα).

Τραπέζι καφενείου Ι, Μονεμβάσια, 76x56cm

Εκκλησία, Μονεμβάσια

Ο Τζέιμς Φουτ, μ’ αυτούς τους δυο συμμάχους σε πλήρη συμφωνία, αναζητά, και βρίσκει, αυτόν τον κόσμο που ο σύγχρονος άνθρωπος αποποιείται. Ο John Berger διατείνεται ότι «το κοιτάζειν αποτελεί μια πράξη επιλογής», και ο Τζέιμς Φουτ μάς παροτρύνει ν’ ακολουθήσουμε τη ματιά του και να δούμε ό,τι και όπως βλέπει ο ίδιος. Ο ζωγράφος εμμένει σ’ εκείνες τις όψεις της Ελλάδας που απερίσκεπτα αφανίζουμε, ενώ καλούμεθα να επανεκτιμήσουμε και να διασώσουμε ό,τι όμορφο της έχει απομείνει. 

Το βλέμμα επιλέγει• και μετά το μολύβι και το χρώμα κινούνται αποδίδοντας ευφρόσυνα το θέμα ενσωματώνοντας τον τρόπο θέασης του ζωγράφου• που χωρίς να κηρύσσει μοιάζει να κινείται κι από μια βαθύτερη ανάγκη που επιθυμεί να μας αφυπνίσει. Αν και μπορεί αυτή η εκτίμηση να εξαρτάται από τον προσωπικό τρόπο θέασης που λαχταρά και εύχεται ό,τι απεικονίζεται στις ακουαρέλες του Τζέιμς Φουτ να μην εκλείψει αλλά να εξακολουθήσει να υφίσταται.


Μονεμβάσια ΙΙΙ, 56x76cm


Έλλη και Γιώργος Τσιμπίδης στα εγκαίνια της έκθεσης


Ο ζωγράφος Τζέιμς Φουτ στα εγκαίνια της έκθεσης

Πληροφορίες έκθεσης

Η έκθεση του James Foot, με τίτλο «Μονεμβασιά», στην Οινοποιητική Μονεμβασιάς, εγκαινιάστηκε στις 10 Αυγούστου και θα διαρκέσει έως τις 10 Σεπτεμβρίου 2023.


Γεωργία Κακούρου-Χρόνη, elculture.gr


Οδός Εμπόρων