Vekrakos
Spartorama | «Το Τρισδιάστατο της Βυζαντινής Ζωγραφικής», από τον Γεώργιο Κόρδη

«Το Τρισδιάστατο της Βυζαντινής Ζωγραφικής», από τον Γεώργιο Κόρδη

Γεώργιος Κόρδης 30/06/2019 Εκτύπωση Άρθρα Πολιτισμός
«Το Τρισδιάστατο της Βυζαντινής Ζωγραφικής», από τον Γεώργιο Κόρδη
«Η ζωγραφική όμως, που καλώς ή κακώς τη λέμε βυζαντινή, έχει τρίτη διάσταση αφού έχει πλαστικότητα. Οι μορφές της εφόσον έχουν όγκο, διαθέτουν συνεπώς έκταση βάθους»
Οδός Εμπόρων

Άκουγα σήμερα κάπου αυτό που αβασάνιστα επαναλαμβάνεται πολλά χρόνια τώρα για το δυσδιάστατο της Βυζαντινής ζωγραφικής, πως δήθεν δηλαδή δεν έχει τρίτη διάσταση αφού δεν αναπαριστά το βάθος.

Αυτή η άποψη είναι λάθος. Η βυζαντινή ζωγραφική με πολύ ρεαλισμό (καθόσον δεν ταυτίζει αφελώς το φαινόμενο με το πραγματικό) φυσικά και δεν επιχειρεί την αναπαράσταση του φαινόμενου κόσμου ούτε χρησιμοποιεί την υποτιθέμενη "ορθόδοξη" προοπτική για να αποδώσει το βάθος, να δώσει δηλαδή στον θεατή την ψευδαίσθηση πως υπάρχει ένας άλλος χωρόχρονος πίσω από την ζωγραφική επιφάνεια.

Η ζωγραφική όμως, που καλώς ή κακώς τη λέμε βυζαντινή, έχει τρίτη διάσταση αφού έχει πλαστικότητα. Οι μορφές της εφόσον έχουν όγκο, διαθέτουν συνεπώς έκταση βάθους.

Η διαφορά με την δυτική αναγεννησιακή αντίληψη είναι πώς η τρίτη αυτή διάσταση εκτείνεται μπροστά από την ζωγραφική επιφάνεια κι οχι πίσω.

Η επισήμανση αυτή είναι σημαντική αφού έτσι γίνεται κατανοητή η αναφορικότητα της ζωγραφικής ως προς τον θεατή. Η πλαστικότητα των μορφών, η τρίτη αυτή διάσταση, είναι στην πραγματικότητα η ενέργεια-κίνηση των μορφών από την επιφάνεια προς τους θεατές σε μια απόπειρα να οπτικοποιηθεί η αντίληψη οτι εικονιζόμενα και θεατές αποτελούν μια ενότητα, ένα σώμα μέσα στην Εκκλησία εν Χριστώ.

Η πλαστικότητα τώρα αποδίδεται με δυο στοιχεία που συλλειτουργούν και αλληλοπεριχωρούνται χωρίς να αντιμάχεται το ένα το άλλο. Με το σχέδιο και το χρώμα.

Το πώς ακριβώς αυτό γίνεται είναι μεγάλη κουβέντα και είναι θέμα εργαστηριακής παρουσίασης.

Κάποιοι μάλιστα λένε πως η βυζαντινή ζωγραφική έχει και τέταρτη διάσταση, το χρόνο.

Αλλά γι αυτά άλλη βολά…

Καλό απόγευμα...

Γεώργιος Κόρδης


Οι Μοίρες. Λεπτομέρεια από την «Γέννα». Ψηφιακή ζωγραφική. 2019.


Οδός Εμπόρων