Vekrakos
Spartorama | Νέα Είσοδος Σπάρτης: Υπάρχουν πολλά θέματα οδικής ασφάλειας από την λειτουργία του νέου έργου», από τον Σ. Ροϊνό

Νέα Είσοδος Σπάρτης: Υπάρχουν πολλά θέματα οδικής ασφάλειας από την λειτουργία του νέου έργου», από τον Σ. Ροϊνό - video

Spartorama 01/01/2022 Εκτύπωση Άνθρωποι! Κοινωνία Οικονομία Πολιτική
Νέα Είσοδος Σπάρτης: Υπάρχουν πολλά θέματα οδικής ασφάλειας από την λειτουργία του νέου έργου», από τον Σ. Ροϊνό
Ακούστε τις απόψεις ενός επαγγελματία αυτοκινητιστή και ενός επαγγελματία Μηχανικού με πολύχρονη εμπειρία στην οδική ασφάλεια
Οδός Εμπόρων

Για την προέκταση της Οδού Λυκούργου και τη σύνδεσή της με τη μεγάλη Περιφερειακή Οδό της Σπάρτης έχω ασχοληθεί ουκ ολίγες φορές - ενδεχομένως να έχω και κουράσει ορισμένους φίλους αναγνώστες των σχετικών με το θέμα αναρτήσεών μου.

Με αφορμή την επικείμενη παράδοση του δρόμου θα αναφερθώ σε διαπιστώσεις που κατέληξα τις τελευταίες ημέρες, όπου και αυτές αναδείχθηκαν με τη διαγράμμιση του οδοστρώματος.

Ενώ η Περιφερειακή Αρχή εντόπισε και «διόρθωσε» αστοχίες και ελλείψεις της αρχικής μελέτης -όπως η απουσία πεζοδρομίων, που ήδη κατασκευάστηκαν, καθώς η απουσία φωτισμού, που ήδη δρομολογήθηκε και το επόμενο διάστημα θα κατασκευαστεί-, δυστυχώς, διέλαθε της προσοχής της η εξαιρετικά μεγάλη επικινδυνότητα που προκύπτει από τον τρόπο κατασκευής, ως και η μελέτη προέβλεπε, της διασταύρωσης της νέας Οδού με τη μεγάλη Περιφερειακή Οδό της Σπάρτης.

Μάλλον οι μελετητές όταν εκπονούσαν τη μελέτη για τη νέα είσοδο/έξοδο της Σπάρτης «μπερδεύτηκαν», πιστεύοντας ότι ο δρόμος που μελετούν θα διασταυρώνεται με μια απλή επαρχιακή οδό που οδηγεί σε 2-3 χωριά, δηλαδή διασταυρώνεται με την οδό «Σπάρτη - Σκούρα – Γεράκι», όπως επίσημα ονομάζεται (γιατί άραγε;), και όχι με την πλέον σημαντικότερη επαρχιακή οδό της Λακωνίας, από την οποία θα διέρχονται καθημερινά, πιθανότατα χιλιάδες αυτοκίνητα με προορισμό τη Σπάρτη και ολόκληρη την -προς νότο της Σπάρτης- Λακωνία (και αντίστροφα).

Η διασταύρωση αυτή, αφού πρώτα είχε τροποποιηθεί η αρχική μελέτη, θα έπρεπε να είχε κατασκευαστεί ως ΚΥΚΛΙΚΟΣ ΚΟΜΒΟΣ.

Άλλωστε στο σημείο ο χώρος είναι άπλετος και το επιτρέπει.

Όπως είναι σήμερα η κατάσταση διαπιστώνονται τα εξής:

Ενώ στην είσοδο από Αθήνα υπάρχει -έστω μικρή- λωρίδα επιβράδυνσης, στην έξοδο από τη Σπάρτη και με κατεύθυνση προς Γύθειο δεν υπάρχει λωρίδα επιτάχυνσης. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός θα πρέπει να "βγεί κατευθείαν" από το STOP, κάτι που, πέραν του αυξημένου κινδύνου, πολλές φορές θα δημιουργεί και σώρευση οχημάτων (μποτιλιάρισμα) για να εισέλθουν στην Περιφερειακή Οδό.

Την προς αριστερά στροφή (με κατεύθυνση προς Αθήνα), εγώ που είμαι 32 χρόνια επαγγελματίας οδηγός, τη θεωρώ «Ρώσικη Ρουλέτα». «Κίνδυνο Θάνατο»! 

Τι να προσέξει και να πρωτοπρολάβει ο οδηγός που θέλει να στρίψει αριστερά προς Αθήνα; Το πλήθος των αυτοκινήτων που με ταχύτητα 100 km θα έρχονται από αριστερά του (από Αθήνα) ή τα αυτοκίνητα που -επίσης με την ίδια ταχύτητα- θα έρχονται από δεξιά του (από Γύθειο), τα οποία μάλιστα θα τα δει κάτι λιγότερο από 60 μέτρα αφού στο σημείο αυτό υπάρχει στροφή με περιορισμένη ορατότητα;

  • Είναι απόλυτα βέβαιο ότι ασφαλής έξοδος από το νέο δρόμο, κυρίως προς την κατεύθυνση της Αθήνας, και για τους πλέον προσεκτικούς και έμπειρους οδηγούς δεν υφίσταται.
  • Δεν είδαμε πουθενά στο δρόμο της Περιφερειακής Οδού, σε καμία εκ των δύο κατευθύνσεων, την κατάλληλη προειδοποιητική σήμανση για την προσέγγιση σε «επικίνδυνη διασταύρωση».

Πρόταση:

  • Η Περιφέρεια Πελοποννήσου να προχωρήσει σε επανασχεδιασμό, και στο πλαίσιο μιας νέας μελέτης, από την αρχή της μεγάλης Περιφερειακής Οδού, δηλαδή από τον κυκλικό κόμβο του αυτοκινητόδρομου «Λεύκτρου – Σπάρτης», να γίνουν έργα αλλαγής του ασφαλτοτάπητα με βελτίωση των κλίσεων, διαγράμμιση, κατασκευή κιγκλιδωμάτων, κατασκευή κυκλικού κόμβου στο Αφυσσού, και, ασφαλώς, κατασκευή κυκλικού κόμβου στο σημείο της νέας εισόδου/εξόδου της Σπάρτης.

Περαιτέρω, όλο αυτό το τμήμα (από τον αυτοκινητόδρομο μέχρι την νέα είσοδο), κάτι λιγότερο από δύο χιλιόμετρα, να φωταγωγηθεί.

Και εδώ αναφέρω το εξής οξύμωρο: το Δημόσιο κάποιον που θέλει να ανοίξει μια επιχείρηση με είσοδο/έξοδο από επαρχιακή οδό, τον υποχρεώνει σε κατασκευή κόμβου και τοποθέτηση κολώνων φωτισμού εκατοντάδες μέτρα πριν και μετά το κατάστημά του και το ίδιο το Δημόσιο σε διασταύρωση επαρχιακού δρόμου δεν προβλέπει φωτισμό. Αν είναι δυνατόν!

  • Και τέλος, κάτι ακόμα που απαιτείται, το οποίο δεν έχει σχέση με την ασφάλεια αλλά με την ορθή ενημέρωση από τις πληροφοριακές πινακίδες, είναι το εξής: πέριξ του κυκλικού κόμβου του αυτοκινητόδρομου, καθώς και πέριξ της νέας εισόδου/εξόδου, πέραν του Γυθείου, της Σκούρας και του Γερακίου που αναγράφονται σήμερα, θα πρέπει να τοποθετηθούν πληροφοριακές πινακίδες, όπου σ΄ αυτές θα αναγράφονται όλες οι σημαντικές κωμοπόλεις και οι τουριστικοί προορισμοί της Λακωνίας (Σκάλα, Μολάοι, Μονεμβασιά, Νεάπολη, Ελαφόνησος, Αρεόπολη, Σπήλαια Δυρού).

Εν κατακλείδι εκ των προαναφερομένων προκύπτει ο εξής προβληματισμός:

ο δρόμος, ως είναι σήμερα θα πρέπει να αποδοθεί στην κυκλοφορία;

Η άποψή μου:

  • Ναι, όμως, και μέχρι να κατασκευαστεί κυκλικός κόμβος ,θα πρέπει -άμεσα- να τοποθετηθεί η κατάλληλη και προβλεπόμενη -από 500 μέτρα τουλάχιστον πριν, επαναλαμβανόμενη και από τις δύο κατευθύνσεις- σήμανση προειδοποίησης κινδύνου λόγω προσέγγισης σε διασταύρωση, ίσως, δεν θα ήταν υπερβολή να τοποθετούνταν και φανάρια που θα αναβόσβηναν.

Στο βίντεο που επισυνάπτεται με την παρούσα ανάρτηση, μαζί με τον καλό Φίλο μου συμπολίτη Γιάννης Λαζαρίδης έχουμε βρεθεί στο σημείο που περιγράφεται και σχολιάζουμε επί των προαναφερθέντων.

Ο Γιάννης Λαζαρίδης είναι ίσως από τους πλέον ειδικούς στην Ελλάδα για θέματα οδικής ασφάλειας, με δεδομένο ότι ως ανώτατο υπηρεσιακό στέλεχος του Υπουργείου Μεταφορών & Υποδομών, ειδικότερα Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου μέχρι το 2016 όπου συνταξιοδοτήθηκε, έχει συμμετάσχει -ουσιαστικά έχει επιμεληθεί και συγγράψει- διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και άλλες διατάξεις περί ασφάλειας της κυκλοφορίας στις οδούς.

Είμαστε βέβαιοι ότι ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου κ. Παναγιώτης Νίκας και ο Αντιπεριφερειάρχης Λακωνίας κ. Θεόδωρος Βερούτης, εμφορούμενοι από εξαιρετικό πολιτικό αισθητήριο, καθώς και από αυξημένη ευαισθησία για την ασφάλεια των πολιτών, θα ενεργήσουν ως προς την πρέπουσα κατεύθυνση.


Σωτήρης Ροϊνός
Πρόερδρος Ο.Ε.Β.Ε.Λ.


Οδός Εμπόρων