Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024
«Τα μοιρολόγια έχουν πανάρχαιη καταγωγή και συνεχίζονται αδιακόπως από την αρχαιότητα μέχρι τη σημερινή εποχή»
Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ανατολικής Μάνης στην
τελευταία του συνεδρίαση για το 2019 που πραγματοποιήθηκε στις 30 Δεκεμβρίου
αποφάσισε ομόφωνα να καταθέσει πρόταση στην στην UNESCO προκειμένου το
Μανιάτικο Μοιρολόι να ενταχθεί στον κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της
UNESCO. Με την συγκεκριμένη απόφαση ο Δήμος Ανατολικής Μάνης θα
προσπαθήσει να δώσει την απαιτούμενη αναγνώριση στο μανιάτικο μοιρολόϊ, που
αποτελούσε τον τρόπο έκφρασης των λυπηρών συναισθημάτων των προγόνων μας
Μανιατών. Αξίζει να αναφερθεί οτι τα μοιρολόγια καλλιεργήθηκαν ιδιαίτερα στη
Μάνη σε σχέση με άλλες περιοχές της Ελλάδας. Εξάλλου πολλές γυναίκες είχαν
κάνει το μοιρολόϊ επάγγελμα. Τα μανιάτικα μοιρολόγια έχουν ένα ιδιαίτερο
καταθλιπτικό χαρακτήρα και εκφράζουν περισσότερο τον πόνο για το χαμένο, παρά
τη λυτρωτική κάθαρση του. Αναλυτικά η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου: Η συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε στις 30/12/19, παρόντα μέλη
20, απόντα 7, παρών ήταν και ο Δήμαρχος Ανατολικής Μάνης κ. Ανδρεάκος. Κατάθεση πρότασης στην UNESCO προκειμένου το Μανιάτικο
Μοιρολόι να ενταχθεί στον κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO σε
συνεργασία με το Ινστιτούτο Σπάρτης. ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΟΜΟΦΩΝΑ Να κατατεθεί πρόταση προκειμένου το
Μανιάτικο Μοιρολόι να ενταχθεί στον κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομίας της
UNESCO σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Σπάρτης. Παρούσα δήλωσε η Δημοτική Σύμβουλος κα Κολοκούρη. Αρ. Απόφ.: 329/2019 Τα μοιρολόγια έχουν πανάρχαιη καταγωγή και συνεχίζονται
αδιακόπως από την αρχαιότητα μέχρι τη σημερινή εποχή. Στην Αρχαία Ελλάδα κάνουν την εμφάνιση τους ήδη από την
εποχή του Ομήρου. Στην Ιλιάδα υπάρχουν τρία μοιρολόγια στις ραψωδίες Ψ και Ω,
όπου στο πρώτο ο Αχιλλέας θρηνεί τον Πάτροκλο, ενώ στο δεύτερο και στο τρίτο
θρηνούν η Ανδρομάχη και η Εκάβη τον Έκτορα αντίστοιχα. Μάλιστα στο μοιρολόι στο
νεκρό Έκτορα, οι γυναίκες που ακολουθούν τα θρηνητικά τραγούδια των αοιδών,
αποτελούν έναν προπομπό των σημερινών Μοιρολογήστρων. Στα νεώτερα χρόνια τα μοιρολόγια βρίσκονται στο απόγειο της
καλλιέργειας τους, αλλά και στη σημερινή τους μορφή, κυρίως κατά την περίοδο
της Τουρκοκρατίας, όπου αποκτούν και χαρακτηριστικά κλέφτικων τραγουδιών. Έχουν
υμνητικό και επαινετικό χαρακτήρα, εγκωμιάζοντας το νεκρό και εκφράζοντας το
πόνο της απώλειας. githio-click.gr