Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου 2024
Γράφει ο Νεοκλής Κρητικός
Ένα από τα κυριότερα προβλήματα που οι πολίτες
της Λακωνίας μού αναφέρουν συχνά, άπτεται της εξέτασης των Αντιρρήσεων κατά του
περιεχομένου του Δασικού Χάρτη. Οι πολίτες έχουν υποβάλει αντιρρήσεις και
αιτήσεις διόρθωσης πρόδηλων σφαλμάτων από το έτος 2017, με τον αριθμό των
οποίων να προσεγγίζει τις 18.000. Μέχρι σήμερα, κάποιες Τοπικές Κοινότητες,
είχαν εξεταστεί από τις συσταθείσες ΕΠΕΑ. Οι τελευταίες λειτούργησαν από το
2018, έως τα τέλη του 2019 και επαναλειτούργησαν στην Π.Ε. Λακωνίας (4
Επιτροπές), από το Μάιο 2023, μέχρι σήμερα, έχοντας εξετάσει ικανοποιητικό
αριθμό αντιρρήσεων. Όμως, τη διαδικασία εξέτασης των αντιρρήσεων σαφώς
δυσχεραίνει το γεγονός, ότι τα μέλη των Επιτροπών δεν έχουν πληρωθεί για όλο το
χρονικό διάστημα επαναλειτουργίας αυτών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους
πολίτες, αλλά και για την πρόοδο της εξέτασης των αντιρρήσεων. Σημαντικό,
επίσης, πρόβλημα στη λειτουργία των Επιτροπών Εξέτασης Αντιρρήσεων, προκαλείται
από την ανεπάρκεια από Δασολόγους στις Δασικές Υπηρεσίες της Π.Ε. Λακωνίας,
ώστε να υπάρξει δυνατότητα σύστασης περισσότερων Επιτροπών προς επίτευξη του
σκοπού συντόμευσης της εξέτασης των αντιρρήσεων. Το πρόβλημα υποστελέχωσης των Δασικών
Υπηρεσιών, το διαπιστώνουν και οι πολίτες και το βεβαιώνουν, όποτε
επισκέπτονται τις δασικές Υπηρεσίες ή ζητούν απαντήσεις και σε άλλα αιτήματά
τους, παρά τις εντατικές προσπάθειες των υπαλλήλων των Δασικών Υπηρεσιών ν’
ανταποκριθούν. Κάθε Δασαρχείο -από τα 3 του Νομού Λακωνίας- έχει 1 Δασολόγο-το
Δασάρχη- και ένα Δασοπόνο. Το Δασαρχείο Σπάρτης έχει δύο Δασοπόνους, αλλά
διαχειρίζεται δύο δασικά Συμπλέγματα, του Πάρνωνα και του Ανατολικού Ταϋγέτου,
έργα οδοποιίας, AntiNero κα-. Η Διεύθυνση Δασών Λακωνίας δεν έχει Προϊστάμενο
στο Τμήμα Δασικών Χαρτογραφήσεων, ούτε το προβλεπόμενο Επιστημονικό προσωπικό
κατά το Νόμο και στην εν λόγω Υπηρεσία με 3 τμήματα υπηρετούν δύο
Δασολόγοι-ένας εκ των οποίων ο Διευθυντής Δασών Λακωνίας- και ένας Δασοπόνος.
Επίσης, οι επιτυχόντες Δασολόγοι από το γραπτό διαγωνισμό 2Γ/2023 του ΑΣΕΠ δεν
έχουν ακόμα προσληφθεί. Θεωρώ πως οι παραπάνω λόγοι συνιστούν τις
αιτίες που μετά την παρέλευση 7 ετών, οι «αντιρρήσεις» αρκετών Τοπικών
Κοινοτήτων, δεν έχουν ακόμα εξεταστεί. Αυτό δημιουργεί προβλήματα στις
μεταβιβάσεις, αγοραπωλησίες ακινήτων, αλλά και έντονο φόβο σε σχέση με την
Κτηματογράφηση στο Νομό, αφού πολλά ακίνητα έχουν δηλωθεί από το Ελληνικό
Δημόσιο και ειδικότερα από τη Δασική Υπηρεσία ως Δασικά και κατά τεκμήριο
Δημόσια, ενώ οι πολίτες: είτε δεν πρόλαβαν να δηλώσουν τις περιουσίες τους στο
Κτηματολόγιο και ζητούν παράταση, είτε για όσες περιοχές υπάρχουν λειτουργούντα
Γραφεία και «τρέχει» η προθεσμία έγερσης διεκδικητικής αγωγής από πολίτες ή από
το Δημόσιο, ο όγκος διεκπεραίωσης είναι μεγάλος και η προθεσμία εκπνέει
30-11-2024. Απαιτείται λοιπόν να δοθεί παράταση, στη σκοπιμότητα της οποίας
συντείνει και το γεγονός ότι τα αγνώστου ιδιοκτήτη ακίνητα θα περιέλθουν στο
Δημόσιο. Επιπλέον, στον προσφάτως ψηφισθέντα
ν.5142/2024, το άρθρο 15 «Διόρθωση κτηματολογικής εγγραφής σε περίπτωση
απόφασης αποδοχής αντιρρήσεων κατά του Δασικού Χάρτη» χρήζει διευκρινίσεων και
έκδοσης εφαρμοστικής εγκυκλίου. Περαιτέρω πάρα πολλοί πολίτες δεν υπέβαλαν
εγκαίρως αντιρρήσεις και σε συνδυασμό με τα παραπάνω, ανησυχούν για την τύχη
του ακινήτου τους ιδιοκτησιακά, προβαίνοντας σε αιτήματα αναμόρφωσης κυρωμένου
δασικού χάρτη, με αβέβαιη έκβαση, λόγω του πρότερου στους κυρωμένους δασικούς
χάρτες δασικού χαρακτήρα, χωρίς να έχει διευκρινιστεί αν ύστερα από τυχόν
απόρριψη από το ΥΠ.ΕΝ. υπάρχει έτερος τρόπος αμφισβήτησης του δασικού
χαρακτήρα, λόγω μη δυνατότητας υποβολής νέας αντίρρησης. Το παραπάνω φαινόμενο
παρατηρώ από επισημάνσεις, ανησυχίες και διαμαρτυρίες των δημοτών της
Ανατολικής Μάνης, όπου ανεξάρτητα του νέου ιδιοκτησιακού καθεστώτος που ισχύει
για το άρθρο 62 ν.998/79, εντούτοις πολλά ακίνητα στην κτηματογράφηση -για τα
οποία δεν είχαν υποβάλει αντιρρήσεις κατά του περιεχομένου του Δασικού Χάρτη
εγκαίρως- ακόμα και με την υποβολή αιτήματος πρόδηλου σφάλματος στη δασική
Υπηρεσία (άρθρο 20 ν.3889/2010, όπως ισχύει), δε θα μπορούν ως δασικά να
αξιοποιηθούν περαιτέρω. Άλυτο, επίσης, παραμένει το ζήτημα του
ιδιοκτησιακού καθεστώτος του Λαγίου, παρά την πλειάδα παρεμβάσεων και πιέσεων,
κατά την προηγούμενη τετραετία. Προσδοκώ λύσεις για τα ανωτέρω, βοηθώντας με
κάθε τρόπο στην επίλυση των ανωτέρω προβλημάτων των πολιτών, σε συνδυασμό με
την άμεση ενδυνάμωση της Δασικής Υπηρεσίας με επιστημονικό προσωπικό,
προκειμένου να λειτουργήσει καλύτερα, συμβάλλοντας στην επίλυση προβλημάτων που
την εμπλέκουν αποτελεσματικά (Προστασία, Διαχείριση, Συντήρηση, Δασικοί Χάρτες,
Κτηματολόγιο). Νεοκλής Κρητικός