Vekrakos
Spartorama | «Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο Πελοποννήσου - Μέρος Ι: οι Υποδομές», από τον Χρόνη Πολυχρονίου

«Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο Πελοποννήσου - Μέρος Ι: οι Υποδομές», από τον Χρόνη Πολυχρονίου

Χρόνης Πολυχρονίου 09/01/2018 Εκτύπωση Άρθρα Δημοτικά
«Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο Πελοποννήσου -  Μέρος Ι: οι Υποδομές», από τον Χρόνη Πολυχρονίου
«Και όμως ο αυτοκινητόδρομος Λεύκτρα – Σπάρτη έχει μια παγκόσμια πρωτοτυπία, σταματάει στη μέση του πουθενά, δηλαδή στη Σπάρτη»
Οδός Εμπόρων

Έχουν πραγματοποιηθεί με επιτυχία μέσα στο Φθινόπωρο οκτώ, από τα δέκα τρία της Επικράτειας, περιφερειακά συνέδρια. Στην Πελοπόννησο όχι ακόμη. Η δύσκολη και συντηρητική Πελοπόννησος, δεν αγκαλιάζει τόσο εύκολα παρόμοιες πρωτοβουλίες από την πλευρά της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Όπως και να έχει όμως, αυτό θα πραγματοποιηθεί το πολύ μέχρι την Άνοιξη. 

Παρά το γεγονός πως οι Οργανώσεις του ΣΥΡΙΖΑ στην Λακωνία έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά προετοιμασίας, με συγκεκριμένη αναπτυξιακή ατζέντα, θα προσπαθήσω να προσεγγίσω και εγώ μόνος μου το θέμα, ελπίζοντας να συμβάλω με τις προτάσεις μου στην διαμόρφωση μίας ολοκληρωμένης πρότασης για την Λακωνία, χρήσιμης για τους τοπικούς μας θεσμούς και άρχοντες που θα συμμετάσχουν ενεργά σε αυτό το συνέδριο. Το θεωρώ υποχρέωση μου, διότι στην ουσία θα επανακαταθέσω την πρόταση που είχα διατυπώσει στο Νομαρχιακό Συμβούλιο Λακωνίας το 2007, τότε ως μέλος του, χωρίς έκτοτε να έχει γίνει απολύτως τίποτα.

Πριν όμως αρχίσω να ξεδιπλώνω τις σκέψεις μου σε τρία διαδοχικά άρθρα, υποδομές – τουρισμός - γεωργία, θέλω να στρέψω το ενδιαφέρον σας στην πρόοδο που παρουσιάζουν σήμερα, δέκα χρόνια μετά, δύο γειτονικές μας πόλεις, η Καλαμάτα και η Τρίπολη, σε σχέση με την δική μας Σπάρτη. Τα συμπεράσματα είναι προφανή και έχουν να κάνουν ευθέως με τα πρόσωπα ευθύνης καθώς και με την «επιλογή» αυτών των προσώπων. Ένας Μπένος για παράδειγμα μπορεί να κάνει την διαφορά. Οι θεσμοί και οι φορείς σε ένα τόπο οφείλουν να είναι οι εκφραστές της ταυτότητας και των συμφερόντων της περιοχής. Οφείλουν να σκέπτονται να μεριμνούν και να προγραμματίζουν για τον τόπο και τους κατοίκους των, προοπτικά, οραματικά, με συνέχεια και βάθος χρόνου. Δίνοντας έτσι ελπίδα και εξασφαλίζοντας την προκοπή στους νέους κυρίως ανθρώπους, διαχρονικά.

Και τώρα στο θέμα μας. Η Λακωνία είναι μία προνομιούχος περιοχή. Το μαρτυράει από παλιά η ιστορία της. Εκτός από τον ήλιο, την παρθένα φύση και τους ανθρώπους της, κατέχει δεσπόζουσα γεωπολιτική θέση στο νοτιότερο χερσαίο άκρο της Ευρώπης. Τα διευρωπαϊκά δίκτια και οι συνδυασμένες σήμερα μεταφορές, προβλέπουν σε αυτά τα στρατηγικά σημεία όπως η Λακωνία, διευκολύνσεις και εγκαταστάσεις (λιμάνια, σταθμοί κλπ.). με τις οποίες θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε σπουδαία κέντρα δραστηριοτήτων ανάμεσα στην ΕΕ και τις χώρες της Α. Μεσογείου και Β. Αφρικής, με ενδιάμεσους πυλώνες την Κρήτη και την Κύπρο (βλέπε καλώδιο ΔΕΗ, ενεργειακή σύνδεση, αέριο κλπ.).

Και όμως ο αυτοκινητόδρομος Λεύκτρα – Σπάρτη έχει μια παγκόσμια πρωτοτυπία, σταματάει στη μέση του πουθενά, δηλαδή στη Σπάρτη. Και όλοι γνωρίζουμε λίγο πολύ πως έγινε και αυτός …και δεν κόπηκε. Πρώτο ζητούμενο λοιπόν είναι αυτό, κλειστός αυτοκινητόδρομος εφάμιλλος και σε συνέχεια του Λεύκτρα – Σπάρτη και εκείθεν διασταυρώσεις για Μονεμβάσια και Γερολιμένα. Στο έργο αυτό μπορούν να ενταχθούν άμεσα και να «μελετηθούν» δύο κατάρες της Λακωνίας, η γέφυρα -παράκαμψη Σκάλας – Βλαχιώτη και η «είσοδος» της Σπάρτης, οι οποίες άμεσα να χρηματοδοτηθούν, έστω από εθνικούς πόρους. Επίσης η ευπρόσωπη σύνδεση του Γυθείου - Αρεόπολης με την Καλαμάτα και το αεροδρόμιο της, είναι εκ των ουκ άνευ. Η Μεσσηνία αποτελεί πλέον για την Λακωνία… σημείο αναφοράς.

Είχαμε αναφέρει τότε (2007) μια σειρά έργων υποδομής. Επικαιροποιημένη σήμερα αυτή η πρότασή μας περιλαμβάνει, χιονοδρομικό Ταϋγέτου, γήπεδο γκολφ στους Μολάους, δημιουργία μεγάλου ενυδρείου και μουσείου θαλάσσιας φυσικής ιστορίας στην Μονεμβάσια κλπ. Εκείνο όμως που θεωρούμε αυτονόητα απαιτητό και πρέπει να προκύψει ως θετικό αποτέλεσμα από αυτό το Συνέδριο, είναι το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης. Η τοπική επιτροπή, οι «φίλοι»,  έχει κάνει αρκετή δουλειά, έχει ασκήσει πολύ πίεση. Ας κάνει τα υπόλοιπα το Υπουργείο, ως οφείλει. Πάντως εμείς (εγώ δηλαδή) όταν λέμε ΑΜΣ εννοούμε μαζί και τα συνεργαζόμενα με αυτό έργα στήριξης και πολιτισμού, ως ένα ολοκληρωμένο πάρκο αντάξιο του παγκόσμιου brand name που φέρει η Σπάρτη. Και από την άποψη αυτή επαναφέρουμε την πρότασή μας για προκήρυξη διεθνούς αρχιτεκτονικού και καλλιτεχνικού διαγωνισμού ενός έργου, που θα μας εισάγει εικονικά μέσω της τεχνολογίας effect κλπ. στον κόσμο της Αρχαίας Σπάρτης κατά το κακό έστω πρότυπο …των «300». Πάντως για την Λακωνία, Περιφερειακό Συνέδριο χωρίς το Μουσείο της, δεν νοείται.
 
Χρόνης Πολυχρονίου


Οδός Εμπόρων