Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου 2024
Μήπως, με καθαρή ματιά, πριν αποσταλεί η σύμβαση στην ΕΕΑΑ, να ειδωθεί με βάσει τις δεσμεύσεις της ΕΕΑΑ προς τον ΕΟΑΝ - ΥΠΕΝ για το καλό του δήμου και των δημοτών;
Τι προβλέπει η νέα εξαετής σύμβαση του Δήμου Ευρώτα και της
ΕΕΑΑ Ε – 2 iii) «Να διαθέτει (ΕΕΑΑ) κατά την κρίση της, τα
δευτερογενή υλικά που θα προέρχονται από τα συλλεγόμενα απόβλητα, χωρίς κανένα
αντάλλαγμα προς τον Δήμο και οποιοδήποτε αντίτιμο εισπράττει από την διάθεση –
αξιοποίηση των υλικών αυτών θα φέρει προς κάλυψη μέρους του αναλαμβανόμενου από
την ΕΕΑΑ κόστους λειτουργίας του ΚΔΑΥ» (Βασικό στοιχείο της νέας σύμβασης η παραίτηση του Δήμου
Ευρώτα από ανταποδοτικά οφέλη της ανακύκλωσης σε αντιπαράθεση με τις δεσμεύσεις
της ΕΕΑΑ προς τον ΕΟΑΝ – ΥΠΕΝ για τους δήμους μεταξύ των οποίων περιλαμβάνει: «Το τίμημα αυτό θα αποδοθεί στους Δήμους κλιμακωτά εντός
της προσεχούς εξαετίας, φτάνοντας έως και τα 60 € ανά τόνο ανακτημένου
αποβλήτου συσκευασίας στην περίπτωση που η κατά κεφαλήν ανάκτηση ξεπερνά τα 40
kg ,ανά μόνιμο κάτοικο ετησίως») Αυτή η σύμβαση θα ακολουθεί τον δήμο Ευρώτα σε όποια μορφής
Ολοκληρωμένη Διαχείριση των ΑΣΑ με ή
χωρίς την ΤΕΡΝΑ. Τα συμπεράσματα δικά σας. Το πλήρες κείμενο ακολουθεί: Χωρίς να διαθέτω νομικές γνώσεις αλλά τον κοινό νου θέλω να
επισημάνω ορισμένα άρθρα στην κατά πλειοψηφία απόφαση του δημοτικού συμβουλίου
Ευρώτα που κατά την εκτίμηση μου έρχονται σε ευθεία αντίθεση με τις πρόσφατες
διατάξεις του ΕΟΑΝ (Δημόσιος φορέας
υπαγόμενος στο ΥΠΕΝ). Στόχος μου δεν είναι καμμιά είδους κριτική αλλά την επιβεβαίωση
της ψηφισθείσας σύμβασης μετά νομική γνωμοδότηση. Ίσως διέφυγε της προσοχής του
δημοτικού συμβουλίου η μετέπειτα νομοθεσία που δεν εμπεριέχεται στην σύμβαση. Το σκεπτικό της νέας σύμβασης στηρίζεται στους ν. 2939/2001 και , ν. 4042/2012 ενώ υπάρχουν
νέοι νόμοι και ΚΥΑ που τους συμπληρώνουν ή αλλάζουν όπως ο ν.4496/2017, το
άρθρο 228 του ν.4555/2018, την ΚΥΑ - ΦΕΚ
(2218 Β/08.06.2019) ,την ΚΥΑ υπ’ αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΔΑΠΠ/31606/930 (ΦΕΚ 1277
Β/15.4.2019) κλπ. Μπορεί οι αριθμοί να μην λένε τίποτα για τους δημότες , όμως
σ΄ αυτούς τους αριθμούς είναι η ουσία την νέας φιλοσοφίας για την ανακύκλωση
και των δεσμεύσεων της χώρας έναντι της Ε.Ε , όπου έως τώρα έχουμε πληρώσει
115.000.000 ευρώ σε πρόστιμα. Έχουμε την πολυτέλεια να συνεχίσουμε με την ίδια αντίληψη εν
μέσω υγειονομικής, οικονομικής και κλιματικής κρίσης; Με βάση την ενημέρωση του ΕΟΑΝ (18/5/2020) με τίτλο
‘’Διαφάνεια και καθαροί κανόνες στη συνεργασία της ΕΕΑΑ με τους Δήμους με
«εγγυητή» τον ΕΟΑΝ και την άδεια που δόθηκε η ΕΕΑΑ αναλαμβάνει συγκεκριμένες
υποχρεώσεις σχετικά με τον εξοπλισμό και το οικονομικό τίμημα που πρέπει να
παρέχει στους Δήμους : Πιο συγκεκριμένα: Α. Ο εξοπλισμός που προβλέπεται να παρέχει η ΕΕΑΑ στους
Δήμους Β. Το οικονομικό όφελος Γ. Άλλες υποχρεώσεις που αναλαμβάνει η ΕΕΑΑ προς τους Δήμους Πέραν της παροχής εξοπλισμού και της καταβολής οικονομικού
τιμήματος, η ΕΕΑΑ αναλαμβάνει απέναντι στους Δήμους: Βασικά στοιχεία της εξαετούς σύμβασης που ψηφίστηκε:
Αυτή και μόνη η παράγραφος με την οποία παραιτείται ο Δήμος
από τις οικονομικές απαιτήσεις του σε σχέση με την δεσμευτική πρόταση του ΕΟΑΝ
– ΥΠΕΝ, όπου «Το τίμημα αυτό θα αποδοθεί στους Δήμους κλιμακωτά εντός της
προσεχούς εξαετίας, φτάνοντας έως και τα 60 € ανά τόνο ανακτημένου αποβλήτου
συσκευασίας» θα έχει πολλαπλές και δυσμενείς επιπτώσεις για τον Δήμο και τους
δημότες:
Μήπως λοιπόν με καθαρή ματιά πριν αποσταλεί στην ΕΕΑΑ να
ειδωθεί με βάσει τις δεσμεύσεις της ΕΕΑΑ προς τον ΕΟΑΝ – ΥΠΕΝ για το καλό του
δήμου και των δημοτών;
Αν μάλιστα ΑΝ αληθεύουν και τα δημοσιεύματα περί του χρέους
της ΕΕΑΑ προς τους Δήμους ύψους 87.000.000 ευρώ για τα έτη 2011 – 2018 τότε η
φάση των διεκδικήσεων μαζί με την ΚΕΔΕ αποκτά νέο περιεχόμενο και στην
οικονομική δυσπραγία που υπάρχει θα είναι σοβαρό έσοδο για την ολοκληρωμένη
διαχείριση των ΑΣΑ.
ΤΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΑ ΥΛΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΠΕΡΟΥΣΙΑΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΩΝ ΜΕ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΠΩΛΗΣΗΣ.
Ηλίας Παναγιωτακάκος