Vekrakos
Spartorama | «Κοινωνική Αναλγησία – Αδιαφορία - Ανικανότητα», από τον Γιάννη Λαζαρίδη

«Κοινωνική Αναλγησία – Αδιαφορία - Ανικανότητα», από τον Γιάννη Λαζαρίδη

Γιάννης Λαζαρίδης 28/05/2022 Εκτύπωση Άρθρα Δημοτικά Κοινωνία Πολιτική
«Κοινωνική Αναλγησία – Αδιαφορία - Ανικανότητα», από τον Γιάννη Λαζαρίδη
Τη βασική ευθύνη για την επίτευξη των στόχων μιας πόλης την έχει πάντα η δημοτική παράταξη που άρχει...
Οδός Εμπόρων

Στα βασικά καθήκοντα μεταξύ άλλων μιας δημοτικής αρχής ,είναι να εξασφαλίζει:

  • Ποιότητα ζωής για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης
  • Τη δημόσια ασφάλεια και υγεία ,στο βαθμό που τις αναλογεί
  • Διασφάλιση του φυτικού και ζωικού περιβάλλοντος
  • Δράσεις και ενέργειες που υλοποιούν ένα στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό, προϊόν επιστημονικής μελέτης με τη συμμετοχή τόσο κατά τη μελέτη του όσο και στην υλοποίησή του φορέων και απλών ενδιαφερόμενων πολιτών ,δράσεις που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και την ανάπτυξη της πόλης.

Τη βασική ευθύνη για την επίτευξη των στόχων μιας πόλης την έχει πάντα η δημοτική παράταξη που άρχει, που θα πρέπει να διαθέτει για το σκοπό γνώση των καθηκόντων της, κοινωνική και περιβαλλοντολογική  ευαισθησία καθώς και ικανότητα διοίκησης.

Μια βόλτα στην πόλη και τα πεπραγμένα, δείχνουν ότι η δημοτική παράταξη που άρχει σήμερα δε διαθέτει τα προαναφερόμενα  προσόντα, αντίθετα διακρίνεται από κοινωνική αναλγησία, αδιαφορία και εκ του αποτελέσματος ανικανότητα.

Παρακάτω παρατίθενται μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα που δικαιολογούν τους χαρακτηρισμούς του έργου της άρχουσας δημοτικής παράταξης.



Δημόσια ασφάλεια και υγεία, ποιότητα ζωής

  • Για την προαγωγή της οδικής ασφάλειας ,έχει διεθνώς εκτιμηθεί η ανάγκη εκπαίδευσης στην παιδική ηλικία και προς το σκοπό αυτό δημιουργήθηκαν σε όλες τις πόλεις της Χώρας και στην πόλη μας, 102 Πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής για παιδιά Α΄βάθμιας εκπαίδευσης.

Στα Πάρκα αυτά διατέθηκε από το Υπουργείο Μεταφορών κατάλληλος εξοπλισμός και εκπαιδεύτηκαν άτομα που υποδείχθηκαν από τους Δήμους για την εκπαίδευση των παιδιών.

Στην πόλη μας με ευθύνη του Δήμου το Πάρκο δε λειτουργεί, ουσιαστικά είναι εγκαταλελειμμένο, οι φωτογραφίες που λήφθηκαν στις 25/5/2022 είναι χαρακτηριστικές της εγκατάλειψης και της αδιαφορίας.


  



  • Η οδική ασφάλεια εξαρτάται και από την οριζόντια και κάθετη σήμανση στους δρόμους της πόλης και μια από τις σημαντικότερες σημάνσεις είναι διαβάσεις πεζών.

Σχεδόν όλες οι διαβάσεις στην Κ. Παλαιολόγου έχουν σβήσει, εγκυμονώντας μεγάλους κινδύνους για τους πεζούς που τις διασχίζουν.



 

  • Σημαντική παράμετρος οδικής ασφάλειας σε μια πόλη είναι επίσης η ανεμπόδιστη κίνηση των πεζών στα πεζοδρόμιά της.

Στην πόλη μας που εκτός των διπλής κατεύθυνσης δρόμων της στους υπόλοιπους δυστυχώς διαθέτει μικρού πλάτους  πεζοδρόμια με εμπόδια από σκαλοπάτια οικιών και κολόνες ,το πρόβλημα επιτείνεται και από ανάπτυξη άγριας βλάστησης, παρατημένων απορριμάτων ή και κλείσιμο τμημάτων τους λόγω επικινδυνότητας κατάρρευσης παρακείμενου κτίσματος.




  

Παρότι στις δυο τελευταίες περιπτώσεις η ευθύνη των πολιτών είναι μεγάλη, αυτό δεν αναιρεί την υποχρέωση του Δήμου για άμεση αποκομιδή των απορριμμάτων και νομική υποχρέωση των ιδιοκτητών για άρση της επικινδυνότητας των ιδιοκτησιών τους.

Η απομάκρυνση της άγριας βλάστησης από τα πεζοδρόμια που δε γίνεται, είναι αποκλειστικής ευθύνης της δημοτικής αρχής και επιβάλλεται όχι μόνο για λόγους ασφάλειας στην κίνηση των πεζών αλλά και για λόγους υγείας των πολιτών μιας και το επικρατών φυτό είναι το «περδικάκι» που θεωρείται το χειρότερο αλλεργιογόνο. Η άγρια βλάστηση που κατακλύζει πολλά σημεία δημόσιας κυκλοφορίας και στο κέντρο της πόλης με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την κεντρική λεωφόρο Κ. Παλαιολόγου, συν τοις άλλοις υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής των κατοίκων και επισκεπτών της πόλης 


 

  • Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα ανικανότητας στην επίλυση έκτακτων προβλημάτων και αδιαφορίας για τη δημόσια υγεία, αποτελεί η διαχείριση από τα τέλη του προηγούμενου χρόνου της αποκομιδής των απορριμμάτων. Η πόλη για δυο μεγάλα χρονικά διαστήματα γέμισε από σκουπίδια, λόγω αδυναμίας της δημοτικής αρχής να κάνει έγκαιρα τις αναγκαίες ενέργειες για την αποκομιδή τους.  Η μετατόπιση των ευθυνών σε τρίτους δείχνει και το μέγεθος της ανικανότητάς της. Όταν γνωρίζεις ότι η αποκομιδή εξαρτάται από ένα υπό  κατασκευή έργο που την ευθύνη έχει άλλος Φορέας, εν προκειμένω η Περιφέρεια Πελοποννήσου, δεν εφησυχάζεις ούτε από υποσχέσεις ούτε από το συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης και παράδοσης σε λειτουργία του αναμενόμενου έργου. Είσαι υποχρεωμένος να παρακολουθείς κάθε στάδιο που περιλαμβάνεται στο χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου, έτσι ώστε εφόσον υπάρξουν προβλήματα να κάνεις τις απαραίτητες ενέργειες για να υπάρξει απρόσκοπτη αποκομιδή των σκουπιδιών. Πόσο μάλλον αφού όφειλες να γνωρίζεις ότι σε τέτοια έργα συνήθως παρουσιάζονται εμπλοκές λόγω παρεμβάσεων τοπικών στην περιοχή κατασκευής του έργου παραγόντων και πολιτών με προσφυγές και δυναμικές κινητοποιήσεις και στο έργο αυτό υπήρξαν τέτοιες εμπλοκές, πριν αλλά με την έναρξη των εργασιών κατασκευής του.
  • Η προχειρότητα και η έλλειψη υπευθυνότητας στην αντιμετώπιση των προβλημάτων αποκομιδής ,διαπιστώνεται και από την παράνομη χωματερή (με έντονη δυσοσμία)που έχει δημιουργηθεί δίπλα στο Πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής και στον όρχο απορριματοφόρων του Δήμου και τα απορρίματα που είναι διάσπαρτα στην άκρη του παρακείμενου δρόμου.


  

  • Στην πόλη μας δυστυχώς πολλοί συμπολίτες μας είτε από άγνοια είτε από αδιαφορία δεν απορρίπτουν τα ανακυκλώσιμα απορρίματά τους στους ειδικούς για το σκοπό αυτό μπλέ κάδους.Ένας ευαισθητοποιημένος περιβαλλοντολογικά και υπεύθυνος Δήμος, όταν διαπιστώνει τέτοια προβλήματα  φροντίζει για την ενημέρωση των πολιτών του με κατάλληλες εκστρατείες και έντυπο υλικό.



  

Η θέση των μπλέ κάδων είναι σημαντική, υπάρχουν περιοχές στην πόλη που η έλλειψή τους , δημιουργεί τοπικά περιβαλλοντολογικά προβλήματα στο φυσικό περιβάλλον. Χαρακτηριστική περίπτωση έλλειψης κάδου η περιοχή στη γέφυρα στη Μαγουλίτσα στο τέρμα της Άγιδος, που συνδέει το Χατύπι με την πόλη, τα πλαστικά και όχι μόνο ,που πετιούνται καταλήγουν στο ποτάμι και μέσω αυτού στη θάλασσα.0

Ένας ευαισθητοποιημένος περιβαλλοντολογικά και υπεύθυνος Δήμος ,όταν διαπιστώνει τέτοια προβλήματα  φροντίζει για την ενημέρωση των πολιτών του με κατάλληλες εκστρατείες και έντυπο υλικό και δεν αφήνει καμμία περιοχή ακάλυπτη από κάδο ανακύκλωσης.

 

 

Φιλοζωική Πολιτική

Πρόσφατα είχαμε ίσως το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αδιαφορίας και αναλγησίας της δημοτικής αρχής, τη διαπίστωση σύμφωνα με  μηνυτήρια αναφορά, όπως κατατέθηκε από την γενική διευθύντρια της «SaveaGreekStray», των φρικιαστικών συνθηκών, που αντιμετώπιζαν τα αδέσποτα ζώα που διαβίωναν στα κυνοκομεία του Δήμου.

Μήνυση όπου χαρακτηριστικά αναφέρεται, «Οι σκύλοι διαβιούν υπό άθλιες συνθήκες, υποφέροντας καθημερινά και μη έχοντας τις ελάχιστες απαραίτητες προϋποθέσεις φυσιολογικής ζωής. Ευρίσκεται εκεί υπό αυτές τις συνθήκες, κατ’ ουσίαν αργού θανάτου, πλήθος σκύλων, που ενδεχομένως ανέρχεται σε εκατοντάδες…»



Στρατηγικός και επιχειρησιακός σχεδιασμός, βελτίωσης της ποιότητας ζωής και  ανάπτυξης της πόλης

Βασικότερη προϋπόθεση για την ανάπτυξη, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και την αντιμετώπιση της καθημερινότητας ενός Δήμου είναι η ύπαρξη ή η δημιουργία ενός ένα στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδιασμού, προϊόν επιστημονικής μελέτης με τη συμμετοχή τόσο κατά τη μελέτη του όσο και στην υλοποίησή του φορέων και απλών ενδιαφερόμενων πολιτών και η συνεπής υλοποίησή του.

Στην πόλη μας τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει ανάλογα σχέδια. Κάθε δημοτική παράταξη που αναλάμβανε τη διοίκηση του Δήμου, θεωρούσε ότι έπρεπε να αγνοήσει τα υφιστάμενα από τις προηγούμενες δημοτικές αρχές σχέδια και να προχωρήσει σε νέους σχεδιασμούς.

Έτσι στα ράφια του Δήμου σκονίζονται αχρησιμοποίητα:

  • Στρατηγικός και Επιχειρησιακός σχεδιασμός για τον Καποδιστριακό Δήμο Σπάρτης που έγινε στα πλαίσια νομοθετικής υποχρέωσης και εγκρίθηκε από το Δήμο το 2011.
    (ανατέθηκε επί δημαρχίας Αντωνάκου και παραλήφθηκε επί δημαρχίας κ. Αργειτάκου)

  • Κυκλοφοριακή μελέτη για το σύνολο της αστικής περιοχής της πόλης  του Τεχνικού Γραφείου Βόσκογλου-Μάρη με προτάσεις των αναγκαίων έργων (ανατέθηκε επί δημαρχίας Αντωνάκου και παραλήφθηκε επί δημαρχίας κ. Αργειτάκου)
  • Ολοκληρωμένη μελέτη παρέμβασης στις κεντρικές λεωφόρους Κ. Παλαιολόγου , Λυκούργου, συμπεριλαμβανομένης ανάπλασης του Πάρκου ΟΤΕ και παρέμβαση στη Δημοτική Αγορά (ανατέθηκε και παραλήφθηκε επί δημαρχίας κ. Αργειτάκου).
  • Στρατηγικός και Επιχειρησιακός σχεδιασμός για τον νεοιδρυθέντα Καλλικρατικό Δήμο Σπάρτης που έγινε στα πλαίσια νομοθετικής υποχρέωσης. Ο πληρέστερος σχεδιασμός από τους υφιστάμενους (718 σελίδες, ανατέθηκε και παραλήφθηκε επί δημαρχίας κ. Αργειτάκου)
  • Κυκλοφοριακή μελέτη για το σύνολο της αστικής περιοχής της πόλης από ομάδα Μελετητών με επικεφαλή την κα Βάσση (ανατέθηκε επί δημαρχίας κ. Βαλιώτη).
  • Εκπόνηση «Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Δήμου Σπάρτης και ωρίμανση προς δημοπράτηση του έργου Ανάπλαση Κέντρου Σπάρτης» (ανατέθηκε επί δημαρχίας κ. Βαλιώτη )και είναι το μόνο που μικρό μέρος του υλοποιείται με τα γνωστά σε όλους προβλήματα OPEN MALL κλπ.

Συμπληρώνοντας σύντομα τρία χρόνια από την ανάληψη της ευθύνης διοίκησης του δήμου η παρούσα δημοτική παράταξη ,αντί να προχωρήσει στην υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού, προχωρά ασθμαίνοντας και με μεγάλη καθυστέρηση μερικών επί μέρους αναπλάσεων, για κάποιες από τις οποίες μάλιστα αγνοήθηκαν οι προτάσεις μεγάλων Φορέων επιστημονικών και επαγγελματικών της περιοχής.

Η δημιουργία ομάδων εργασίας, αποδείχθηκε εκ των αποτελεσμάτων, προσχηματική για την απόκρυψη της αδυναμίας και της ανικανότητά της, αφού άλλωστε πολλοί συμπολίτες που κλήθηκαν να βοηθήσουν διαπίστωσαν την αδυναμία συνεννόησης και αποχώρησαν.

Ακόμη και σήμερα από αναρτήσεις στα social media διαπιστώνεται προσπάθεια εμπαιγμού πολιτών που ενδιαφέρονται για το καλό της πόλης, αφού καλούνται να υποβάλουν προτάσεις, ενώ τα υφιστάμενα σχέδια υπερκαλύπτουν τις ανάγκες του Δήμου.

Οι πολίτες δεν έχουν την επιστημονική γνώση για υποβολή προτάσεων, αλλά πρέπει και επιβάλλεται γιατί γνωρίζουν πολύ καλά την καθημερινότητα και τις ανάγκες της πόλης, να τους ζητείται η γνώμη τους για εκπονούμενα σχέδια.

Εν κατακλείδι ,βιώνοντας την καθημερινότητα της πόλης ,νομίζω και από αναρτήσεις στα social media και άλλων συμπολιτών ,ότι διαπιστώνεται αντικειμενικά η αδυναμία της παρούσας δημοτικής αρχής να εξασφαλίσει, ποιότητα ζωής για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης, τη δημόσια ασφάλεια και υγεία ,στο βαθμό που τις αναλογεί, διασφάλιση του φυτικού και ζωικού περιβάλλοντος, υλοποίησης ενός στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδιασμού.

Οι φωτογραφίες λήφθηκαν στις 25 Μαΐου από το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής  και από λίγα σημεία της πόλης, δεν εξαντλούν τα υφιστάμενα προβλήματα που παρουσιάζονται σε όλη την αστική έκταση της πόλης.


Γιάννης Λαζαρίδης


Οδός Εμπόρων