Vekrakos
Spartorama | «Ο λόγος του τρόπου στην ζωγραφική», από τον Γεώργιο Κόρδη

«Ο λόγος του τρόπου στην ζωγραφική», από τον Γεώργιο Κόρδη

Γεώργιος Κόρδης 09/05/2020 Εκτύπωση Άρθρα Κοινωνία Πολιτισμός
«Ο λόγος του τρόπου στην ζωγραφική», από τον Γεώργιο Κόρδη
«...η ζωγραφική δεν είναι ποτέ πράξη ορισμού και περιγραφής του υποκειμένου αλλά μια πράξη παρουσίασης της μορφής του. Η εικόνα εικονίζει - παρουσιάζει, δείχνει αλλά δεν περιγράφει. Εξαίσια διάκριση»
Οδός Εμπόρων

Το στοίχημα στη ζωγραφική και δη στην εκκλησιαστική ζωγραφική είναι να βρεις ένα τρόπο καλό να πεις τα πράγματα με όπως τους ταιριάζει. 

Έναν τρόπο εικαστικό, λεκτικό, μουσικό, η ο,τι άλλο. Αυτός ο τρόπος δεν μπορεί ποτέ να διεκδικήσει μοναδικότητα και σχέση μονοσήμαντη και αποκλειστική με αυτό που παρουσιάζει. Αφού απλώς το παρουσιάζει, δεν το ορίζει, δεν το περιγράφει. 

Πόσο υπέροχα σοφές μου φαίνονται με τον καιρό οι διακρίσεις του αγίου Νικηφόιρου Κων/πολεως που αιώνες πριν τον 9ο αιώνα, για να μιλήσει για την πράξη της εικονουργίας, προχωρά σε διάκριση ανάμεσα στην γραφή και στην περιγραφή λέγοντας πως η ζωγραφική δεν είναι ποτέ πράξη ορισμού και περιγραφής του υποκειμένου αλλά μια πράξη παρουσίασης της  μορφής του. Η εικόνα εικονίζει-παρουσιάζει δείχνει αλλά δεν περιγράφει. Εξαίσια διάκριση. 

Και η παρουσίαση αυτή γίνεται με έναν τρόπο που ψάχνει διαρκώς να γίνει κατάλληλος, που να μπορεί να ταιριάξει με όσα δείχνει. Αλλά που ποτέ δεν θα ταυτιστεί με όσα δείχνει. 

Την αναζήτηση του τρόπου την κάνουν άνθρωποι εν τόπω και χρόνω, που ενεργούν μέσα σε πολιτιστικές και πολιτισμικές συντεταγμένες  που αυτές τους ορίζουν. Έτσι από τα υλικά που έχουν στην φαντασία τους και στην συνείδησή τους διαλέγουν όσα θεωρούν πως ταιριάζουν καλύτερα. Έτσι φτιάχνουν ένα τρόπο που  παρότι εκφράζει μια εκκλησιαστική εμπειρία, ίσως και την κοινή εκκλησιαστική εμπειρία της εποχής και περιοχής, δεν μπορεί να αποβεί απόλυτος. 

Έχει μια αξία αλλά όχι απόλυτη. Και η αξία του έγκειται στο ότι εκφράζει τον βαθύτερο λόγο με τον οποίο οι οπτικές φόρμες, οι συμπλοκές γραμμών και οι συνδυασμοί χρωμάτων ενώνονται για να δείξουν με τρόπο αρμόζοντα τα πρόσωπα και τα γεγονότα της Θείας Οικονομίας. Αυτός ο λόγος της σύνθεσης έχει αξία και μπορεί να γίνει με καλή μέθοδο αντικείμενο μελέτης και φυσικά να γίνει βάση για ανάλογες αναζητήσεις.

 

Γέρακας, 8-5-2020
Γεώργιος Κόρδης, kordis.gr

 

Εικόνα άρθρου: Ο Άγιος Παρθένιος ο Σκούρτος, Αυγοτέμπερα σε ξύλο


Οδός Εμπόρων