Δευτέρα, 30 Δεκεμβρίου 2024
Τα νέα στον διεθνή επιχειρηματικό στίβο διαδίδονται πιο γρήγορα από ότι στις ρούγες των χωριών μας
Το θέμα της «Έγκριση συμφωνίας εκμίσθωσης του αεροδρομίου
Σπάρτης προς την GULF AIR AVIATION» (πρώτο στην ατζέντα) συζητήθηκε στην συνεδρίαση
του Δημοτικού Συμβουλίου της Πέμπτης 26/10/2023. Μετά από συζήτηση μιας ώρας και δέκα πέντε λεπτών, αποφασίστηκε τελικά η αναβολή
του θέματος και η συζήτησή του τον Ιανουάριο του 2024 οπότε και θα αναλάβει η
νέα Δημοτική Αρχή υπό τον κ. Βακαλόπουλο. Και αυτό, παρά τι έντονες προειδοποιήσεις
του κ. Δούκα ο οποίος επέμενε ότι μια τόσο μεγάλη αναβολή το πιθανότερο είναι
να οδηγήσει σε απώλεια της επένδυσης (ενώ ο Δήμος θα πληρώνει κάθε μήνα 6.000
Ευρώ ενοίκιο) επειδή: Σας καλώ να δείτε προσεκτικά το συνημμένο βίντεο της συζήτησης. Για λόγους αρχείου σημειώνουμε ότι η πρόταση Βολιώτη να
αναβληθεί η συζήτηση μέχρι η νέα Δημοτική αρχή να το ξαναφέρει προς συζήτηση, υπερψηφίστηκε
με ψήφους 12 έναντι 11, ως εξής: Το Συμβούλιο δεν ασχολήθηκε με την ουσία του θέματος, για παράδειγμα
αν οι όροι της προς υπογραφή σύμβασης είναι συμφέροντες για τη Σπάρτη ή εάν σωστά
γίνεται απευθείας ανάθεση ενώ θα έπρεπε να γίνει Διεθνής Διαγωνισμός, αλλά
επικεντρώθηκε στο γεγονός αν το θέμα είναι επείγον ή όχι. Ο κ. Βαλιώτης επικαλέστηκε διάταξη που απαγορεύει στα
Δημοτικά Συμβούλια μετά τις εκλογές και πριν την ανάληψη της διοίκησης απο την νέα
Δημοτική Αρχή να αποφασίζουν για σημαντικά θέματα εκτός και αν έχουν τον χαρακτήρα
του επείγοντος. Το ποιο θέμα έχει τον
χαρακτήρα του επείγοντας το αποφασίζει το ίδιο το Δημοτικό Συμβούλιο. Αυτό συνέβη και στην περίπτωσή μας. Το θέμα εκρίθη ότι δεν έχει
επείγοντα χαρακτήρα και μπορεί να μεταφερθεί στο νέο έτος, όπως και η νέα
Δημοτική Αρχή -δια στόματος του κ. Βακαλόπουλου- δεσμεύτηκε να το φέρει νωρίς -
νωρίς να συζητηθεί στο νέο Δημοτικό Συμβούλιο τον Ιανουάριο του 2024. Μα όταν ο
κ. Βακαλόπουλος με την ψήφο του θεωρεί ότι το θέμα δεν έχει επείγοντα
χαρακτήρα, τι θα αλλάξει του χρόνου για να το φέρει Ιανουάριο αντί για Μάρτιο ή
και Απρίλιο όπως ταιριάζει σε ένα θέμα που δεν είναι (έτσι όπως το ψήφισε) τόσο
επείγον; Εντύπωση προκάλεσε και η τοποθέτηση του κ. Αργειτάκου ο
οποίος δήλωσε ότι δεν έλαβε την προς υπογραφή σύμβαση στο email του (!)
και ως εκ τούτου δεν μπορεί να έχει άποψη και ζητάει αναβολή (προφανώς
ολιγοήμερη). Πάνω στην ίδια βάση στηρίχτηκε και η δεύτερη πρόταση (από τον κ.
Πριστούρη) περί ολιγοήμερης αναβολής της συζήτησης μέχρι να προσκομισθούν σε
όλους όλα τα σχετικά έγραφα και οι εισηγήσεις. Η πρόταση θεωρήθηκε ότι υπερκαλύπτεται
από την πρόταση Βαλιώτη και δεν συζητήθηκε καν. Επανέρχομαι στα επιχειρήματα του κ. Δούκα τα οποία
αγνοήθηκαν παντελώς σε αυτήν την συνεδρίαση: «Επίκειται δεσμευτική ρύθμιση ότι
σε απόσταση 100 χιλιομέτρων από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας δεν μπορεί να
αναπτυχθεί άλλο αεροδρόμιο.» Αν αυτό αληθεύει έστω στο ελάχιστο, τα πράγματα είναι σοβαρά.
Θα έπρεπε να επιταχύνουμε τις διαδικασίες για να προλάβουμε το μοιραίο. Και όποιος
πιστεύει ότι μπορούμε να βρούμε άκρες στην κεντρική κυβέρνηση για να προστατευτούμε
στο τέλος, πλανάται πλάνην οικτρά. Σε κόντρα συμφερόντων μεταξύ Λακωνίας και Μεσσηνίας
η ιστορία δείχνει, ότι μετά τον Β’ Μεσσηνιακό πόλεμο κερδίζουν συνήθως οι
γείτονες. Για το δεύτερο επιχείρημα περί αποχώρησης του διεθνούς επενδυτή
τα πράγματα είναι αρκούντως σοβαρά. Όσοι έχουν δουλέψει με διεθνείς εταιρείες
καταλαβαίνουν πολύ καλά το τι θα γίνει. Οι άνθρωποι αυτοί προσπαθούν να
υλοποιήσουν ένα project συγκεκριμένου προϋπολογισμού και μέσα σε συγκριμένο χρονικό
διάστημα, για να βοηθήσουν την εταιρεία τους να αυξήσει τον τζίρο και τα κέρδη της.
Τους είναι παγερά αδιάφορο αν κάποιοι από την άλλη πλευρά θεωρούν ότι το ζήτημα
δεν είναι επείγον. Ένα καλό project planning έχει ήδη διερευνήσει βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις. Εκτός αν
η σύμβαση (την οποία κανείς δεν θέλησε να συζητήσει) είναι λεόντειος υπέρ τους
οπότε και θα επανέλθουν στην βάση αγοράζω φτηνά πουλάω ακριβά σε τρίτους. Και στην περίπτωση που φτάσουμε σε διεθνή διαγωνισμό, πέρα από
το γεγονός ότι η διαχείριση ενός τέτοιου ανοίγματος δεν υλοποιείται χωρίς την βοήθεια
ειδικευμένων οίκων που αμείβονται αδρά, νομίζω ότι η ζημιά έχει ήδη γίνει.
Παλινωδίες, αναβολές, δισταγμούς και ασάφειες δεν συγχωρεί η διεθνής αγορά. Και
ξέρετε, τα νέα στον διεθνή επιχειρηματικό στίβο διαδίδονται πιο γρήγορα από ότι
στις ρούγες των χωριών μας. Τώρα που το σκέφτομαι, είναι ίσως η πρώτη φορά που επικροτώ
έτσι ανοικτά μια πρωτοβουλία του κ. Δημάρχου
-υπό την αίρεση φυσικά ότι η σύμβαση είναι αρκούντως συμφέρουσα για την πόλη μας-
η οποία θάφτηκε στην ανεδαφική τυπολατρία, στην έλλειψη πρωτοβουλίας και ως ένα βαθμό στην ευθυνοφοβία της πλειοψηφίας (όπως αποδείχτηκε) των Δημοτικών
Συμβούλων.
Ν. Μ.