Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου 2024
«Τι άραγε προσπαθεί να επιτύχει με αυτό το «έκτρωμα» που πλασάρει σαν εκσυγχρονισμό;»
Tο Υπουργείο Παιδείας παρουσίασε το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική
Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ). Μάλιστα επικαλείται και διαδικασίες διαλόγου με
την ΟΛΜΕ, που ουδέποτε έγιναν για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου! Το πνεύμα των νομοθετημάτων της κυβέρνησης Μητσοτάκη και
ιδιαίτερα της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως δεν μας εκπλήσσει διόλου. Για το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου δεν αρκεί ο χαρακτηρισμός
«νεοφιλελεύθερο» δεν αποτυπώνει μετά από προσεκτική ανάγνωσή του, πλήρως αυτήν την εικόνα σε έναν προσεκτικό αναγνώστη. Δίπλα σ’
αυτόν πρέπει να προστεθεί και η διευκρίνιση «ελληνικής κοπής πατέντα». Ας θυμηθούμε όμως τη δήλωση του Κ. Μητσοτάκη στην 82η ΔΕΘ
έχει ιδιαίτερη σημασία. «Δεν τρέφω αυταπάτες για μια κοινωνία χωρίς ανισότητες,
κάτι τέτοιο είναι αντίθετο στην ανθρώπινη φύση, όσοι το επιχείρησαν καταστρατήγησαν
τελικά την ίδια τη δημοκρατία και τα ατομικά δικαιώματα»! Και φυσικά να μην
ξεχνάμε τον «ψυκτικό από το Περιστέρι»! Στην Ελλάδα του 2021 και του κ. Μητσοτάκη ένα παιδί 18χρονών
από το Περιστέρι είναι αυτονόητο ότι θα γίνει ψυκτικός. Δεν θα επιλέξει το ίδιο
να γίνει ψυκτικός. Θα γίνει γιατί είναι από το Περιστέρι και είναι μονόδρομος.
Σε μια λογική που υποτιμά γειτονιές σαν το Περιστέρι και επαγγέλματα σαν αυτό
του ψυκτικού, ο κ. Μητσοτάκης θεωρεί βέβαιη μια τέτοια εξέλιξη. Και είναι
επόμενη αυτή η από μεριάς του υποτίμηση, γιατί ο ίδιος έχει ήδη οραματιστεί την
τύχη λαϊκών γειτονιών όπως το Περιστέρι, έχει έτοιμο το πλάνο για τις
εργασιακές συνθήκες σε διάφορα επαγγέλματα - συμπεριλαμβανομένου και αυτό του
ψυκτικού- που δεν απασχολούν τους δικούς του κύκλους και τους δικούς του
«άριστους φίλους»! Το παράδοξο θα ήταν να πιστεύει ότι ένα παιδί από την Εκάλη
μπορεί να γίνει ψυκτικός και ότι ένα παιδί από το Περιστέρι έχει το ελεύθερο να
ονειρευτεί, να σπουδάσει και να διαλέξει το επάγγελμά του, να επιλέξει να γίνει
ψυκτικός. Κάτι τέτοιο όμως θα διατάρασσε την ανθρώπινη φύση! Καθαρές κουβέντες. Τι άραγε προσπαθεί να επιτύχει με αυτό το «έκτρωμα» που
πλασάρει σαν εκσυγχρονισμό; Βάζει πλάτη να «ανοίξει» τον τομέα των ΙΕΚ, της
επαγγελματικής κατάρτισης και της δια βίου μάθησης (καμιά φορά οι λέξεις χάνουν
το νόημά τους βέβαια) στην αγορά της ιδιωτικής εκπαίδευσης, η κυβέρνηση με την
κα Κεραμέως και το επιτελείο της εμπνεύστηκαν ένα νομοσχέδιο το οποίο δείχνει
να μην ακολουθεί ούτε «τις βέλτιστες πρακτικές» από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Δεν «χτίζει» δηλαδή καν ένα, έστω ιδιωτικό, ολοκληρωμένο
σύστημα παροχής επαγγελματικής κατάρτισης το οποίο να μπορεί να δουλέψει. Τι επιδιώκει; Ουσιαστικά να αποκόψει τα παιδιά των
φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων από την τριτοβάθμια ακαδημαϊκή εκπαίδευση. Ο
16χρονος από το Περιστέρι που θέλει να ακολουθήσει το επάγγελμα του ψυκτικού
δεν θα έχει δεύτερη ευκαιρία στο μέλλον, σε περίπτωση που αλλάξει γνώμη. Μόνο
με το απολυτήριο του γυμνασίου θα χρειαστεί να φοιτήσει ξανά στο Λύκειο αν τελικά
επιθυμήσει την είσοδό του στην τριτοβάθμια. Το μόνο που εξασφαλίζει το νέο νομοσχέδιο στον 16χρονο από
το Περιστέρι; Ένα καθεστώς σύγχρονης, ιδιότυπης «δουλείας». Μαθητεία, μέσω
σχολής, σε κάποια εταιρεία, εξειδίκευση πάνω σε πολύ συγκεκριμένες επαγγελματικές
απαιτήσεις (π.χ. χειρισμό μηχανημάτων συγκεκριμένης εταιρείας), καμία σύμβαση
εργασίας για όσο διαρκεί η μαθητεία, καμία ασφάλιση και μηδαμινές αποδοχές
εκτός από τις «μαύρες», οι οποίες όμως μπορεί να δίνονται και σε είδος.
Πρόκειται για διάταξη την οποία δεν τόλμησε να φέρει ούτε η κυβέρνηση Σαμαρά
στις πολύ σκληρές μνημονιακές εποχές (2012-2014), παρά την επιχειρηματική
πίεση. Με το νομοθέτημα δίνεται το δικαίωμα σχεδόν σε κάθε νομικό
πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου (εταιρείες, ήδη υπάρχοντα ΙΕΚ) να ιδρύει σχολές
κατάρτισης οι οποίες δεν είναι τίποτα άλλο από τις περιβόητες ΣΕΚ της
κυβέρνησης Σαμαρά και τις οποίες κατάργησε στη δική του διακυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ.
Πλέον λύνει τα χέρια του ιδιωτικού τομέα
καθώς για το δημόσιο υπάρχει συγκεκριμένος αριθμητικός κόφτης. Τα δημόσια ΙΕΚ δεν θα μπορούν να
λειτουργούν κάτω από ένα συγκεκριμένο αριθμό σπουδαστών. Αυτό σημαίνει ότι
δημόσιες δομές, ειδικά στην επαρχία, θα κλείσουν, θα κάνουν την εμφάνιση τους
ιδιωτικές, στην καλύτερη των περιπτώσεων. Στη χειρότερη... τίποτα. Οι εταιρείες, με τη σειρά τους, αποκτούν ένα μεγάλο
πλεονέκτημα. Να διαλέγουν, να δοκιμάζουν και εν τέλει να επιλέγουν μόνες τους
το προσωπικό τους χωρίς να παρεμβάλλεται τρίτος παράγοντας, π.χ. μία άλλη
σχολή. Η εταιρεία, χρησιμοποιώντας την μαθητεία για τους υποψηφίους κάτω από
πραγματικές συνθήκες (ουσιαστικά την ώρα της παραγωγής), εν συνεχεία θα
προσλαμβάνει τους καλύτερους από αυτούς, αφού θα έχουν δουλέψει χωρίς εργατικά
δικαιώματα και με τον κίνδυνο ότι ακόμα και ένα ατύχημά τους εν ώρα εργασίας
δεν θα μπορεί σε καμία περίπτωση να θεωρηθεί εργατικό. Μεγάλο, δηλαδή, ρίσκο
για τα «μαθητευόμενα» παιδιά, μηδαμινό για την εταιρεία-ΙΕΚ. Επίσης, μία άλλη σημαντική παράμετρος, Τα ΕΠΑΛ. τελικά δεν
έχουν λόγο ύπαρξης. Οι επιλογές είναι δύο: Θέλεις τεχνική εκπαίδευση; Επιλέγεις
σχολές σαν και αυτές που περιγράφονται παραπάνω. Θέλεις γενική εκπαίδευση και
εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Φοιτάς στα ΓΕΛ. Ενδιάμεση περίπτωση πλέον
δεν υφίσταται διότι το Υπουργείο πιστεύει ότι μ’ αυτόν τον τρόπο απαντά στο
αίτημα πολλών να ανέβει το επίπεδο των εισακτέων στα ελληνικά πανεπιστήμια. Σε
ό,τι αφορά τις δομές επαγγελματικής κατάρτισης του ΟΑΕΔ στην πράξη
απαξιώνονται. Ουδείς πλέον θα τις έχει άμεση ανάγκη, η μαθητεία στον ΟΑΕΔ
καθίσταται σχεδόν κενό γράμμα. Ένα ακόμη πολύ ωραίο δώρο κάνει στους σχολάρχες των ΙΕΚ,
τέλος, το νομοσχέδιο: «Βαπτίζει» την εκπαίδευση που παρέχουν ως τυπική από μη
τυπική που ήταν έως σήμερα. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι σπουδαστές του, αφού
ολοκληρώνουν με επιτυχία τον κύκλο των σπουδών τους, θα μπορούν να δίνουν ακόμα
και κατατακτήριες για πανεπιστημιακές σχολές! Είσοδος, λοιπόν, στην τριτοβάθμια
εκπαίδευση από την πίσω πόρτα. Το νομοσχέδιο, συμπερασματικά, εκπονήθηκε για να
εξυπηρετήσει συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα τα οποία το υπουργείο Παιδείας,
υπό τη νυν Υπουργό, έχει αποδείξει ότι μπορεί να τα υπηρετήσει με αξιοσημείωτη
επιτυχία. Δεν έχουν άλλωστε περάσει παρά μερικές μήνες από την ψήφιση του
νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά σχολεία, το οποίο διέλυσε τα εργασιακά δικαιώματα
των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και έκανε τους σχολάρχες να τρίβουν τα χέρια τους
από ικανοποίηση. Είναι διάχυτη η νεοφιλελεύθερη αντίληψη για: Συγκεκριμένα, στο νομοσχέδιο – μεταξύ άλλων - προβλέπονται: Αντί λοιπόν του εκσυγχρονισμού της παραγωγής και των
υπηρεσιών με την ύπαρξη ειδικευμένων εργαζομένων, δημιουργούνται κέντρα
αποφάσεων και όργανα που υπηρετούν κερδοφορίες, Αντί για εργαζόμενους με στέρεη τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση
που θα έχουν τη δυνατότητα να εξελίσσονται εκπαιδευτικά και
επαγγελματικά, επιλέγεται η πρώιμη κατάρτιση, φτηνή, ευέλικτη και γρήγορα
απαξιωμένη εργασία. Για μακροχρόνιο και στρατηγικό Σχεδιασμό σε εθνικό ή έστω
περιφερειακό επίπεδο ούτε λόγος. Πρόσκαιρα κέρδη, πρόσκαιροι με πρόσκαιρες ειδικεύσεις φτηνοί
εργαζόμενοι. Είναι φανερό ότι απαιτείται άμεση αντίδραση των
εκπαιδευτικών και των συλλογικοτήτων τους, αφενός για να υπερασπίσουμε τις
μέχρι σήμερα κατακτήσεις μας και φυσικά τη συνεχή βελτίωσή του Δημόσιου
Συστήματος της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και αφετέρου για να μη
περάσει αυτή η καλυμμένη με τον μανδύα του εκσυγχρονισμού και της αναγκαιότητας
της ανάπτυξης αντιδραστική αλλαγή, που βάζει βόμβα στα θεμέλια όχι μόνο της
επαγγελματικής εκπαίδευσης αλλά και όλου του οικοδομήματος της εκπαίδευσης και
των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε στην πολιτική της
νέας «διαθεσιμότητας» να ξανακτυπήσει τις πόρτες της δημόσιας εκπαίδευσης και
κατάρτισης! Ζητάμε να αποσυρθεί άμεσα αυτό «το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο-έκτρωμα». Παναγιώτης Κουμουνδούρος
Μέλος του ΔΣ ΕΛΜΕ Λακωνίας
Αιρετός στο ΠΥΣΔΕ Λακωνίας
1ο ΕΠΑΛ Σπάρτης