Παρασκευή, 19 Απριλίου 2024
«Και το πιο ανησυχητικό απ’ όλα είναι το τέλμα στο οποίο έχει βουλιάξει η ελληνική κοινωνία και η εκπαιδευτική κοινότητα, οι οποίες παρακολουθούν «εν υπνώσει» αλλά και συνεργούν στο «έγκλημα» που συντελείται στο ελληνικό σχολείο σε βάρος των παιδιών και του μέλλοντος της Πατρίδας»
Σωτήριον έτος 2021: Μια Ελλάδα βουτηγμένη στην υποκρισία και
στην εξάρτηση «γιορτάζει» (υποτίθεται) τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του
1821. Και λέμε «υποτίθεται» διότι αν πραγματικά θέλαμε να
γιορτάσουμε τη μεγάλη επέτειο του εθνικο-απελευθερωτικού αγώνα, θ’ αρχίζαμε από
την κατάργηση των υπαρχόντων σχολικών βιβλίων της Ιστορίας (ιδιαίτερα αυτού της
ΣΤ΄ Δημοτικού, που αποτελεί την πρώτη προσέγγιση των Ελληνόπαιδων με την
Ιστορία του 1821), και τη συγγραφή νέων βιβλίων, ξαναφέρνοντας την πραγματική
ιστορία της Επανάστασης στο ελληνικό σχολείο, σ’ όλη τη λάμψη, την έκταση και
το μεγαλείο της, για να την γνωρίσουν τα Ελληνόπουλα και ν’ αποκτήσουν πρότυπα,
αρχές, αξίες και ιδανικά. Κυβερνήσεις έρχονται και παρέρχονται, αλλά τα βιβλία της
Ιστορίας του Ελληνικού Σχολείου παραμένουν σταθερά προσανατολισμένα στο να
κρατήσουν μακριά τα Ελληνόπουλα από τον «χτύπο της καρδιάς» του 1821: Πρόκειται για σχολικά βιβλία τα οποία: Δυστυχώς, με τον συνοπτικό, εν πολλοίς επιγραφικό, τρόπο που
παρουσιάζει (όσα παρουσιάζει) τα ιστορικά γεγονότα της Επανάστασης του 1821 το
σχολικό βιβλίο της ΣΤ΄ δημοτικού, αυτά υποβαθμίζονται ή χάνονται και
σμικρύνονται τραγικά οι Ήρωες, οι πράξεις τους, η προσφορά τους, τα κίνητρά
τους και ο τρόπος σκέψης και αντίληψής τους. Ας δούμε (τελείως ενδεικτικά) μερικά χαρακτηριστικά
παραδείγματα από το βιβλίο της Ιστορίας της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου: 1. Η μάχη της Αλαμάνας και η Λεωνίδεια Θυσία του Αθ. Διάκου
υπέρ Πίστεως και Πατρίδος, που αποτέλεσε την επιτομή του συνθήματος «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
Ή ΘΑΝΑΤΟΣ» μίκρυνε τόσο πολύ που χώρεσε σε 7, μόλις, αράδες του σχολικού
βιβλίου: «Μετά από σκληρή μάχη, οι ελληνικές δυνάμεις οπισθοχώρησαν
προς το όρος Καλλίδρομο, σε ύψωμα του οποίου βρισκόταν το επιτελείο του αρχηγού
των αγωνιστών της Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας, Αθανάσιου Διάκου. Παρόλο που ο
Διάκος ειδοποιήθηκε να εγκαταλείψει τη θέση του, αυτός συνέχισε να πολεμά.
Τραυματίστηκε όμως και πιάστηκε αιχμάλωτος. Εκτιμώντας την ανδρεία του ο Ομέρ
Βρυώνης, του πρότεινε να του χαρίσει τη ζωή με αντάλλαγμα να προσχωρήσει στον
στρατό του. Ο Διάκος αρνήθηκε και θανατώθηκε με φρικτό τρόπο.» Έτσι χάνεται το νόημα μιας μεγαλειώδους ιστορικής στιγμής,
για την οποία ο ιστορικός Δ. Φωτιάδης έχει γράψει: «Ας μην ξεχνάμε όμως πως οι Έλληνες του Εικοσιένα είχανε, καθώς
είπαμε, παράδειγμα στον αγώνα τους για λευτεριά τους αρχαίους Έλληνες. Και τ’
όνομα του Λεωνίδα βρισκόταν αδιάκοπα στα χείλια όλων. Η φανταστική μορφή του
έσκιζε τις θάλασσες σε τόσα ακρόπρωρα καραβιών μας... Τη χρυσή εκείνη ώρα της
άνοιξης ξαναζούσε στις Θερμοπύλες, έπειτα από δυο χιλιάδες τρακόσια χρόνια, η
άσκοπη φαινομενικά θυσία - η θυσία που γίνεται σύμβολο, που γίνεται δύναμη, που
γίνεται θρίαμβος, που γίνεται αθανασία μέσα από το θάνατο. Η θυσία της
ανάστασης. Ο μυθικός φοίνικας ξαναγεννιόταν από τη στάχτη του.» 2. Η Σφαγή της Χίου, το γεγονός που συγκλόνισε τους Λαούς
της Δύσης κι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο φούντωμα του Φιλελληνισμού και στην
ανατροπή της εχθρικής στάσης των ευρωπαϊκών κρατών απέναντι στην Επανάσταση του
’21, ακολουθώντας τα τηλεγραφικά πρότυπα παρουσίασης του σχολικού βιβλίου
«θάφτηκε» σε 3 σειρές: «Τον Απρίλιο του 1822 η Χίος καταστράφηκε ολοκληρωτικά από
Τούρκους στρατιώτες και οι περισσότεροι από τους κατοίκους της σφαγιάσθηκαν.
Ήταν ένα γεγονός που συγκλόνισε τους χριστιανικούς λαούς της Ευρώπης.» 3. Η μεγαλειώδης, εθελούσια Θυσία του Παπαφλέσσα (του Νέου
Λεωνίδα) και των Αγωνιστών του στο Μανιάκι γίνεται μια θλιβερή περίληψη 6
σειρών: «Μπροστά στον κίνδυνο να σβήσει η Επανάσταση, ο υπουργός των
Εσωτερικών Παπαφλέσσας ζήτησε από την κυβέρνηση την αποφυλάκιση των οπλαρχηγών.
Ο ίδιος πήγε στη Μεσσηνία και οχυρώθηκε με τους άνδρες του στο ορεινό χωριό
Μανιάκι, αποφασισμένος να μην αφήσει τον Ιμπραήμ να περάσει στο εσωτερικό της
Πελοποννήσου. Δίνοντας άνιση μάχη, στα τέλη Μαΐου του 1825, ο Παπαφλέσσας και
οι συμπολεμιστές του πολέμησαν γενναία και έχασαν τη ζωή τους.» 4. Τέλος, η έξοδος του Μεσολογγίου, η οποία έγινε φωτεινό,
παγκόσμιο σύμβολο Ελευθερίας και Ηρωισμού κι έδειξε πως όχι μόνο μεμονωμένοι
Ήρωες αλλά ολόκληρος ο Ελληνικός Λαός είχε ενστερνιστεί το «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Ή
ΘΑΝΑΤΟΣ» συνθλίβεται σε 7 αράδες του σχολικού βιβλίου: «Η έξοδος έγινε τη νύχτα της 10ης Απριλίου του 1826,
ξημερώνοντας Κυριακή των Βαΐων. Χωρισμένοι σε τρεις ομάδες, οι ένοπλοι θα
προστάτευαν ανάμεσά τους τα γυναικόπαιδα, ενώ όσοι δεν μπορούσαν να
ακολουθήσουν, θ΄ αντιστέκονταν μέσα στην πόλη ανατινάζοντας πυριτιδαποθήκες.
Καθώς όμως οι πολιορκητές επαγρυπνούσαν, μόνο ένα μέρος της φρουράς κατόρθωσε
να διαφύγει, ενώ οι περισσότεροι άμαχοι επάνω στη σύγχυση οπισθοχώρησαν στο
Μεσολόγγι, χάνοντας τη ζωή τους. Η πόλη κυριεύθηκε και καταστράφηκε ολοσχερώς.
Τα γυναικόπαιδα που αιχμαλωτίστηκαν, πουλήθηκαν ως σκλάβοι.» Ο Γκαίτε
συγκλονισμένος (όπως και άλλοι πολλοί Ευρωπαίοι του Πνεύματος και των Τεχνών)
από την Έξοδο του Μεσολογγίου απηύθυνε με έξαψη στο Μεσολόγγι τούτα τα λόγια: «Πάντα ψηλότερα να ανεβαίνω! Πάντα μακρύτερα να κοιτάζω!» Δυστυχώς το σχολικό βιβλίο της ιστορίας ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ ούτε
ψηλότερα ν’ ανέβουν ούτε μακρύτερα να κοιτάξουν τα Ελληνόπουλα. Συμπερασματικά, τα σχολικά βιβλία της Ιστορίας, ιδιαίτερα το
σχολικό βιβλίο της ΣΤ΄ Δημοτικού που περιέχει την Επανάσταση του ’21, ακυρώνουν
στην πράξη την επιταγή του Συντάγματος για την ανάπτυξη της «εθνικής
συνειδήσεως των Ελλήνων» μέσω της Παιδείας. Κατά πώς φαίνεται το Κέντρο για τη συμφιλίωση και τη
Δημοκρατία στην Κεντρική Ευρώπη» (CDRSEE), με δράσεις που περιλαμβάνουν και την
παρέμβαση στο χώρο των βιβλίων Ιστορίας της εκπαίδευσης, έκανε καλά την δουλειά
του με το «Πρόγραμμα κοινής Ιστορίας». Και η «παγκοσμιοποίηση» (η οποία ως οδοστρωτήρας
ομογενοποιεί Λαούς, Συστήματα, Ιδέες και Θρησκεύματα) έχει πατήσει πόδι για τα
καλά στην Ελλάδα, ιδιαίτερα στον χώρο της Εκπαίδευσης, με θύματά της (μεταξύ
άλλων πολλών) την Ύλη των σχολικών βιβλίων (ιδιαίτερα εκείνων της Ιστορίας). Διακόσια χρόνια μετά την Επανάσταση του 1821, η Επανάσταση
έχει (δυστυχώς) διαγραφεί, δυστυχώς, από τα σχολικά βιβλία. Και το πιο
ανησυχητικό απ’ όλα είναι το τέλμα στο οποίο έχει βουλιάξει η ελληνική κοινωνία
και η εκπαιδευτική κοινότητα, οι οποίες παρακολουθούν «εν υπνώσει» αλλά και
συνεργούν στο «έγκλημα» που συντελείται στο ελληνικό σχολείο σε βάρος των
παιδιών και του μέλλοντος της Πατρίδας. «Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος είναι να
διαγράψεις τη μνήμη του. Να καταστρέψεις τα βιβλία του, την κουλτούρα του, την
ιστορία του. Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία, να κατασκευάσει μια
νέα παιδεία, να επινοήσει μια νέα ιστορία. Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός για να
αρχίσει αυτό το έθνος να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν. Ο υπόλοιπος κόσμος
γύρω του θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα». 8-5-2021
Μίλαν Κούντερα, Το βιβλίο τον γέλιου και της λήθης
Βαγγέλης Μητράκος