Διανοίξεις κλειστών οδών - Δημιουργία δημοτικών πάρκινγκ - Πεζοδρόμηση Κέντρου κι εφαρμογή Κυκλοφοριακής Μελέτης
Τα κολωνάκια που τοποθετήθηκαν στην οδό
Θερμοπυλών -από Λεωνίδου έως
Άγιδος- είναι μια πολύ σωστή κίνηση του δήμου Σπάρτης, προκειμένου να
αποτραπεί το μεγάλο πρόβλημα της περιοχής, που ήταν το διπλοπαρακάρισμα και το
κυκλοφοριακό κομφούζιο, με όλα τα συνακόλουθα. Όμως, τα πορτοκαλιά πλαστικά κολωνάκια, τα οποία συνεχώς
πληθαίνουν δίνοντας όψη εργοταξίου στην πόλη, χωρίς όμως να γίνεται κάποιο έργο,
δεν είναι πανάκεια. Βεβαίως, λύνουν, προσωρινά, κάποια προβλήματα, όμως, κατ’
ουσίαν, επικαιροποιούν 3 (τουλάχιστον)
σημαντικά κι εκκρεμή ζητήματα της πόλης που είναι: Η οδός Θερμοπυλών
είναι, γενικά, μια πολύπαθη
οδός με κυριότερο πρόβλημά της τα δύο «κλειστά» σημεία της, το ένα στην
περιοχή του δημοτικού παιδικού Σταθμού,
από Α. Νίκωνος έως Χαμαρέτου και το άλλο, το σημαντικότερο,
το τμήμα της από Λυσάνδρου έως Πλατανιστά. Εκείνο που χρειάζεται, επομένως, είναι ένα ολοκληρωμένο
σχέδιο διάνοιξης – διαπλάτυνσης της
Θερμοπυλών, που θα δώσει σημαντική ανακούφιση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της
πόλης. Επειδή, όμως, η Θερμοπυλών δεν είναι η μοναδική «κλειστή»
οδός της Σπάρτης, οφείλει ο δήμος να συντάξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα
διάνοιξης κλειστών και διαπλάτυνσης-αποκατάστασης ημίκλειστων οδών της πόλης, το οποίο θα
ακολουθηθεί με συνέπεια και μέσα σε καθορισμένα χρονοδιαγράμματα. Τέτοιες οδοί, εκτός
από την Θερμοπυλών, είναι οι: Με ένα τέτοιο δημοτικό πρόγραμμα διανοίξεων και
διαπλατύνσεων οδών, οι δρόμοι της
Σπάρτης θα γίνουν λειτουργικοί, θα
εναρμονιστούν με τις ανάγκες της κάθε περιοχής αλλά και της πόλης συνολικά, θα
δώσουν ριζική λύση στο οξύτατο πρόβλημα που δημιουργείται από την κυκλοφορία
των αυτοκινήτων στην πόλη, θα αναβαθμίσουν το προφίλ της (με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη συνολική της
ανάπτυξη) και θα βελτιώσουν δραστικά την ποιότητα ζωής των πολιτών. Δεκάδες δήμοι σ’ ολόκληρη την Ελλάδα έχουν υλοποιήσει,
υλοποιούν ή προγραμματίζουν, σήμερα,
τέτοια φιλόδοξα – εκτεταμένα προγράμματα διανοίξεων οδών, όπως οι δήμοι
Καλαμάτας, Τρίπολης, Πύργου, Κορίνθου, Άργους, Άρτας, Ηρακλείου,
Ρόδου, Χαλκίδας, Χερσονήσου, Ναυπάκτου, Βόλου, Άστρους, Καρδίτσας, Ρεθύμνου,
Χανίων, Συκεών, Πάτρας, Κατερίνης, κλπ, κλπ. Τα αυτοκίνητα, εκτός από δρόμους, χρειάζονται και θέσεις για
να παρκάρουν και να σταθμεύουν. Συνεπώς, ένα δημοτικό πρόγραμμα διανοίξεων οδών
πρέπει να συμβαδίζει με ένα πρόγραμμα δημιουργίας δημοτικών πάρκινγκ. Τα δημοτικά πάρκινγκ, θα πρέπει να αναπτυχθούν, κυρίως, στην
περίμετρο της πόλης, αφού το ζητούμενο είναι να περιοριστεί η είσοδος και
κυκλοφορία των αυτοκινήτων στο κέντρο, όπου υπάρχει το μεγαλύτερο πρόβλημα. Τα
δημοτικά πάρκινγκ θα εκτονώσουν το πρόβλημα της στάθμευσης των αυτοκινήτων σε
ζωτικά σημεία της πόλης και θα συμβάλλουν (γενικότερα) στην αντιμετώπιση του
κυκλοφοριακού προβλήματος, με αποτέλεσμα ο πολίτης να έχει πιο εύκολη, πιο
άνετη και πιο γρήγορη πρόσβαση στα σημεία που τον ενδιαφέρουν. Εκτός από τα υπέργεια
πάρκινγκ ο δήμος Σπάρτης θα πρέπει, ιδιαίτερα, να αξιοποιήσει και τις
δυνατότητες που παρέχονται για
δημιουργία υπόγειων πάρκινγκ, όπως έχουν κάνει άλλοι δήμοι στην Ελλάδα: Το αυτοκίνητο είναι ασφαλές 100 από μικροατυχήματα και
είναι πλήρως ασφαλισμένο από πυρκαγιά και κλοπή. Ο σταθμός αποτελείται από 9
υπέργειους και 4 υπόγειους ορόφους και εξυπηρετεί 185 αυτοκίνητα. Με δεδομένο ότι η Σπάρτη είναι μια από τις ελάχιστες πρωτεύουσες σ’ ολόκληρη
την Ελλάδα που έχει εγκαταλειφθεί στην απόλυτη κυκλοφοριακή αναρχία, είναι
καιρός, να υλοποιηθεί, έστω και πολύ αργά, η κυκλοφοριακή μελέτη ΒΛΑΣΤΟΥ, που ο
ίδιος ο δήμος ανέθεσε (2016), στον πυρήνα της οποίας βρίσκεται η «πεζοδρόμηση
του κέντρου με κυκλοφοριακές παρεμβάσεις στις κεντρικές οδούς της Σπάρτης και
λοιπές επηρεαζόμενες οδούς». Κάθε άλλη παρέμβαση (πλην της πεζοδρόμησης) στο κέντρο της
Σπάρτης θα στερήσει για πάντα την πόλη αλλά και τις επόμενες γενιές Σπαρτιατών
από ένα κορυφαίο έργο πνοής. Σχεδόν ΟΛΕΣ οι πρωτεύουσες της Ελλάδας και οπωσδήποτε ΟΛΕΣ
οι πρωτεύουσες της Πελοποννήσου έχουν κάνει γενναίες πεζοδρομήσεις στα κέντρα
τους και ήδη απολαμβάνουν τους καρπούς των επιλογών τους. Το «πλην Λακεδαιμονίων», πρέπει, επιτέλους, να πάψει να
υφίσταται σαν ένα σύνθημα που δυναστεύει την πόλη και την πηγαίνει προς τα πίσω. Αν οι άλλοι δήμοι μπορούν, τότε και ο δήμος Σπάρτης μπορεί. 6-7-2020
Μητράκος
Βαγγέλης