Vekrakos
Spartorama | «Οι «αποτυχημένοι άριστοι» των Πανελληνίων και το ταξικό εκπαιδευτικό σύστημα», από τον Βαγγέλη Μητράκο

«Οι «αποτυχημένοι άριστοι» των Πανελληνίων και το ταξικό εκπαιδευτικό σύστημα», από τον Βαγγέλη Μητράκο

Ευάγγελος Μητράκος 24/07/2021 Εκτύπωση Άρθρα Κοινωνία Παιδεία Πολιτική
«Οι «αποτυχημένοι άριστοι» των Πανελληνίων και το ταξικό εκπαιδευτικό σύστημα», από τον Βαγγέλη Μητράκο
«Η σχολική αποτυχία δεν οφείλεται σε φυσικές ανικανότητες των μαθητών, ούτε η επιτυχία σε σπάνια ατομικά χαρίσματα. Η σχολική αποτυχία έχει αίτια κυρίως κοινωνικά.»
Οδός Εμπόρων

Δεν υπάρχει τίποτε χειρότερο, πολιτικά, από μια κυβέρνηση που έχει «καβαλήσει το καλάμι» και πιστεύει ότι έχει την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος και τη Θεϊκή Εντολή για να νομοθετεί και να κυβερνά ex officio, ερήμην του Λαού και αδιαφορώντας για την κοινή γνώμη.

Δυστυχώς, σήμερα, από το: «Τις αγορεύειν βούλεται;» της Αθηναϊκής Δημοκρατίας φτάσαμε στο: «Μόνο ΕΓΩ δικαιούμαι να ομιλώ και να αποφασίζω».

Φέτος, το υπουργείο παιδείας νομοθέτησε ένα νέο τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, ο οποίος, μάλιστα, για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού κράτους, ίσχυσε όχι από την επόμενη αλλά από την ίδια χρονιά!!!

Η «αντιμεταρρύθμιση» αυτή δεν έλαβε υπόψη της ότι οι φετινοί υποψήφιοι προέρχονταν από μια 2ετή πανδημία που βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη, από αλλεπάλληλες καραντίνες και λοκ-ντάουν, διακοπές μαθημάτων, «μαθήματα» εξ αποστάσεως κλπ, κλπ, και νομοθέτησε την «Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής» αγνοώντας τις τεκμηριωμένες προειδοποιήσεις για εκτρωματικά αποτελέσματα σε βάρος των υποψηφίων, της ελληνικής κοινωνίας, της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, των σχολών της περιφέρειας κλπ.

Τα αποτελέσματα των Πανελληνίων 2021 επιβεβαίωσαν με τρόπο τραγικό τις δραματικές εκτιμήσεις:

  • 25.000 υποψήφιοι εκτοπίστηκαν από τα δημόσια Πανεπιστήμια.
  • Χιλιάδες θέσεις μένουν κενές στα ΑΕΙ.
  • Προβάλλει υπαρκτός κίνδυνος «λουκέτου» για σχολές της περιφέρειας.
  • Πολλοί υποψήφιοι δεν θα μπορέσουν να δηλώσουν καμία σχολή.
  • Υποψήφιοι αριστούχοι και άλλοι με καλές βαθμολογίες δεν εισάγονται στις πρώτες τους προτιμήσεις.

Είναι χαρακτηριστική η επιστολή ενός υποψηφίου προς την κ. Κεραμέως, όπου μεταξύ άλλων γράφει και τα εξής: 

«Είμαι τελειόφοιτος μαθητής του λυκείου και από σήμερα ένας Αποτυχημένος άριστος και συμμετείχα στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις στοχεύοντας να εισαχθώ στην Αρχιτεκτονική σχολή του ΕΜΠ.

Κατάφερα με κόπο να συγκεντρώσω 20.988 μονάδες στο σύνολο (17.898 μονάδες στα μαθήματα και 3.090 στο σχέδιο), δηλαδή 1838 μονάδες πάνω από την περσινή βάση. Όμως σήμερα έμαθα ότι παρότι αρίστευσα δεν θα μπορέσω να εισαχθώ στο ΕΜΠ, ούτε στην δεύτερη επιλογή μου που ήταν το ΑΠΘ. Αυτό συμβαίνει γιατί στο ελεύθερο σχέδιο η βαθμολογία μου ήταν 13.6 μονάδες ενώ η ΕΒΕ του αντίστοιχου ειδικού μαθήματος ήταν 14.03. Έτσι για 0.43 μονάδες στο ελεύθερο σχέδιο μου στερείται η θέση για την οποία πάλεψα.

(…) Δεν είναι άδικο το ίδιο νομοσχέδιο που «διακρίνει» τους άριστους να τους αποκλείει συγχρόνως και από τα πανεπιστήμια; Και πως καλείται ένας μαθητής που δεν κάνει σχέδιο στο σχολείο και διδάσκεται ελεύθερο και γραμμικό διαδικτυακά να μπορέσει να αποδώσει ικανοποιητικά; (…)» 

Υπάρχει και μια άλλη επιστολή των εκπαιδευτικών του Ζαννείου Προτύπου Λυκείου Πειραιά, οι οποίοι καταθέτουν (και μπράβο τους) τη λύπη τους, την αγωνία και τη στήριξή τους προς τη μαθήτρια τους τη Μυρτώ, η οποία, αν και αρίστευσε στις εξετάσεις συγκεντρώνοντας 18.180 μόρια, δεν κατάφερε να εισαχθεί στη σχολή που επιθυμούσε. Μεταξύ άλλων γράφουν οι καθηγητές του Ζαννείου: 

Προς την Υπουργό Παιδείας,

(…) η μαθήτριά μας, η Μυρτώ, με μεγάλο ταλέντο και αγάπη στη γραφιστική, αρίστευσε στις εξετάσεις συγκεντρώνοντας 18.180 μόρια και επιπλέον εξετάστηκε στο σχέδιο, όπου βαθμολογήθηκε με 18 στο γραμμικό και 13,9 στο ελεύθερο.

Ξεπέρασε κατά 12.500 μόρια την περσινή βάση εισαγωγής στο τμήμα γραφιστικής του ΠΑΔΑ. Ωστόσο δεν μπορεί ούτε καν να υποβάλλει στο μηχανογραφικό της την επιθυμία της να σπουδάσει στη σχολή αυτή, καθώς η βαθμολογία της στο ελεύθερο σχέδιο είναι μικρότερη της ΕΒΕ κατά 0,12 μόρια!

Η Μυρτώ δεν είναι η μόνη μαθήτρια που αδικείται από αυτό το σύστημα. Είναι πολλά τα παιδιά που αποκλείστηκαν από πανεπιστημιακά τμήματα της προτίμησής τους με τρόπο που δεν αναδεικνύει και δεν δικαιώνει τις δυνατότητές και την προσπάθειά τους, αλλά ούτε και την μέριμνα της πολιτείας να δώσει ευκαιρίες σπουδών σε όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά. (…) (alfavita.gr) 

Η ανάλγητη και παραπειστική απάντηση της Κεραμέως απέναντι στα δίκαια κι εύλογα ερωτήματα του «αποτυχημένου αρίστου» καταδεικνύει την αλαζονεία των κυβερνώντων μαζί και το απαράδεκτο επίπεδο του πολιτικού ύφους και ήθους της εξουσίας που ασκούν.

Η κυβέρνηση και η κ. Κεραμέως προκειμένου να ικανοποιήσουν την κοινωνική ελίτ που εκπροσωπούν αλλά και για να υπηρετήσουν τη στυγνή νεοφιλελεύθερη ιδεολογία τους νομοθέτησαν την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (Ε.Β.Α.) περιβάλλοντάς την με άφθονο λαϊκισμό, στιγματίζοντας (κοινωνικά) τα παιδιά που δεν «έπιασαν» τη βάση εισαγωγής.

Αλήθεια:

  • Ποιος και με ποια κριτήρια καθορίζει την ΕΒΑ; Αυτή η αυθαίρετη, κατασκευασμένη και κυμαινόμενη βάση εισαγωγής πόση σχέση έχει με τα πραγματικά εφόδια που δίνουν οι κυβερνώντες στους υποψηφίους μέσω της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπάιδευσης;
  • Πόσες πιθανότητες έχει ένας μαθητής που δεν θα «λιώσει» στα φροντιστήρια και στα «ιδιαίτερα», με μόνο εφόδιο αυτά που θα πάρει από το Γυμνάσιο-Λύκειο, να πιάσει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής;
  • Αυτές οι 25.000 απόφοιτοι του Λυκείου που μένουν έξω από τα Πανεπιστήμια είναι (κατά τους κυβερνώντες) «βλάκες και ηλίθιοι» ή είναι εκείνοι που οι γονείς τους (χτυπημένοι από τα μνημόνια, την κυβερνητική αναλγησία, τον κοινωνικό ασποκλεισμό, τη φτώχεια, την ανεργία κλπ) ΔΕΝ είχαν την οικονομική δυνατότητα να τους στηρίξουν με επάρκεια φροντιστηριακά;
  • Πόση ισότητα ευκαιριών για εισαγωγή στα ΑΕΙ μπορεί να υπάρχει στην Ελλάδα, όταν η εκπαίδευση στη χώρα μας παραμένει αυστηρά ταξική και η οικονομική κατάσταση μιας οικογένειας καθορίζει (εν πολλοίς) την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια; Σχετική έρευνα της Άννας Φραγκουδάκη στο 2001 είχε δείξει ότι τα παιδιά που φοιτούν στα ΑΕΙ προέρχονταν κατά 26,3% από πατέρα ανώτερων επαγγελμάτων, το 25,5% από εργατική οικογένεια και το 5,6% από γονείς αγρότες. Όμως τα αντίστοιχα ποσοστά σύνθεσης της ελληνικής κοινωνίας ήταν 12,1%, 53,4% και 18%.

Δηλαδή, σε σχέση με το ποσοστό που κατέχουν μέσα στην κοινωνία, τα ανώτερα οικονομικά στρώματα πετυχαίνουν διπλάσιο ποσοστό εισαγωγής των παιδιών τους στα ΑΕΙ, οι εργατικές οικογένειες το μισό και οι αγροτικές οικογένειες το ένα τρίτο.

Στο οπισθόφυλλο του βιβλίου της «ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ» (εκδ. ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ, 1985) η Άννα Φραγκουδάκη έχει σημειώσει μια μεγάλη και διαχρονική αλήθεια, την οποία κάποτε πρέπει να κατανοήσει ο ελληνικός λαός, ώστε να μη γίνεται θύμα της εκάστοτε κυβερνητικής παραπληροφόρησης και χειραγώγησης και να βγάζει τα σωστά συμπεράσματα γύρω από το θέμα της κυβερνητικής εκπαιδευτικής πολιτικής, των Πανελληνίων Εξετάσεων και της Δημόσιας Εκπαίδευσης, που (άλλωστε) έχουν άμεση σχέση με την κατεστημένη μορφή της κοινωνίας: 

«Η σχολική αποτυχία δεν οφείλεται σε φυσικές ανικανότητες των μαθητών, ούτε η επιτυχία σε σπάνια ατομικά χαρίσματα. Η σχολική αποτυχία έχει αίτια κυρίως κοινωνικά. Στα βαθμολόγια των εκπαιδευτικών και στα αποτελέσματα των εξετάσεων αναπαράγεται η κοινωνική ανισότητα. Αυτά αποδεικνύουν πολύχρονες έρευνες σε όλες σχεδόν τις βιομηχανικές κοινωνίες.»

 

24-7-2021
Βαγγέλης Μητράκος


Οδός Εμπόρων