Εκτύπωση

https://www.spartorama.gr/articles/59345-i-filosofia-dia-tis-zografikis--to-neo-biblio-tou-dimitri-katsafana/

Spartorama - Print | «Η Φιλοσοφία διά της Ζωγραφικής», το νέο βιβλίο του Δημήτρη Κατσαφάνα

«Η Φιλοσοφία διά της Ζωγραφικής», το νέο βιβλίο του Δημήτρη Κατσαφάνα

«Η Φιλοσοφία διά της Ζωγραφικής», το νέο βιβλίο του Δημήτρη Κατσαφάνα
«Η Σχολή των Αθηνών του Ραφαήλ και ο Πλατωνισμός του Πλήθωνα στην Ιταλία»
Οδός Εμπόρων

Ακμαιότατος, σωματικά και πνευματικά, ο τελευταίος των λογίων της Σπάρτης, ο πολυγραφότατος Δημήτρης Κατσαφάνας, παρουσιάζει το νέο του βιβλίο «Η Φιλοσοφία διά της Ζωγραφικής - Η Σχολή των Αθηνών του Ραφαήλ και ο Πλατωνισμός του Πλήθωνα στην Ιταλία», από τις εκδόσεις Παρουσία, Αθήνα 2022.


Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:

«Κάπου διακόσια χρόνια κράτησε ο αγώνας του ανθρώπου -αυτό που λέμε Αναγέννηση (Renaissance)- για να βγεί από τον Μεσαίωνα, για να αναμορφωθεί ο ανθρώπινος πολιτισμός πάνω σε καινούργιες βάσεις. Στο κέντρο τώρα της ιστορικής πραγματικότητας, έρχεται η προσωπικότητα, το πρόσωπο με τη λογική του, τη βούλησή του, αλλά και με τα πάθη του. Ο άνθρωπος αυτός θέτει τους δικούς του σκοπούς, γίνεται ο ρυθμιστής της ιστορίας και όχι η Θεία Πρόνοια.

Η στάση του απέναντι στον μεσαιωνικό πολιτισμό είναι επικριτική, αρνητική. Επιλέγει το δικό του δρόμο με ύψιστο σκοπό να ισορροπήσει την πνευματική του εσωτερικότητα με τη ζωντανή πραγματικότητα. Ο κόσμος, τοπίο απέραντο, ανοίγεται μπροστά του, εργαστήριο ευρύτατο για έρευνα. Το ιδεώδες του ανθρωπισμού είναι η Αναγέννηση.

Η ζωγραφική επιφάνεια του Σάντι Ραφαήλ, είναι το ένυλο σύμβολο που εκφράζει την ανάγκη του ανθρώπου να ισορροπήσει, κάτω από το φως του νου, σώμα και ψυχή, πίστη και αμφιβολία, την ιδέα με την πραγματικότητα. Ρεαλισμός και ιδεαλισμός εκπορεύονται από τους αρχαίους Έλληνες. Εκείνοι έφεραν την πραγματικότητα στα μέτρα του ανθρώπου, την εξανθρώπισαν με τον ιδεαλισμό τους.
Στη «Σχολή των Αθηνών» του Ραφαήλ φέρονται να διαφωνούν οι δύο κορυφαίοι της ελληνικής αρχαιότητας. Διαφωνούν για τις πρώτες αρχές, τις γενικές έννοιες, τις ιδέες. Είναι η διαφωνία του Πλατωνισμού και του Αριστοτελισμού που έχει μεταφερθεί από το Βυζάντιο στη Δύση, πάλη των ιδεών που πυροδότησε, με την παρουσία του ο Πλήθων, ο φιλόσοφος του Μυστρά στη Φλωρεντία.
Όλα αυτά, βέβαια, αφορούν στην Ιστορία των Ιδεών γενικά και ίσως σήμερα να μη μας ενδιαφέρουν. Εκείνο όμως που μένει είναι ότι πρέπει να ξανασκεφθούμε από την αρχή το δρόμο που έχουμε πάρει.

Οι αρχαίοι έλληνες αναζητούσαν την καθαρή θεωρητική γνώση. Την χώριζαν από την πρακτική, τη βιοτική γνώση. Γι’ αυτό η γνώση ήταν αυθύπαρκτη αξία της ζωής, δεν είχε τη μονομερή σκοπιμότητα που έχει για μας σήμερα. Μετά την Αναγέννηση το πνεύμα έφτασε στην απότομη διάσταση από τη ζωή. Τα πάντα σήμερα συλλαμβάνονται με την καθαρή λογική. Με την τεχνική τα πάντα τυποποιούνται και επαναλαμβάνονται επ’ άπειρον. Και, όπως λέει ένας μεγάλος ποιητικός λόγος, “Τα οργανώνουμε και γίνονται κομμάτια / τα οργανώνουμε πάλι και γινόμαστε κομμάτια εμείς”. Δεν υπάρχει πια η οργανική σύσταση του κόσμου. “Η γνώση”, βλέπετε, όπως μας το είπε ο Χαίλντερλιν, “είναι το πιο πολύτιμο, αλλά και το πιο επικίνδυνο από όλα τα δώρα που δόθηκαν στον άνθρωπο”. Έτσι, έχει δίκιο η “Γένεσις”.»


Ο Εκδότης Βασίλης Χατζηϊακώβου (εκδόσεις Παρουσία), σημειώνει σε ανάρτηση του στα ΜΚΔ

«Η Φιλοσοφία διά της Ζωγραφικής

Ένας κορυφαίος δάσκαλος με σπουδαίο έργο, ο ενενηνταπεντάχρονος φιλόλογος Δημήτρης Κατσαφάνας, ο οποίος εξέδωσε τα πρώτα του βιβλία προ πενήντα ετών στον αείμνηστο εκδότη Μιχαήλ Π. Γρηγόρη και ο πρωτεργάτης της Βυζαντινής Φιλοσοφίας Λίνος Μπενάκης (του οποίου έχω εκδώσει το σύνολο του έργου σε 5 τόμους) παρουσίασε κάποτε το "Περί του Πλήθωνος" έργο του στην Ακαδημία Αθηνών, μου εμπιστεύθηκε την τελευταία μελέτη του!

Αφορμή για την συγγραφή της στάθηκε η δωρεά από τον Πρόεδρο Μακρόν, του τάπητα με την παράσταση της "Σχολής των Αθηνών" του Ραφαήλ στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.

Ιδού λοιπόν!

Η ΣΧΟΛΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ ΤΟΥ ΡΑΦΑΗΛ ΚΑΙ Ο ΠΛΑΤΩΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΗΘΩΝΑ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ.

Με πολύ μεγάλο σεβασμό ευχαριστώ αυτόν τον αστείρευτο σπουδαίο πνευματικό άνθρωπο κύριο Δημήτρη Κατσαφάνα, καθώς και όλους τους συνεργάτες του, χωρίς να κρύβω την περηφάνια μου!!!

Σημ.: Ευχαριστώ τον καλό φίλο φιλόλογο και ποιητή  Γιάννη Κωβαίο ο οποίος μου μίλησε προ ολίγου καιρού για την έκδοση χωρίς να περιμένει βεβαίως την ευτυχή σύμπτωση, να μελετώ δηλαδή εκείνη την στιγμή το έργο του συγγραφέα ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ Ο μεγάλος Μυστικός του Βυζαντίου. Μια γνήσια ποιητική πνοή.

Τελικά είναι αυτό το "Χέρι Αγγέλου" που έλεγε η μάνα μου!»


Ο κ. Γιάννης Κωβαίος σημειώνει:

«ΕΥΓΕ ηχηρό στον χαλκέντερο Δημήτρη Κατσαφάνα, αλλά και σε σένα, Βασίλη, για την προσεγμένη έκδοση!! Χαίρω που υπήρξα ο κρίκος για αυτήν τη συνεργασία σας!!»