Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου 2024
Σήμερα, σε αντίθεση με την Πάτρα, δρομολογείται στη Σπάρτη μια ακόμα παρέμβαση που θα αλλοιώσει ριζικά τον ιστορικό – παραδοσιακό χαρακτήρα της κεντρικής λεωφόρου και της πόλης
Παράλληλες ιστορίες αλλά με αντίθετη κατεύθυνση Κι όχι αυτό μόνο: Ήδη βρίσκεται σε φάση υλοποίησης η Μελέτη
«Ανάπλασης του Κέντρου» (αυτή που αντικατέστησε την αρχική Μελέτη «Πεζοδρόμησης
του Κέντρου»), η οποία προβλέπει το
«ξήλωμα» 7 παρτεριών της Παλαιολόγου (από Ευαγγελιστρίας έως Βρασίδου),
μαζί - φυσικά - με τους φοίνικες. Οι
φοίνικες αυτοί θα αντικατασταθούν από πλατάνια, πλευρικά της νέας οδού ήπιας
κυκλοφορίας, η οποία θα χαραχθεί στη θέση των κεντρικών νησίδων - παρτεριών,
δημιουργώντας μια «κυκλοφοριακή κλεψύδρα» στο κέντρο της πόλης. Εν ολίγοις, από τα 19 παρτέρια με τους φοίνικες που δημιούργησε
ο Γκορτσολόγος στην Παλαιολόγου, από Όθωνος-Αμαλίας έως Θερμοπυλών, τα 7
παρτέρια (37% των παλαιών) θα γίνουν ανάμνηση μαζί με τους φοίνικές τους. Πριν από 150, περίπου, χρόνια, στο ίδιο, περίπου, σημείο της
Παλαιολόγου, (από Ευαγγελιστρίας έως Λυκούργου), οικοπεδοποιήθηκε από την τότε
δημοτική αρχή σημαντικό μέρος της πλατείας της Σπάρτης και δημιουργήθηκαν
οικοδομικά τετράγωνα, ένθεν κι ένθεν της Παλαιολόγου, τα οικόπεδα των οποίων
εκποιήθηκαν από τον δήμο. Σήμερα, σε αντίθεση με την Πάτρα, δρομολογείται στη
Σπάρτη μια ακόμα παρέμβαση που θα αλλοιώσει ριζικά τον ιστορικό – παραδοσιακό
χαρακτήρα της κεντρικής λεωφόρου και της πόλης. Φυσικά κανείς δεν ισχυρίζεται ότι μια πόλη δεν πρέπει να
αναμορφώνεται, να εκσυγχρονίζεται και να εξελίσσεται. Αυτό όμως πρέπει να
γίνεται με σύνεση, μελέτη και προσοχή, ώστε η πόλη να μην αποκοπεί από την
παράδοσή της και τα χαρακτηριστικά της ιστορικής διαδρομής της μέσα στον χρόνο
και να μην χάσει τα γνωρίσματά της εκείνα που της δίνουν ιδιαιτερότητα και
προστιθέμενη αξία. Στον χώρο των επιστημών της Χωροταξίας Πολεοδομίας και
Περιφερειακής Ανάπτυξης χρησιμοποιείται ο κομβικός όρος Place branding. Το Place branding (θέση επωνυμίας), σύμφωνα με τους ειδικούς
επιστήμονες του χώρου (π.χ. Ashworth, 2009), αφορά την ιδέα της ανακάλυψης ή
της δημιουργίας μίας μοναδικότητας για έναν τόπο, η οποία τον διαφοροποιεί από
έναν άλλο, προσδίδοντάς του ανταγωνιστική αξία εμπορικού σήματος (brand value). Εδώ στη Σπάρτη τι κάνουμε; Η κοινωνία που είναι; Η Σπάρτη, δυστυχώς, έχει ακόμα ανοιχτά και αναπάντητα
σημαντικά και διαχρονικά ερωτήματα, όπως: «Πότε μια πόλη είναι όμορφη και πότε άσχημη; Ποιες σταθερές
ή μεταβλητές το ορίζουν; Κι αν οι πόλεις είναι οι άνθρωποί τους, τι σημαίνει το
ένα ή το άλλο για τους κατοίκους τους;» Τέτοια ερωτήματα άλλες πόλεις τα έχουν, από πολλά χρόνια,
απαντήσει με σαφήνεια και γι’ αυτό ΞΕΡΟΥΝ πού βαδίζουν. Είναι ώρα, επιτέλους, να τα απαντήσουμε κι εμείς. Φωτογραφίες από το tempo24.news Σπάρτη 22-11-2020
(Τασούλα Επτάκοιλη - Δημοσιογράφος)
Βαγγέλης Μητράκος