Vekrakos
Spartorama | «Σήμερον πάσα κτίσις αγάλλεται και χαίρει…», του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη μας κ. Ευσταθίου

«Σήμερον πάσα κτίσις αγάλλεται και χαίρει…», του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη μας κ. Ευσταθίου

Πηγή 18/12/2017 Εκτύπωση Άνθρωποι! Εκκλησία
«Σήμερον πάσα κτίσις αγάλλεται και χαίρει…», του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη μας κ. Ευσταθίου
«έκαστον των ιδίων κτισμάτων· οι Άγγελοι τον ύμνον· οι ουρανοί τον Αστέρα· οι Μάγοι τα δώρα· οι ποιμένες το θαύμα· η γη το Σπήλαιον· η έρημος την φάτνην· ημείς Μητέρα Παρθένον»
Οδός Εμπόρων

Χριστιανοί μου Αγαπητοί, 

Το πολυσήμαντο γεγονός της Γεννήσεως του Θεανθρώπου, που τόσο μεγαλόπρεπα το γιορτάζει η Εκκλησία μας, γίνεται αφορμή να το συνεορτάζει και όλη η φύση. Η λογική και η άλογη κτίση, τα έμψυχα και τα άψυχα, τα ορατά και τα αόρατα, τα επίγεια και τα επουράνια σήμερα συναντώνται, ενώνουν τις όποιες φωνές τους, χρησιμοποιούν τον δικό τους τρόπο συμμετοχής, χαίρονται, αγάλλονται και δοξολογούν τον «επί γης τεχθέντα Κύριον». 

Στο υπερφυέστατο και σωτήριο για όλο τον κόσμο αυτό μυστήριο συμμετέχει οντολογικά κατά τρόπο αξιοθαύμαστο όλη η δημιουργία, αφού προσφέρουν οφειλετικά την ευχαριστία «έκαστον των ιδίων κτισμάτων· οι Άγγελοι τον ύμνον· οι ουρανοί τον Αστέρα· οι Μάγοι τα δώρα· οι ποιμένες το θαύμα· η γη το Σπήλαιον· η έρημος την φάτνην· ημείς Μητέρα Παρθένον». 

«Το μόνον καινόν υπό τον ήλιον», όπως διαλαλεί στα πέρα-τα της οικουμένης, ο οικουμενικός διδάσκαλος Ιερός Χρυσόστομος, έπρεπε έτσι πανηγυρικώτατα, με ενθουσιασμό, με έξαρση, με ψυχικό συναγερμό και λατρευτικές εκδηλώσεις να γιορτάζεται, για να διαδηλώνουμε με την λυτρωτική χαρά μας, τις ολόψυχες ευχαριστίες μας, την ανείπωτη ευγνωμοσύνη μας και την αφοσίωσή μας σε Εκείνον, που άφησε τους ουρανούς και ήλθε κοντά μας, για να μας θεοποιήσει και αγιοποιήσει και να μας κάνει μετόχους της δικής του μακαριότητος. 

Συμμετέχει σ’ αυτό το μυστήριο της χαράς και της σωτηρίας η Παναγία μας, που παίζει και τον σπουδαιότερο ρόλο, αφού στα δικά της σπλάχνα σαρκώνεται ο Θεός και το δικό της πάναγνο γάλα χρησιμοποιεί Αυτός που τρέφει τα σύμπαντα. 

Συμμετέχει στην ανεπανάληπτη Γέννησή Του ο δίκαιος Ιωσήφ. Ταπεινός, υπάκουος και διακριτικός κοιτάζει έκπληκτος αυτά, που δεν αξιώθηκαν να ιδούν μέχρι εκείνη την στιγμή οι επιφανείς αυτού του κόσμου. 

Συμμετέχουν στην μεγάλη χαρά της θείας Ενσαρκώσεως και πρώτοι προστρέχουν για να προσκυνήσουν οι ποιμένες, όχι γιατί αυτοί ήταν πλησιέστερα από τους άλλους. Οι θεοφώτιστοι Πατέρες της Εκκλησίας μας εξηγούν ότι αξιώθηκαν πρώτοι αυτοί να προσκυνήσουν για τέσσαρες λόγους: α) λόγω της αναχωρήσεώς τους από τον θόρυβον του κόσμου και της ήρεμης ζωής τους, είχαν καθαρότητα στην σκέψη και στην καρδιά τους, β) ήταν μιμητές και ακόλουθοι της πολιτείας και των αρετών των Πατριαρχών της Παλαιάς Διαθήκης γ) για να δηλωθεί ότι ο Χριστός θα ήταν ο πραγματικός Καλός Ποιμήν του Ιουδαϊκού και του Εθνικού λαού και δ) για να φανεί καθαρά, ότι διαλέγει για δικούς του τους πιο απλούς στην καρδιά και σ’ αυτούς προσφέρει την θεία αποκάλυψη, σαν την πιο μεγάλη δωρεά και ευεργεσία. 

Συμμετέχει ακόμη σ’ αυτό το γεγονός που θεοπρεπώς πανηγυρίζουμε και το Άστρο της Βηθλεέμ. Σύμφωνα πάλι με την σεβαστή γνώμη των θεοφόρων Πατέρων της Εκκλησίας μας ο αστέρας δεν ήταν ένας από τους πολλούς που υπάρχουν και στολίζουν τον ουρανό. Το αστέρι της Βηθλεέμ που οδήγησε τους Μάγους από την Ανατολή, ήταν θεικό σημάδι. Ήταν άγγελος Κυρίου, όπως σημειώνει ο Ιερός Χρυσόστομος, και μάλιστα ο αρχάγγελος Γαβριήλ, που υπούργησε το Μυστήριο της ενσαρκώσεως από την αρχή, όπως ερμηνεύει ο Ιωσήφ Βρυένιος. 

Συμμετέχουν ακόμη σ’ αυτό το γεγονός της θείας Ενσαρκώσεως οι Μάγοι που οδηγούνται από την Ανατολή και προσέρχονται ευλαβικά, για να προσκυνήσουν τον σαρκωμένο Θεό. Δεν ανακάλυψαν αυτοί τον Κύριο, αλλά ο Κύριος αποκαλύφθηκε σ’ αυτούς, γιατί ήσαν αγνοί στην σκέψη και καθαροί στην καρδιά. Δεν ήταν μάγοι με την σημερινοί έννοια της λέξεως. Ήταν σοφοί επιστήμονες, αστρονόμοι. Εξέταζαν το πλήθος των αστέρων και τις κινήσεις τους, όπως κάνει σήμερα η αστρονομία, και εθαύμαζαν τον πάνσοφο Δημιουργό. Δεν έχουν καμμία σχέση με τους αστρολόγους της εποχής μας που εμπαίζουν μεγάλους και μικρούς, παρασύρουν τους αφελείς και εκθέτουν τους αξιωματούχους. Αυτοί ασχολούνται με την μεταφυσική και τον σατανισμό και απορρίπτονται από την ορθόδοξη πίστη. 

Αδελφοί μου και παιδιά μου, 

από την καταπληκτική και αξιοθαύμαστη αυτή συνάθροιση δεν πρέπει να απουσιάσει κανένας μας. Όπως είμαστε όλοι μαζί στο Ναό σωματικά έτσι και ψυχικά ενωμένοι να προσεγγίσουμε το ασύγκριτο Μυστήριο. Νοερά να προσέλθουμε στην Φάτνη και βλέποντας το Θείο Βρέφος να θαυμάσουμε την άκρα ταπείνωσή Του, την διδακτική συγκατάβασή Του και την απερίγραπτη αγάπη Του. 

Ας ελευθερώσουμε το νου μας από τις θανατηφόρες μέριμνες και ας απαλλάξουμε τους λογισμούς μας από την καθημερινή ματαιότητα, για να τους βυθίσουμε ελεύθερους στο νόημα της μεγάλης γιορτής. 

Μιμούμενοι το παράδειγμά Του, ας κάνουμε την σωτήρια έξοδο προς τους αδελφούς μας και, αφού σπάσουμε τον κλοιό της φιλαυτίας μας, ας βγούμε στην κοινωνία των συνανθρώπων μας, για να σηκώσουμε μαζί τις θλίψεις τους και τον σταυρό τους. 

«Χριστός επί γης». Ας υψωθούμε όλοι μας, κλήρος και λαός που ζούμε σ’ αυτό τον ιστορικό τόπο, μαζί και οι ομογενείς μας, πάνω από τα μίση και τα πάθη μας, που γεννά η παράλογη αγάπη του εαυτού μας, για να γίνει η κοινωνία μας πιο ανθρώπινη. Για να γίνει το σπήλαιο της καρδιάς τόπος της δικής Του παρουσίας και να ακούσουμε έντονα τα βρεφοπρεπή σκιρτήματά Του. 

Ως μέλη της Εκκλησίας μας είμαστε αδελφοί Του. Ας μη προδώσουμε την πνευματική μας συγγένεια με τον «πρωτότοκον πάσης της κτίσεως».


Οδός Εμπόρων