Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου 2024
«Η Δημοκρατία... θέλει σκεπτόμενους πολίτες με απόψεις που διαμορφώνουν και επικοινωνούν μετά από κριτική σκέψη όλων των πληροφοριών που λαμβάνουν και όχι άκριτη αποδοχή οργανωμένων πολιτικών, οικονομικών και κοινωνικών φορέων και ομάδων»
Στις συνεδριάσεις της βουλής για τον πρόσφατο ψηφισθέντα
νόμο που αφορά τις εξετάσεις οδηγών, διέκρινες την προσπάθεια των πολιτικών να
«πετάξουν το μπαλάκι των ευθυνών» για την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί
στον τομέα αυτό ,στους εκπαιδευτές και στους υπαλλήλους εξεταστές. Σε όλες τις ευνομούμενες και δημοκρατικά λειτουργούσες χώρες, κάθε παθογένεια θεωρείται ευθύνη της επιτελικής Κεντρικής Διοίκησης, που
οφείλει να μελετήσει και να εισηγηθεί τις κατάλληλες ρυθμίσεις αντιμετώπισής
της και της πολιτικής εξουσίας που οφείλει να τις νομοθετήσει και όχι των
υποκείμενων στις ρυθμίσεις. Δυστυχώς στη χώρα μας η εκάστοτε πολιτική εξουσία είθισται
να μεταφέρει τις ευθύνες σε πολιτικούς αντιπάλους και στα υποκείμενα των
ρυθμίσεων, καλύπτοντας τις δικές της αδυναμίες, ατολμίες, ατομικά, συλλογικά ή
κομματικά συμφέροντα, υποβαθμίζοντας σκόπιμα τη δημόσια διοίκηση που είναι και
θα έπρεπε να είναι ο μοναδικός μοχλός για την επίλυση , προώθηση ζητημάτων
δημόσιου συμφέροντος. Μια υποβάθμιση που στηρίζεται στην κομματικοποίησή της και
στην ανάθεση του έργου της σε στρατό φυτευτών συμβούλων με προσόντα κυρίως την
κομματική τους ταυτότητα τη φιλία ή τη συγγένεια με το πολιτικό πρόσωπο στο γραφείο του οποίου
τοποθετούνται και με δικαιοδοσία που παραβαίνει την ισχύουσα από το 1985
σχετική νομοθεσία. Σύμβουλοι που στην πλειονότητά τους είναι άσχετοι με το
αντικείμενο που καλούνται να συμβουλεύσουν (επιβάλλουν), αλλά χρήσιμοι και εχέμυθοι για ρυθμίσεις κομματικού
συμφέροντος, μεσολαβήσεις παράνομων
συναλλαγών εξυπηρέτησης ατομικών ή οργανωμένων συμφερόντων, μίζες. Σύμβουλοι που λειτουργούν ως πιεστικός μοχλός και συνδετικός
κρίκος με την κακώς νοούμενη πλευρά της δημόσιας διοίκησης, χωρίς νομικές
συνέπειες των πράξεών τους. Παράλληλα έχουμε τοποθετήσεις σε πολιτικά πόστα Υπουργών,
Γενικών Γραμματέων κλπ. ατόμων χωρίς τις
αναγκαίες γνώσεις και ικανότητες, με κριτήρια εσωκομματικές ισορροπίες ή την ευγλωττία τους στην αντιμετώπιση των
πολιτικών αντιπάλων ή στο παραμύθιασμα των πολιτών. Αυτή η διαχρονική κακή πολιτική λειτουργία που δεν ταιριάζει
σε μια ευνομούμενη δημοκρατία και στην οποία οφείλεται αποκλειστικά η
εκτεταμένη διαφθορά και η οικονομική κατάρρευση της χώρας, πρέπει και μπορούμε
να την σταματήσουμε και αυτό μπορεί να γίνει όταν πάψουμε: Η Δημοκρατία για να λειτουργήσει σωστά έχει κανόνες και
θέλει σκεπτόμενους πολίτες με απόψεις που διαμορφώνουν και επικοινωνούν μετά
από κριτική σκέψη όλων των πληροφοριών που λαμβάνουν και όχι άκριτη αποδοχή
οργανωμένων πολιτικών, οικονομικών και κοινωνικών φορέων και ομάδων. Στον πρόσφατο νόμο που ψηφίστηκε για τις εξετάσεις οδηγών,
είχαμε όλα τα παρακμιακά παλαιοκομματικά φαινόμενα που αναλύθηκαν παραπάνω (και
όχι μόνο σε αυτόν, αλλά και στα περισσότερα νομοθετήματα του συγκεκριμένου
Υπουργείου που προτάθηκαν από την παρούσα πολιτική ηγεσία του), με ρυθμίσεις
άγνωστων συντακτών που όπως αναλύθηκε στο προηγούμενο άρθρο είναι σε κρίσιμα σημεία
των προβλέψεών τους ανεφάρμοστες με αποτέλεσμα να μην επιτευχθεί ο σκοπός του νόμου. Η Διοίκηση είχε διαμορφώσει από το 2012 ολοκληρωμένη πρόταση, που μέρη της μόνο λήφθηκαν υπόψη στο ψηφισθέντα νόμο ,με αλλαγές και προσθήκες
από τους άγνωστους συντάκτες του νόμου, που τον καθιστούν ανεφάρμοστο. Είναι σημαντικό να επισημανθεί το υψηλού επιπέδου στελεχιακό
δυναμικό που διαθέτει το τέως Υπουργείο Μεταφορών, που τα τελευταία κυρίως 4
χρόνια βρίσκεται από την πολιτική ηγεσία του σε υπολειτουργία. Αν κάναμε ένα παραλληλισμό, η φιλοσοφία που διαπνέει τα
νομοθετήματα που προωθεί η σημερινή
πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών, μοιάζει με το γαμπρό που συνέχεια αρραβωνιάζεται αλλά ποτέ
δεν καταλήγει σε γάμο (νόμοι με προβλέψεις έκδοσης πληθώρας υπουργικών
αποφάσεων, Διαταγμάτων ανάπτυξης πληροφοριακών συστημάτων που παραμένουν
προβλέψεις).
Επειδή σύντομα θα αναδειχθεί το ανεφάρμοστο ρυθμίσεων του
νόμου και κατά συνέπεια η αδυναμία
επίτευξης του σκοπού του, παρατίθεται παρακάτω ένας οδηγός των αλλαγών και
προσθηκών που πρέπει να γίνουν για να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα. ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ, ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟ, ΔΙΑΦΑΝΕΣ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΟΔΗΓΩΝ ΚΑΙ ΟΔΗΓΩΝ Μια ολοκληρωμένη πολιτική παρέμβασης για την επίτευξη,
σωστής εκπαίδευσης, αξιοκρατικής
εξέτασης των υποψηφίων οδηγών μείωσης της γραφειοκρατίας που ταλαιπωρεί πολίτες
,Σχολές και Υπηρεσίες , με το μικρότερο κόστος και το μικρότερο χρόνο
εφαρμογής, απαιτεί δραστικές αλλαγές σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, που δεν
καλύπτονται απόλυτα από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του ψηφισθέντος πρόσφατα στις 20-2-2019 νόμου και χρήζουν
τροποποιήσεων, συμπληρώσεων, συγκεκριμένα: 1. Ανάπτυξη Πληροφοριακών Συστημάτων Α. Πρόσφατος νόμος Προβλέπει διάφορα συστήματα που δεν ικανοποιούν απόλυτα ή
δεν προσφέρουν ,την επιδιωκόμενη αναβάθμιση λειτουργίας των υπηρεσιών
,ολοκληρωμένες Ψηφιακές υπηρεσίες σε πολίτες, επιχειρήσεις , επαγγελματίες και
διαλειτουργικότητα μεταξύ φορέων του δημοσίου Β. Πρόταση Υλοποίηση της πρότασης της Υπηρεσίας του ΥΠΥΜΕ του 2011 που
αναλύεται στο «Τεχνικό Δελτίο Προτεινόμενης Πράξης(ΤΠΔΔ) ΕΤΠΑ –ΤΑΜΕΙΟΥ ΣΥΝΟΧΗΣ»
και αφορούσε την ανάπτυξη ενός συνόλου προηγμένων πληροφοριακών συστημάτων που
θα προσφέρουν τα επιδιωκόμενα, την
αναβάθμιση λειτουργίας των υπηρεσιών ,ολοκληρωμένες Ψηφιακές υπηρεσίες σε
πολίτες, επιχειρήσεις ,επαγγελματίες, διαλειτουργικότητα μεταξύ φορέων του
δημοσίου. Πρόταση που υλοποιείτο μέσω 7 υποέργων: Υποέργο 1: Ανάπτυξη Ψηφιακών Υπηρεσιών διαχείρισης των
αδειών οδήγησης Υποέργο 2: Ανάπτυξη Ψηφιακών Υπηρεσιών διαχείρισης
Συμβεβλημένων Ιατρών & Εξετάσεων Υποέργο 3: Ανάπτυξη Ψηφιακών Υπηρεσιών διαχείρισης Εξετάσεων
Υποψηφίων οδηγών Υποέργο 4: Ολοκληρωμένη πλατφόρμα Διενέργειας Θεωρητικών
εξετάσεων Υποέργο 5: Ανάπτυξη Ψηφιακών Υπηρεσιών διαχείρισης Καρτών
Ψηφιακού Ταχογράφου Υποέργο 6: Προμήθεια εγκατάσταση Εξοπλισμού για τη
λειτουργία των ολοκληρωμένων Ψηφιακών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υποέργο 7: Σύμβουλο Τεχνικής Υποστήριξης Πληροφοριακά συστήματα και Ψηφιακές υπηρεσίες θα
υποστηρίζουν και θα υιοθετούν τις οδηγίες και πρότυπα του Πλαισίου Παροχής του
ΥΠΕΣΑΥΔ, για τη διασφάλιση των συναλλαγών και την ενίσχυση της
διαλειτουργικότητας με τρίτα συστήματα του δημοσίου και που θα υιοθετούν τα
πρότυπα και οδηγίες προσβασιμότητας του W3C/WAI. Στο Τεχνικό Δελτίο
υπάρχει αναλυτική περιγραφή των
Πληροφοριακών Συστημάτων και μέρος των προτάσεών του θα αναλυθούν παρακάτω στα
στάδια εκπαίδευσης –εξέτασης που παρατίθενται, με αναφορά στις ρυθμίσεις του
ν/σ και τις προτάσεις τροποποιήσεων ,συμπληρώσεων. 2. Θεωρητική εκπαίδευση - εξέταση Ρυθμίσεις νόμου Οι ρυθμίσεις εξασφάλισης είναι οι προτεινόμενες διαχρονικά
από την Υπηρεσία και το θεσμοθετούμενο
πληροφοριακό σύστημα (εφόσον τηρηθούν οι έτοιμες από την Υπηρεσία από τις αρχές
του 2015 προδιαγραφές) εξασφαλίζουν την πραγματοποίηση της εκπαίδευσης και τη
διαφάνεια της εξέτασης Προτάσεις Χρόνος υλοποίησης δράσης 6 μήνες και είναι ανεξάρτητη από
χρόνο έναρξης ισχύος του ν/σ. 3. Πρακτική εκπαίδευση-Εξέταση δοκιμασιών προσόντων και
συμπεριφοράς Ρυθμίσεις νόμου Προβλέπει: Προτάσεις Αναφορικά με τους εξεταστές Οι ρυθμίσεις δεν δίνουν κίνητρο συμμετοχής στις εξετάσεις, η
δε θεσμοθέτηση αναγκαστικής συμμετοχής σε αυτές αν δεν υπάρξει ενδιαφέρον από
τους υπαλλήλους και η λήψη άδειας οδήγησης
και η ανανέωσή της με δαπάνες τους, νομικά δεν είναι επιτρεπτές. Επίσης δημιουργούν προβλήματα λειτουργίας στις Δνσεις
Μεταφορών των Περ/κών Ενοτήτων ,που ήδη υπολειτουργούν από έλλειψη προσωπικού Εξαιρούν τους υπαλλήλους του τέως Υπουργείου Μεταφορών που η
πλειοψηφία τους είναι Πτυχιούχοι που είναι και το ζητούμενο, σε σχέση με την
Περιφέρεια που η πλειονότητα των εξεταστών είναι απόφοιτοι 2βάθμιας
εκπαίδευσης. Προτείνεται για την
άρση των αντικινήτρων και την μέγιστη εξασφάλιση της διαφάνειας της
διαδικασίας: Αναφορικά με τη διαδικασία των εξετάσεων προσόντων και
συμπεριφοράς Οι ρυθμίσεις παρουσιάζουν ελλείψεις και διατάξεις που είναι
δύσκολο έως αδύνατο να υλοποιηθούν ,θέτουν χρόνους που είναι μη επιτεύξιμοι,
μεταφέρουν τις αδυναμίες υλοποίησης τους από τις υπηρεσίες στους πολίτες
,απαιτούν ειδικά για τη δημιουργία των ειδικών χώρων εξέτασης σημαντικά
κεφάλαια της τάξης των 80 εκατομμυρίων ευρώ ,που είναι δύσκολο έως αδύνατο να
εξασφαλισθούν, συγκεκριμένα: Η καταγραφή (βιντεοσκόπηση) της εξέτασης ,από μόνη της
εξασφαλίζει απόλυτα ,την αντικειμενικότητα, την ποιότητα και τη διαφάνειά της. Ταλαιπωρεί άσκοπα τον πολίτη, ανεβάζει το κόστος εκπαίδευσης εφόσον θα γίνεται με εκπαιδευτικό
όχημα ,διπλασιάζει τις ανάγκες σε προσωπικό, καθιστώντας αδύνατη την
πραγματοποίηση τους εντός ωραρίου λειτουργίας δημοσίων υπηρεσιών λόγω της
γνωστής υποστελέχωσης των υπηρεσιών όλων των Περιφερειακών Ενοτήτων. Απαιτεί εξεύρεση κατάλληλων χώρων από τις Περιφερειακές
Ενότητες και σημαντικές πιστώσεις για τη διαμόρφωσή τους (της τάξης του ενός
εκατομμυρίου ευρώ ανά χώρο και συνολικά για όλη την Επικράτεια πάνω από 80
εκατομμύρια ευρώ ), ενώ όπως κατέδειξε η εμπειρία από την κατασκευή στο
παρελθόν έξη τέτοιων χώρων που
χρηματοδοτήθηκαν από κοινοτικά κονδύλια, μόνο έξη Περιφερειακές Ενότητες
ενδιαφέρθηκαν παράλληλα θα απαιτήσει σημαντικό ετήσιο κόστος συντήρησής τους.
Σε περιοχές όπως στην Αττική που απαιτούνται μεγάλος
αριθμός χώρων, η δυσκολία εξεύρεσής τους πολλαπλασιάζεται ενώ τεράστιο πρόβλημα
θα παρουσιαστεί στις νησιωτικές περιοχές .Η πρόβλεψη στο νόμο για
εγκατάσταση στους χώρους συστημάτων αυτόματης καταγραφής είναι και αυτή
ανέφικτη γιατί τέτοιο υλικό εκτεθειμένο σε χώρους μη φυλασσόμενους θα υπόκειται
σε καταστροφικές επιθέσεις ή σε κλοπή. Απαιτείται μεγάλο χρονικό διάστημα για την εξεύρεση του κατάλληλου χώρου και την
διαμόρφωσή του, που θα ξεπεράσει στην καλύτερη περίπτωση η διαμόρφωση των
πρώτων χώρων τα δυο χρόνια. Η πρόβλεψη στο νόμο για λειτουργία για θέση σε λειτουργία
τέτοιων χώρων εντός ολίγων μηνών από τη θέση σε ισχύ του ,είναι ανέφικτη, εκτός
πραγματικότητος. Η πρόβλεψη για εξέταση πολιτών στις ειδικές δοκιμασίες σε
άλλη Περιφερειακή Ενότητα, εφόσον δεν υφίσταται ειδικός χώρος στην Περιφερειακή
Ενότητα που κατοικούν εκτός από άσκοπη είναι και απαράδεκτη μιας και ταλαιπωρεί
τους πολίτες. Δεν μπορεί η Πολιτεία να γιατρεύει τις αδυναμίες της
ταλαιπωρώντας τους πολίτες. Προτείνεται για την άρση των προβλημάτων που προαναφέρονται: 4. Εποπτικός μηχανισμός Ρυθμίσεις νόμου Απαιτεί μεγάλο αριθμό υπαλλήλων του Υπουργείου για εποπτεία
και έλεγχο των εξετάσεων σε ώρες λειτουργίας δημοσίων υπηρεσιών, πράγμα
ανέφικτο λόγω της υποστελέχωσης των υπηρεσιών. Προτάσεις Η εποπτεία και ο έλεγχος μπορούν να εξασφαλισθούν απόλυτα
από το Σώμα Επιθεωρητών του Υπουργείου και από αξιολογητές υπαλλήλους εκτός
ωραρίου λειτουργίας δημοσίων υπηρεσιών, με έλεγχο του καταγεγραμμένου
οπτικοακουστικού υλικού, αξιοποιώντας τα στοιχεία που προκύπτουν από το
Μηχανογραφικό αρχείο που ήδη λειτουργεί ,τις καταγγελίες που θα υποβάλλονται,
τους τυχαίους ελέγχους που θα προκύπτουν με στατιστική μεθοδολογία που
ακολουθείται σε ανάλογες περιπτώσεις παγκοσμίως. Η οπτικοακουστική καταγραφή
που εισάγεται σε συνάρτηση με το αυστηρό πλαίσιο ποινών για εκπαιδευτές και
υπαλλήλους, σε περιπτώσεις παραπτωμάτων
και την προτεινόμενη εποπτεία και έλεγχο, εξασφαλίζουν απόλυτα την
αντικειμενικότητα και διαφάνεια των εξετάσεων και την πραγματοποίηση της
αναγκαίας εκπαίδευσης, εάν παράλληλα εισαχθεί και η προτεινόμενη καταγραφή με σύστημα
γεωγραφικού προσδιορισμού της θέσης του εκπαιδευτικού οχήματος GIS, κάθε
μαθήματος πρακτικής εκπαίδευσης. 5. Παράβολα πολιτών
για την έκδοση άδειας οδήγησης Το ύψος των παραβόλων που καταβάλουν οι πολίτες είναι
υπερβολικά υψηλό. Τα συνολικά έξοδα των Υπηρεσιών συμπεριλαμβανομένων των
αμοιβών των εξεταστών και τα έξοδα εκτύπωσης της άδειας αποτελούν το 60
περίπου των εσόδων από τα παράβολα, στην προκειμένη περίπτωση δεν προσφέρει υπηρεσίες ανταποδοτικού
χαρακτήρα όπως οφείλει, αλλά υπηρεσίες επιχειρηματία. Γιάννης Λαζαρίδης Δείτε το πρώτο μέρος του άρθρου εδώ
Τέως Προισταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών