Vekrakos
Spartorama | Ελένη Δαράκη: «Επομένως το Τεχνικό Πρόγραμμα εγκρίνεται κατά πλειοψηφία με 9 ψήφους υπέρ και 25 κατά»

Ελένη Δαράκη: «Επομένως το Τεχνικό Πρόγραμμα εγκρίνεται κατά πλειοψηφία με 9 ψήφους υπέρ και 25 κατά» - video

Ν.Μ. 30/01/2022 Εκτύπωση Άνθρωποι! Δημοτικά Κοινωνία Οικονομία Πολιτική
Ελένη Δαράκη: «Επομένως το Τεχνικό Πρόγραμμα εγκρίνεται κατά πλειοψηφία με 9 ψήφους υπέρ και 25 κατά»
Αντώνης Καλομοίρης: «Ο Βασιλιάς είναι Γυμνός»
Οδός Εμπόρων

Είναι γνωστό τι συνέβη κατά το πέρας της συνεδρίασης, του Δημοτικού Συμβουλίου Σπάρτης στις 26/1/2022 και στην συζήτηση για την έγκριση ή όχι του «Τεχνικού Προγράμματος 2002» του Δήμου, όταν η πρόεδρος κα Δαράκη αφού μέτρησε τις ψήφους και τις βρήκε 9 υπέρ και 25 κατά εκφώνησε το περίφημο «Επομένως το Τεχνικό Πρόγραμμα εγκρίνεται κατά πλειοψηφία»!

Στην παραπάνω παράλογη φράση αντέδρασε έντονα -και δικαίως- ο Δημοτικός Σύμβουλος Αντώνης Καλομοίρης ο οποίος ξέσπασε: «Το 9 είναι μεγαλύτερο από το 25, ρε παιδιά! Τι διάβολο, έχω πάει σχολείο ρε γ@μώτο! Τι γίνεται βρε παιδιά;  Ούτε ο Παπαδόπουλος… γ@μώ το κέρατο μου, γ@μώ τον Μητσοτάκη γ@μώ!», ενώ ο «διαβασμένος επί του θέματος» Δημοτικός Σύμβουλος κος Δημήτριος Αποστολάκος δήλωνε με νόημα: «Δια της ατόπου απαγωγής κ. συνάδελφε».

Πολλοί έγραψαν ότι γίναμε πάλι ρεζίλι πανελλαδικά, ότι όλα αυτά θα γίνουν viral και μάλλον επαληθεύτηκαν.

Σε δεύτερη ανάγνωση πρόκειται για άλλη μια θεατρική παράσταση που δόθηκε επί σχεδόν τέσσερεις ώρες στο Δημοτικό Συμβούλιο για κάτι που είχε ήδη εγκριθεί, πριν καν αρχίσει η συνεδρίαση. Είναι τα αποτελέσματα μιας περίεργης, «τραβηγμένης από τα μαλλιά» Δημοκρατίας στην Διοίκηση των ΟΤΑ που επέβαλλε η τωρινή κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στους Δήμους, προσπαθώντας να «διορθώσει» την «περίεργη» δημοκρατία που είχε επιβάλλει η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Παραθέτω παρακάτω δυο παραγράφους από το άρθρα 8 του σχετικού νόμου και αμέσως μετά την αιτιολογική έκθεση αφού συνήθως αυτές διαφωτίζουν κατά πολύ την λογική πρόθεση του Νομοθέτη:


 

Ν. 4623/2019 (ΦΕΚ A’ 134/09.08.2019) Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις και άλλα επείγοντα ζητήματα.

Άρθρο 8.

Τεχνικό Πρόγραμμα δήμων και περιφερειών

1. Η παράγραφος 5 του άρθρου 208 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, όπως κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 3463/2006 (Α΄ 114), τροποποιείται ως εξής:

«5. Η συζήτηση και η ψήφιση του Τεχνικού Προγράμματος των δήμων πραγματοποιείται σύμφωνα με το σχέδιο της εκτελεστικής επιτροπής και τις τυχόν εναλλακτικές προτάσεις που κατατίθενται από τους επικεφαλής των παρατάξεων. Οι τυχόν εναλλακτικές προτάσεις συνοδεύονται από εισήγηση της αρμόδιας τεχνικής υπηρεσίας του δήμου. Κατά τη σύνταξη των προτάσεων από τις ενδιαφερόμενες παρατάξεις, οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου παρέχουν κάθε σχετικό στοιχείο. Η πρόταση που συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του δημοτικού συμβουλίου συνιστά και το εγκεκριμένο Τεχνικό Πρόγραμμα. Αν καμία πρόταση δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του δημοτικού συμβουλίου, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μεταξύ των δύο πρώτων σε ψήφους προτάσεων και θεωρείται εγκεκριμένη η πρόταση που λαμβάνει τις περισσότερες ψήφους επί των παρόντων.» 

2. Το άρθρο 268Α του ν. 3852/2010 τροποποιείται ως εξής:

«Άρθρο 268Α

Συζήτηση και ψήφιση Τεχνικού Προγράμματος Περιφερειών

Η συζήτηση και η ψήφιση του Τεχνικού Προγράμματος των περιφερειών πραγματοποιείται σύμφωνα με το σχέδιο της εκτελεστικής επιτροπής και τις τυχόν εναλλακτικές προτάσεις που κατατίθενται από τους επικεφαλής των παρατάξεων. Οι τυχόν εναλλακτικές προτάσεις συνοδεύονται από εισήγηση της αρμόδιας τεχνικής υπηρεσίας της περιφέρειας. Κατά τη σύνταξη των προτάσεων από τις ενδιαφερόμενες παρατάξεις, οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου παρέχουν κάθε σχετικό στοιχείο.

Η πρόταση που συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του περιφερειακού συμβουλίου συνιστά και το εγκεκριμένο Τεχνικό Πρόγραμμα. Αν καμία πρόταση δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του περιφερειακού συμβουλίου, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μεταξύ των δύο πρώτων σε ψήφους προτάσεων και θεωρείται εγκεκριμένη η πρόταση που λαμβάνει τις περισσότερες ψήφους επί των παρόντων.». 

 

Αιτιολογική Έκθεση

«Άρθρα 8 έως 12

Με τις προτεινόμενες διατάξεις ρυθμίζονται θέματα ψήφισης του τεχνικού προγράμματος (άρθρο 8), του επιχειρησιακού προγράμματος (άρθρο 9), του προγράμματος αξιοποίησης της περιουσίας (άρθρο 10), του ορισμού φόρων, τελών και εισφορών (άρθρο 11) και της ψήφισης προϋπολογισμού σε δήμους και περιφέρειες (άρθρο 12). Σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις, οι αντιπολιτευόμενες παρατάξεις μπορούν να καταθέσουν εναλλακτικές προτάσεις, οι οποίες συζητούνται και ψηφίζονται παράλληλα με την πρόταση του δημάρχου ή του περιφερειάρχη.

Η εναλλακτική πρόταση για να γίνει δεκτή προς συζήτηση, πρέπει να συνοδεύεται από έκθεση που συντάσσει ο προτείνων, στην οποία αιτιολογείται η όποια διαφωνία, και από εισήγηση των αρμοδίων, κατά περίπτωση, υπηρεσιών του δήμου ή της περιφέρειας σχετικά με το εφαρμόσιμο ή μη της πρότασης.

Οι προτάσεις συζητούνται και ψηφίζονται διακριτά κατά την ίδια συνεδρίαση. Έγκριση λαμβάνει η πρόταση που συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου. Αν καμία πρόταση δεν συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του συμβουλίου, τότε η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μεταξύ των δύο πρώτων σε ψήφους προτάσεων και θεωρείται εγκεκριμένη η πρόταση που λάβει τις περισσότερες ψήφους επί των παρόντων. Εάν δεν υποβληθεί εναλλακτική πρόταση, θεωρείται εγκεκριμένη η εισήγηση του δημάρχου/περιφερειάρχη.

Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, τροποποιείται το ισχύον πλαίσιο που εισήχθη με τον ν. 4555/2018 και εξασφαλίζεται αφενός η, σε κάθε περίπτωση, ψήφιση σημαντικών αποφάσεων για λειτουργία των δημοτικών/περιφερειακών υπηρεσιών και αφετέρου, μέσω της δυνατότητας κατάθεσης εναλλακτικών προτάσεων, αναβαθμίζεται τόσο η πολυφωνία, όσο και η δυνατότητα εξεύρεσης της καλύτερης δυνατής λύσης για τα συμφέροντα του δήμου ή της  περιφέρειας.

Για να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας και η αρχή ισότητας των όπλων, αλλά και να εξασφαλισθεί ότι οι εισαγόμενες ρυθμίσεις δεν θα καταστρατηγηθούν στα πλαίσια ενός στείρου αντιπολιτευτικού λόγου, εισάγονται ως δικλείδες ασφαλείας ότι [α] η εναλλακτική κατατιθέμενη πρόταση ρυθμίζει πλήρως το προς συζήτηση θέμα (πχ. κατάθεση εναλλακτικού προϋπολογισμού ως σύνολο και όχι πρόταση για μία ομάδα κωδικών ή ολοκληρωμένο τεχνικό πρόγραμμα και όχι πρόταση για τα έργα μίας δημοτικής ή περιφερειακής ενότητας), [β] η κατατιθέμενη εναλλακτική πρόταση συνοδεύεται από αιτιολογική έκθεση που αναλυτικά εκτίθεται και αιτιολογείται η διαφορετική αντιμετώπιση του θέματος και [γ] συνοδεύεται από εισήγηση των αρμοδίων υπηρεσιών του δήμου για την πληρότητα αυτής ως σύνολο και το εφαρμόσιμο αυτής σε περίπτωση που ψηφιστεί, ώστε να αποκλειστεί το φαινόμενο να ψηφιστεί πρόταση που είναι αδύνατον να εφαρμοσθεί και να τεθεί έτσι σε σοβαρό κίνδυνο η λειτουργία του δήμου ή της περιφέρειας και η παροχή αποτελεσματικών υπηρεσιών προς τους πολίτες. Οι προτάσεις συντάσσονται από τις προτείνουσες παρατάξεις, ωστόσο οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου παρέχουν όποιο σχετικό στοιχείο ήθελε αιτηθεί.»


 

Είναι σαφές από τα παραπάνω ότι παράλληλα με την εισήγηση της Δημοτικής αρχής μπορεί να κατατεθούν προς ψήφιση εναλλακτικές προτάσεις από τις αντιπολιτευόμενες παρατάξεις. Μόνο που αυτές οι προτάσεις «πρέπει να συνοδεύονται από εισήγηση των αρμοδίων υπηρεσιών του δήμου για την πληρότητα αυτών ως σύνολο και το εφαρμόσιμο αυτών», πράγμα το οποίο πολύ δύσκολα μπορεί πρακτικά να επιτευχθεί.

«Εάν δεν υποβληθεί εναλλακτική πρόταση, θεωρείται εγκεκριμένη η εισήγηση του δημάρχου/περιφερειάρχη», που είναι και η περίπτωσή μας. Κατά τη γνώμη μου κακώς διεξήχθη ονομαστική ψηφοφορία για να καταλήξει στην άστοχη ετυμηγορία της προέδρου «περνάει κατά πλειοψηφία με 9 ψήφους υπέρ και 25 κατά». Ίσως θα έπρεπε να διαβάζει προσεκτικότερα τους νόμους η κα Δαράκη.

Η ουσία για μας τους πολίτες της Σπάρτης είναι ότι καμία από τις αντιπολιτευόμενες παρατάξεις δεν φρόντισε να κατεβάσει εναλλακτική πρόταση για το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου (σημειώνω την πιθανή δικαιολογία της δυσκολίας έγκρισης από τις υπηρεσίες του Δήμου) και όλοι συμμετείχαν σε μια συζήτηση της οποίας το αποτέλεσμα ήταν προδιαγεγραμμένο από την πρώτη στιγμή. Εντυπωσιακή ήταν και η αδιαφορία του κ. Δημάρχου για το Τεχνικό Πρόγραμμα, αφήνοντας να το υπερασπιστούν ο κ. Μοιράγιας και η κα Δεδεδήμου, ενώ όταν πιέστηκε να πάρει θέση κουνούσε το δάκτυλο για την κατάσταση που έχει περιέλθει η πόλη αναφορικά με το χρονίζον πρόβλημα των σκουπιδιών.

Θα επαναλάβω για μια ακόμη φορά ότι το Δημοτικό Συμβούλιο Σπάρτης μου θυμίζει έναν αδιάβαστο ερασιτεχνικό θίασο ο οποίος εδώ και δυόμιση χρόνια δίνει με τον ένα ή το άλλο τρόπο την ίδια παράσταση. Η αλήθεια είναι ότι αραιά και που εμφανίζονται και φωτεινές εξευρέσεις Συμβούλων οι οποίοι σε μια κρίση αξιοπρεπούς ειλικρίνειας σηκώνονται όρθιοι και φωνάζουν: «Μα ο Βασιλιάς είναι Γυμνός!».

Και δεν νομίζω ότι προκαλούν μειδιάματά σε όλους, κλείνοντας ευχάριστα -κατά την κα Δαράκη- τις συνεδριάσεις. Στην πλειοψηφία τουλάχιστον των συμπολιτών μας συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Οργή και θλίψη προκαλούν.


Ν.Μ.


Οδός Εμπόρων