Vekrakos
Spartorama | Αθήνα - Σπάρτη - Καλαμάτα: Βίοι Αντίθετοι

Αθήνα - Σπάρτη - Καλαμάτα: Βίοι Αντίθετοι

Spartorama 25/10/2019 Εκτύπωση Δημοτικά Κοινωνία Πολιτική
Αθήνα - Σπάρτη - Καλαμάτα: Βίοι Αντίθετοι
«Δε χρειάζεται να είσαι πολιτικός αναλυτής για να αντιληφθείς ότι οι διαφορετικές πορείες των πόλεων Καλαμάτας και Σπάρτης έχουν κοινό παρονομαστή το πολιτικό προσωπικό »
Οδός Εμπόρων

Σπάρτη μια πόλη με μεγάλο αποτύπωμα στην παγκόσμια ιστορία για τα επιτεύγματά της στα ιστορικά χρόνια και με δυναμική παρουσία μέχρι και τις αρχές του 18ου αιώνα.

Μια πόλη που μαζί με την Αθήνα και τη Ρώμη είναι ίσως οι πόλεις  με τη μέγιστη επιρροή στη διαμόρφωση της παγκόσμιας ιστορίας, γεγονός που την καθιστά ακόμη και σήμερα σεβαστή και αναγνωρίσιμη στα πέρατα του κόσμου.

Προικισμένη στις αρχές του 19ου αιώνα με ένα εξαίρετο χωροταξικό σχέδιο, δημιουργήθηκε η νέα πόλη πάνω σε μεγάλο μέρος της αρχαίας πόλης παρουσιάζοντας  δυναμική ανάπτυξη μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα, στασιμότητα  στη συνέχεια και υπανάπτυξη από τα μέσα του και μέχρι σήμερα. 

Από την άλλη πλευρά η Αθήνα μια από τις δυο άλλες πόλεις που σχεδιάσθηκαν την ίδια εποχή στις αρχές του 18ου αιώνα από τους Βαυαρούς σε σεβασμό του ιστορικού της παρελθόντος, με κοινή για την εποχή αυτή πληθυσμιακή αφετηρία με τη Σπάρτη, παρουσίασε μια αλματώδη ανάπτυξη, που με τα έργα που έχουν γίνει μέχρι σήμερα τα εκτελούμενα αλλά και τα σχεδιαζόμενα, σύντομα θα την καταστήσουν σε μια από τις πιο σύγχρονες, δυναμικά αναπτυσσόμενες και σημαντικές πόλεις του πλανήτη.

Και αν για την Αθήνα ίσως σε κάποιο βαθμό μπορεί να αιτιολογηθεί αυτή η ανάπτυξη, λόγω της γεωγραφικής της θέσης στον Ελλαδικό χώρο που την κατέστησε πρωτεύουσα με όλα τα καλά που επιφέρει αυτός ο ορισμός, είναι χρήσιμο να δούμε την πορεία στο χρόνο της γειτονικής μας πόλης της Καλαμάτας.

Μιας πόλης ανύπαρκτης ουσιαστικά ιστορικά μέχρι και τον 18ο αιώνα που παρουσιάζει όμως σε σχέση με τη Σπάρτη μια αντίθετη πορεία με συνεχή εξέλιξη σε όλα τα επίπεδα, διαθέτοντας και δημιουργώντας τις συνθήκες για δυναμική ανάπτυξη:

  • αλματώδη τουριστική ανάπτυξη
  • αξιόλογη βιοτεχνική και βιομηχανική δραστηριότητα
  • αξιόλογη δευτερογενή αγροτική παραγωγή
  • σύγχρονο οδικό δίκτυο
  • αεροπορική και λιμενική υποδομή και υπό ανάπτυξη υδατοδρόμια
  • έδρα Πανεπιστημίου με σημαντικές Σχολές και αναπτυσσόμενες νέες Σχολές
  • πνευματική και καλλιτεχνική ζωή που ξεπερνούν τα όριά της
  • στρατιωτικό αεροδρόμιο
  • συνεχή έργα ανάπλασης της πόλης
  • αξιοποίηση στο έπακρο του αρχαιολογικού της πλούτου και της ευρύτερης περιοχής

Απέναντι στις δυο αυτές δυναμικά αναπτυσσόμενες πόλεις, η πόλη μας με τεράστια προίκα από τη φύση και την ιστορία της, με κοινή χρονικά αφετηρία τις αρχές του 19ου αιώνα με τις δυο άλλες πόλεις για ένα νέο ξεκίνημα, παρουσιάζει από τα μέσα του 20ου αιώνα υπανάπτυξη, χωρίς να δείχνει σημάδια που να δικαιολογούν αναστροφή της πορείας και δυναμική ανάπτυξη.

Και αν εξαιρέσουμε την Αθήνα που πλέον δεν έχει μέτρο σύγκρισης με καμία άλλη ελληνική πόλη, είναι χρήσιμο να προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε τα αίτια της πτωτικής πορείας της πόλης μας συγκρίνοντάς τη με τη γειτονική μας Καλαμάτα.

Για να εντοπίσουμε τα αίτια της διαφορετικής πορείας δε χρειάζεται να ανατρέξουμε σε παρελθόντα γεγονότα, αρκεί να συγκρίνουμε τους τελευταίους σχεδιασμούς των Φορέων κάθε περιοχής, ανάπλασης των δυο πόλεων και τη δυνατότητα πραγματοποίησής τους.

Η εξέλιξη της πόλης της Καλαμάτας δε σταματά στα σημαντικά έργα που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα αλλά συνεχίζεται ακόμα πιο δυναμικά με νέα έργα ανάπλασης της πόλης στα πλαίσια της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) ύψους 9.165.000 ευρώ, που πρόσφατα εντάχθηκαν στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Πελοπόννησος 2014-2020» του ΕΣΠΑ της αντίστοιχης χρονικής περιόδου (δείτε και εδώ).

Μια ένταξη που επιτεύχθηκε χάριν της άψογης προετοιμασίας και της συστηματικής δουλειάς που κάνει διαχρονικά ο Δήμος Καλαμάτας, με την έγκαιρη ολοκλήρωση των αναγκαίων μελετών εφαρμογής και αδειών που είναι απαραίτητα για ένταξη έργων σε Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, έργα ανάπλασης που θα ξεκινήσουν το αργότερο στις αρχές του 2020 και θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2021 που λήγει το ΕΣΠΑ.

Σε ανάλογη  προσπάθεια προχώρησε και η προηγούμενη δημοτική αρχή της πόλης μας, αλλά εισπράξαμε δικαιολογημένα άρνηση ένταξης στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Πελοπόννησος 2014-2020» του ΕΣΠΑ της αντίστοιχης χρονικής περιόδου και πώς να μην αποτυγχάναμε αφού (δείτε την απόφαση απόρριψης εδώ):

  • υποβάλαμε προμελέτη της προμελέτης και μάλιστα μόνο για ένα έργο την ανάπλαση της Κ. Παλαιολόγου  και όχι μελέτη εφαρμογής, όπως απαιτούσε το ΕΣΠΑ
  • ζητούσαμε 2.500.000 ευρώ ενώ το όριο για κάθε έργο δεν έπρεπε να ξεπερνά τα 1.800.000
  • δεν είχαμε εξασφαλίσει την αναγκαία αδειοδότηση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου μιας και η Κ.Παλαιολόγου είναι τμήμα εθνικής οδού.

Εν κατακλείδι χάσαμε την ευκαιρία ένταξης των αναγκαίων για το μέλλον της πόλης έργων ανάπλασης στο ΕΣΠΑ 2014-2020 και ουσιαστικά χάσαμε πολύτιμο χρόνο μιας και θα πρέπει να περιμένουμε το νέο ΕΣΠΑ της περιόδου 2020-2026, όπου εάν είμαστε έτοιμοι και εντάξουμε τα έργα ανάπλασης, αυτά δεν μπορούν να ξεκινήσουν νωρίτερα από τις αρχές του 2023.

Ο δήμος ξεκίνησε να μελετά την ανάπλαση του κέντρου της πόλης μέσω ανάθεσης κυκλοφοριακής μελέτης το 2015 και τέσσερα χρόνια μετά όχι μόνο δεν κατάφερε να την ολοκληρώσει αλλά και σήμερα παρουσιάζει σημάδια πλήρους αδράνειας, μιας και η Προγραμματική σύμβαση που υπέγραψε η προηγούμενη δημοτική αρχή στα τέλη του 2018 για την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών ανάπλασης του κέντρου της πόλης, έχει σταματήσει, με άγνωστο το μέλλον της.

Από όλα τα παραπάνω δε χρειάζεται να είσαι πολιτικός αναλυτής για να αντιληφθείς ότι οι διαφορετικές πορείες των πόλεων Καλαμάτας και Σπάρτης έχουν κοινό παρονομαστή το πολιτικό προσωπικό όχι μόνο των αντίστοιχων Δήμων αλλά και των Νομών τους και επειδή η περιοχή μας δε στερείται ικανότατων και ταλαντούχων ανθρώπων, μάλλον φταίνε τα κριτήρια με τα οποία επιλέγουμε και ψηφίζουμε τους εκπροσώπους μας.


Οδός Εμπόρων