Vekrakos
Spartorama | Συνέντευξη «Γονέα Παιδιού με Αυτισμό», στον Τάκη Αλεξανδράκη

Συνέντευξη «Γονέα Παιδιού με Αυτισμό», στον Τάκη Αλεξανδράκη

Spartorama 03/04/2021 Εκτύπωση Άνθρωποι! Άρθρα Κοινωνία Λακωνία Υγεία
Συνέντευξη «Γονέα Παιδιού με Αυτισμό», στον Τάκη Αλεξανδράκη
Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού, Παρασκευή 2 Απριλίου 2021
Οδός Εμπόρων

Για να ακούσετε την συνέντευξη πατήστε εδώ


Ακολουθεί το κείμενο της συνέντευξης για την εξυπηρέτηση των ανθρώπων με πρόβλημα ακοής.

- Αν και κάθε μέρα είναι μια ακόμη ημέρα αγώνα για τους ανθρώπους με αναπηρία και τις οικογένειές τους, με αφορμή την παγκόσμια ημέρα αυτισμού συνομιλώ με έναν φίλο, γονέα παιδιού με αυτισμό. Καλώς ήρθες! Ως γονέας που καθημερινά αντιμετωπίζεις τα προβλήματα που αφορούν στο παιδί σου, ανέφερέ μας τα ζητήματα που θες να συζητήσουμε σήμερα, δίνοντάς μας το στίγμα, την εικόνα της κατάστασης που η χώρα μας βρίσκεται, σχετικά με την υποβοήθηση του ανθρώπου με αυτισμό, για τον τρόπο που αντιμετωπίζει τα προβλήματα των παιδιών με αυτισμό.

- Ευχαριστώ για την φιλοξενία! Όπως όλοι οι γονείς παιδιών με αναπηρία και εμείς προβληματιζόμαστε για το πως το παιδί θα μπορέσει να αυτονομηθεί, όσο είναι κάτι τέτοιο δυνατό. Δυστυχώς κάποτε δεν θα μπορούμε εμείς να το υποστηρίζουμε, άρα πρέπει να καταφέρει να είναι ανεξάρτητο και αυτόνομο. Το σύστημα εκπαίδευσης στην Ελλάδα έχει κάνει κάποιες προσπάθειες για την ένταξη αυτών των παιδιών, όμως δεν το έχει πετύχει. Για παράδειγμα ο γιός μου όταν ήταν να πάει στο νηπιαγωγείο τυπικής εκπαίδευσης, όπως ακριβώς μας συμβούλεψαν και οι ειδικοί θεραπευτές που τον παρακολουθούσαν, με στόχο να βρίσκεται σε έναν χώρο με παιδιά με τα οποία θα μπορεί να αλληλεπιδρά, είχε την ανάγκη ενός ειδικού παιδαγωγού για την παράλληλη στήριξή του εντός της τάξης. Δυστυχώς η γραφειοκρατία, η εξέταση της περίπτωσής του από το ΚΕΣΥ, κατέληξαν χρονοβόρες διαδικασίες που καθυστέρησαν την έγκριση της παράλληλης στήριξης. Αν και ερχόταν από έναν παιδικό σταθμό που του είχε προσφέρει την ευκαιρία να έχει μια καλή ροή και μια σταθερή ρουτίνα, ξεκίνησε την σχολική χρονιά στο νηπιαγωγείο σε ένα εντελώς νέο περιβάλλον, χωρίς παράλληλη στήριξη, γεγονός πολύ άσχημο, με δυσμενείς επιπτώσεις στο παιδί. 3 μήνες σε ένα διαφορετικό νέο χώρο, χωρίς ειδική υποστήριξη, του έκαναν κακό. Κλείστηκε το παιδί γιατί δεν μπορούσε να ενταχθεί στο σύνολο. Οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί δεν είχαν τις κατάλληλες γνώσεις για να τον βοηθήσουν, με αποτέλεσμα να πάει πίσω. Αυτό ήταν ένα σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε.

- Συμπεραίνω πως έχασε την καθημερινή του ρουτίνα, την σειρά που είχε αποκτήσει στον παιδικό σταθμό.

- Βέβαια!

- Η αναστάτωση που προκλήθηκε ήταν γενικευμένη;

- Τα παιδιά με αυτισμό θέλουν μια σταθερή ρουτίνα, μια σταθερή καθημερινότητα που τα βοηθά. Αν βγουν από την ρουτίνα αυτή, είναι πολύ δύσκολο να επανέλθουν.

- Η περίοδος της αποφυγής της επιμόλυνσης από τον κορονοϊό που κράτησε τα παιδιά στο σπίτι τους προξένησε ιδιαίτερη αναστάτωση;

- Περάσαμε πολύ δύσκολα. Όσο πήγαινε στο σχολείο είχε αποκτήσει σταθερότητα και στο πρόγραμμα στο σπίτι. Ακολουθούσε την ρουτίνα του, είχε τις δραστηριότητές του και στο σπίτι, ζητούσε κάτι που μπορεί να ήθελε, πήγαινε στην τουαλέτα, όλα ήταν ρυθμισμένα όσο πήγαινε στο σχολείο. Με το που σταμάτησε το σχολείο αποσυντονίστηκε εντελώς.

- Εσείς οι γονείς πως το αντιμετωπίσατε; Εργαζόσασταν; Γιατί με την διακοπή του σχολείου κάποιος έπρεπε να μένει στο σπίτι μαζί του.

- Πολύ δύσκολα! Έχουμε και ένα μικρότερο παιδί και αυτό με τις δικές του ανάγκες. Εμείς ως γονείς έχουμε τις προσωπικές μας ανάγκες, επιπλέον πρέπει να αντιμετωπίσουμε την καθημερινότητα και να εργαστούμε. Δυστυχώς με ένα παιδί που δεν πάει σχολείο, δεν ξυπνά νωρίς, δεν κουράζεται, δεν κοιμάται το βράδυ γιατί είναι μέσα στην υπερένταση, υπάρχει μεγάλο ζήτημα. Δημιουργούνται τρομερές εντάσεις μέσα στο σπίτι.

- Είναι κατανοητό.

- Σας ομολογώ πως έχω να κοιμηθώ σαν άνθρωπος πάρα πολλά χρόνια. Είναι δύσκολη η κατάσταση του παιδιού. Η απώλεια της ομαλής ροής και της καθιερωμένης ρουτίνας του τον αναστατώνει.

- Κρατάμε όσα σημαντικά μας ανέφερες. Σημειώνουμε πως είναι απαραίτητο να υπάρχει ομαλή εξέλιξη στην εκπαιδευτική διαδικασία των παιδιών με αυτισμό, με ένα πρόγραμμα σταθερό, για να τηρείται η ρουτίνα που είναι απαραίτητη για την περίπτωσή τους, με άμεσο διορισμό του εκπαιδευτικού παράλληλης στήριξης από την πρώτη ημέρα της σχολικής χρονιάς.

- Αν είναι να εγκριθεί μετά από μήνες η παράλληλη στήριξη, το παιδί θα τα έχει χάσει όλα. Θα έχει γυρίσει πίσω, θα έχει χάσει ένα πολύ σημαντικό κομμάτι όσων είχε κατακτήσει στο προηγούμενο χρονικό διάστημα, όπως ο γιός μου στον παιδικό σταθμό που βρισκόταν. Πάει σε ένα νέο, ξένο για αυτόν περιβάλλον που καλείται να το αντιμετωπίσει χωρίς να έχει την ικανότητα αυτή, χωρίς να του παρέχεται η κατάλληλη υποστήριξη που έχει ανάγκη και την οποία δικαιούται.

- Ευχαριστώ πολύ για την σημερινή σου συμμετοχή.

- Το σωστό είναι τα παιδιά να εντάσσονται στην τυπική εκπαίδευση, στο γενικό σχολείο με παράλληλη στήριξη ώστε να αλληλεπιδρούν με τα υπόλοιπα παιδιά. Πιστεύω μάλιστα πως η προσαρμογή του μαθήματος όλης της τάξης πάνω στις ειδικές ανάγκες του παιδιού με αναπηρία θα βοηθήσει και τα υπόλοιπα παιδιά.

- Η ένταξη του παιδιού στο τυπικό σχολείο με την κατάλληλη παράλληλη στήριξη απεικονίζει την πραγματική εικόνα της κοινωνίας για όλους. Δεν θα ζήσει κανείς σε μια κοινωνία αποκλειστικά και μόνο με ανθρώπους με αναπηρία αλλά σε μια κοινωνία για όλους, που θα πρέπει να χτιστεί πάνω στο σχολείο για όλους.

- Ακριβώς! Τα παιδιά χωρίς αναπηρία θα μάθουν από αυτήν την αλληλεπίδραση. Θα γίνουν καλύτεροι άνθρωποι, θα συμπεριφέρονται πολύ καλύτερα στην ενήλικη ζωή τους σε ανθρώπους με αναπηρία και θα είναι πρόθυμοι να τους βοηθήσουν και να τους φροντίσουν. Άλλωστε δεν είναι ο αποκλειστικός στόχος του σχολείου να μας μάθει την αλφάβητο και την προπαίδεια. Στο σχολείο πρέπει να γίνουμε ΄καλύτεροι άνθρωποι. Αυτή η διαδικασία μπορεί να το κάνει. Με ένα παιδί με αναπηρία στην τάξη, τα υπόλοιπα παιδιά θα γίνουν υπεύθυνοι άνθρωποι, μέσω της βοήθειας που θα προσφέρουν στους συμμαθητές τους με αναπηρία.

- Εξαιρετική η τοποθέτησή σου! Μπορώ να την χαρακτηρίσω συγκλονιστική! Καλή δύναμη!

- Ευχαριστώ πολύ!


Οδός Εμπόρων