Εκτύπωση

https://www.spartorama.gr/articles/55180/

Spartorama - Print | «Ευάγγελος Δράκος, ο Λάκων Ζωγράφος που Έζησε και Διέπρεψε στην Καλαμάτα», από τον Ιωάννη Μητράκο

«Ευάγγελος Δράκος, ο Λάκων Ζωγράφος που Έζησε και Διέπρεψε στην Καλαμάτα», από τον Ιωάννη Μητράκο

«Ευάγγελος Δράκος, ο Λάκων Ζωγράφος που Έζησε και Διέπρεψε στην Καλαμάτα», από τον Ιωάννη Μητράκο
Ο Ευάγγελος Δράκος γεννήθηκε το έτος 1913 στον Άγιο Νικόλαο Βοιών Λακωνίας
Οδός Εμπόρων

Όπως έχω γράψει κι άλλη φορά η σχέση της Σπάρτης με τη γειτονική Καλαμάτα είναι πολύχρονη, στενή και βαθιά. Πολλές φορές, μάλιστα, άνθρωποι που έζησαν και διέπρεψαν στη μία ή στην άλλη δεν  είναι γηγενείς αλλά μέτοικοι. Μία μεγάλη μορφή στο χώρο της Τέχνης, που είχε λακωνική καταγωγή, αλλά έζησε και μεγαλούργησε στην πρωτεύουσα της Μεσσηνίας, ήταν αυτή του ζωγράφου Ευάγγελου Δράκου, που είναι εν πολλοίς άγνωστη στον τόπο μας.

Ο Ευάγγελος Δράκος γεννήθηκε το έτος 1913 στον Άγιο Νικόλαο Βοιών Λακωνίας. Εξαιτίας της εργασίας του πατέρα του, που ήταν αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος, έζησε τα πρώτα παιδικά του χρόνια στη Σύρο και τη Ζάκυνθο. Το 1922 η οικογένειά του εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Καλαμάτα, όπου ο νεαρός Ευάγγελος τελείωσε το Γυμνάσιο το 1931. Μετά την αποφοίτησή του κατατάχθηκε το Πολεμικό Ναυτικό, στο οποίο υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία.

Το 1936 εισάγεται στην  Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών του Πολυτεχνείου και σπουδάζει ζωγραφική με διδασκάλους τούς  Σπυρίδωνα Βικάτο (Σχολή Μονάχου), Δημήτριο Μπισκίνη (Ακαδημαϊκή Σχολή) και Ουμβέρτο Αργυρό (Ιμπρεσιονιστή).

Η έναρξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου του 1940 τον αναγκάζει να σταματήσει τις σπουδές του και να στρατευτεί στο αλβανικό μέτωπο. Ύστερα από τη γερμανική επίθεση την άνοιξη του 1941 και την κατοχή της πατρίδας μας από τους ξένους κατακτητές, ο Ευάγγελος Δράκος έρχεται στην Αθήνα το 1942 και συνεχίζει τις σπουδές του, που ολοκληρώνονται το 1944. Την επόμενη χρονιά (1945) έρχεται στα πατρογονικά του μέρη και παντρεύεται στη Νεάπολη Βοιών με τη Χρυσούλα Λιβανού κι ακολούθως το νέο ζευγάρι εγκαθίσταται στην Καλαμάτα, στην οποία ο Ευάγγελος Δράκος αρχίζει την επαγγελματική του καριέρα, συνεργαζόμενος με το συνάδελφό του Σταύρο Καράμπελα σε κοινό εργαστήριο ζωγραφικής. Το 1949, όμως, με τη λήξη του αιματηρού εμφυλίου πολέμου συλλαμβάνεται, λόγω των δημοκρατικών φρονημάτων του, από τις νικήτριες συντηρητικές δυνάμεις κι εξορίζεται για μερικούς μήνες στη Μακρόνησο.

Όταν απολύεται από τη Μακρόνησο επιστρέφει στην Καλαμάτα κι αρχίζει να εργάζεται με εντατικούς ρυθμούς λες και ήθελε να καλύψει το χαμένο χρόνο. Δημιουργεί βινιέτες για βιβλία και περιοδικά (σ.σ. βινιέτα είναι το εγχάρακτο κόσμημα με κλάδους, φύλλα και άλλα περίτεχνα σχήματα που μπαίνει στην αρχή των κεφαλαίων ενός βιβλίου ή ενός περιοδικού) κι ένα μεγάλο αριθμό έργων που εικονίζουν νεκρές φύσεις, τοπία, προσωπογραφίες, ακουαρέλες, σχέδια και αφίσες. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Ευάγγελος Δράκος ζωγράφισε τα πορτραίτα δέκα συνολικά Μητροπολιτών της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσσηνίας, τα οποία βρίσκονται σήμερα στο επισκοπικό μέγαρο Καλαμάτας.

Μια ξεχωριστή πτυχή του ζωγραφικού έργου του ήταν η απεικόνιση ιστορικών γεγονότων της Επανάστασης του 1821, από τα οποία τα περισσότερα ανήκουν στα εκθέματα του Λαογραφικού Μουσείου Κυριακού της Καλαμάτας. Μερικά απ’ αυτά  έχουν αναπαραχθεί σε εκδόσεις όπως  ο περίφημος πίνακας «Η κήρυξη της Επανάστασης, 23η Μαρτίου 1821, στον ΙΒ΄ τόμο της Ιστορίας του Ελληνικού Έθνους, της Εκδοτικής Αθηνών). 

Ο Ευάγγελος Δράκος ασχολήθηκε και με την αγιογράφηση ιερών ναών στην Καλαμάτα και αλλού. Είχε επιζωγραφίσει το 1960 τον Παντοκράτορα στον τρούλο της Υπαπαντής, έργο του Ε. Θωμόπουλου του 1028, αλλά με την κατάρρευση του τρούλου στο μεγάλο σεισμό του 1986 το έργο αυτό καταστράφηκε ολοσχερώς. Σήμερα πολλές τοιχογραφίες του σώζονται στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Φλαρίου Καλαμάτας, που είναι  έργα της δεκαετίας του 1950 (οι 4 Ευαγγελιστές, η Αγία Αικατερίνη, ο Άγιος Σπυρίδωνας, η Βαϊοφόρος, το κήρυγμα του Αποστόλου Παύλου στην Πνύκα, η πορεία προς το Γολγοθά, η Οσία Ξενία κ.α.). Στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου Καλαμάτας, επίσης, υπάρχουν πολλές δικές του τοιχογραφίες που εικονίζουν τη Γέννηση, τη Βάπτιση, τον ιερό Νιπτήρα, την Αποκαθήλωση κ.α.. Οι ζωγραφικές αγιογραφικές συνθέσεις του είναι δυτικότροπες, χωρίς να απουσιάζουν στοιχεία της αυθεντικής βυζαντινής τεχνοτροπίας. Κάποιες απ’ αυτές είναι αντίγραφα έργων μεγάλων ζωγράφων της Ευρώπης. 

Το 1962 το ζεύγος Ευαγγέλου και Χρυσούλας Δράκου αποκτά γιο, το μοναχοπαίδι τους Διονύσιο. 

Το 1965 ο Ευάγγελος Δράκος ταξιδεύει στην Ιταλία και τη Γαλλία, όπου παρουσιάζει τα έργα του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Συμμετέχει εξάλλου στην 11η Πανελλήνια Έκθεση του Ζαππείου. Σήμερα τα έργα του ανήκουν στην οικογένειά του και σε ιδιωτικές ή δημόσιες συλλογές, τόσο στην  Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. 

Το Εργαστήριο Ζωγραφικής του Ευάγγελου Δράκου στην Καλαμάτα υπήρξε πολιτιστικό κέντρο και φυτώριο για νέους δημιουργούς. Κοντά του μαθήτευσαν μεταξύ άλλων οι Βασίλης και Διονύσης Φωτόπουλος, ο Βαγγέλης Δημητρέας και ο Γιάννης Μπουτέας. Όλοι αυτοί διακρίθηκαν στο χώρο του Πολιτισμού και της Τέχνης, χωρίς να ξεχάσουν ποτέ το χρέος τους απέναντι στο δάσκαλό τους.

Ο Ευάγγελος Δράκος πέθανε στην Καλαμάτα το 1972 σε ηλικία μόλις 59 ετών. Ο Δήμος Καλαμάτας τον τίμησε για τη μεγάλη προσφορά του, δίνοντας το όνομά του σε ένα δρόμο της πόλης και το Υπουργείο Πολιτισμού χορήγησε τιμητική σύνταξη στη χήρα του. Τα έργα του υπάρχουν στα χέρια της οικογένειάς του, στο Μουσείο Κυριακού Καλαμάτας, στο επισκοπικό μέγαρο της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσσηνίας, σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.


Γιάννης Μητράκος