Vekrakos
Τελευταία Νέα
Spartorama | «Σύστημα Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Σπάρτης», από τον Γιάννη Λαζαρίδη

«Σύστημα Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Σπάρτης», από τον Γιάννη Λαζαρίδη

Γιάννης Λαζαρίδης 20/07/2019 Εκτύπωση Άρθρα Δημοτικά
«Σύστημα Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Σπάρτης», από τον Γιάννη Λαζαρίδη
«Ζητούμενο για την πόλη η ελαχιστοποίηση κυκλοφορίας οχημάτων μέσω του κέντρου, η δημιουργία συνθηκών ήπιας κυκλοφορίας οχημάτων και ασφαλούς κυκλοφορίας πεζών, ποδηλατιστών...»
Οδός Εμπόρων

Στα πλαίσια προώθησης της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, η Ε.Ε. προωθεί τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), για την κάλυψη των αναγκών κινητικότητας στις πόλεις και στην ευρύτερη περιοχή αυτών, με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Η αστική κινητικότητα περιλαμβάνει τις πολιτικές εκείνες που συμβάλλουν στην αναβάθμιση της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης, στη βελτίωση του περιβάλλοντος και στην ποιότητα ζωής στις πόλεις στοχεύοντας σε:

  • Πόλεις ελεύθερης ροής
  • Πιο πράσινες πόλεις
  • Έξυπνες, προσβάσιμες, ασφαλείς αστικές συγκοινωνίες
  • Οργάνωση Εμπορευματικών μεταφορών 

 

Η προσέγγιση μιας σύγχρονης συλλογιστικής αστικής κινητικότητας οφείλει να περιλαμβάνει βασικούς άξονες όπως:

  • Βελτιστοποίηση της χρήσης όλων των μέσων μεταφοράς (ιδιωτικών και μαζικών)
  • Οργάνωση της συντροπικότητας μεταξύ των μέσων μαζικής μεταφοράς (λεωφορείο) και μεταξύ των διαφόρων ιδιωτικών τρόπων μεταφοράς (αυτοκίνητο, ποδήλατο, βάδισμα)
  • Διαχείριση της ζήτησης των μεταφορών (επιβατική, πεζοπορική, εμπορευματική) ώστε να διασφαλίζεται αφενός η οικονομική ευημερία και αφετέρου η κινητικότητα, η οδική ασφάλεια, η ποιότητα ζωής και η προστασία του περιβάλλοντος 

Στα πλαίσια του υπό ανάπτυξη ΣΒΑΚ για την πόλη της Σπάρτης που ανατέθηκε από το Δήμο τέλη Δεκέμβρη 2018, παρατίθενται παρακάτω προτάσεις που συναρτώνται με το μέγεθος, τη δομή και τη λειτουργία της πόλης και προτάσεις για την αναγκαία ανάπλαση του δημόσιου χώρου.

Είναι κοινά διαπιστωμένο ότι η πόλη, στερείται της αναγκαίας βασικής υποδομής και μέσων όπως: 

  • Χώρους στάθμευσης
  • Ολοκληρωμένους Οδικούς άξονες διάχυσης της κυκλοφορίας
  • Αστικές συγκοινωνίες εντός της πόλης και ικανοποιητική συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των υπεραστικών οικισμών της
  • Ποδηλατόδρομους
  • Ικανοποιητικό πράσινο στο κέντρο της πόλης
  • Ασφαλή πεζοδρόμια
  • Πλήρη και ορθή οδική σήμανση

Θετικά σημεία για την πόλη, τα δυσανάλογα με τον πληθυσμό της, μεγάλου πλάτους πεζοδρόμια, ο κεντρικός οδικός της άξονας και ο οδικός δακτύλιος που την περιβάλει, ο μεγάλος αριθμός, σε σχέση με το μικρό πολεοδομικό αποτύπωμά της, εισόδων - εξόδων (πέντε μαζί με την υπό κατασκευή νέα είσοδο - έξοδο στη Λυκούργου), το Ιπποδάμειο πολεοδομικό σχέδιό της και οι μικρές αποστάσεις των εισόδων της πόλης από το κέντρο της.

Ζητούμενο για την πόλη η ελαχιστοποίηση κυκλοφορίας οχημάτων μέσω του κέντρου, η δημιουργία συνθηκών ήπιας ασφαλούς κυκλοφορίας οχημάτων και ασφαλούς κυκλοφορίας πεζών, ποδηλατιστών, η αύξηση του πράσινου και βελτίωση των βιοκλιματικών συνθηκών στο κέντρο της, η διευκόλυνση-ανάπτυξη της ποδηλατοκίνησης, η ανάπλαση του δημόσιου χώρου του κέντρου.

Για την ικανοποίηση των προαναφερόμενων επιτακτικών αναγκών της πόλης και στα πλαίσια του υπό ανάπτυξη ΣΒΑΚ, εξειδικεύονται παρακάτω προτάσεις και δίνεται ως παράδειγμα μια αναδιαμόρφωση της Κ. Παλαιολόγου.


Επεμβάσεις στο αστικό οδικό δίκτυο

  • Με τη λειτουργία της νέας πύλης της πόλης από τη Λυκούργου, αποχαρακτηρισμός των οδών Κ. Παλαιολόγου και Λυκούργου, μέχρι τη γέφυρα ως Ε.Ο. και απόδοσή τους ως αστικών οδών
  • Μείωση πλάτους οδοστρώματος στις οδούς Κ. Παλαιολόγου, Λυκούργου , Εθν. Αντιστάσεως, 118, Θερμοπυλών και κατασκευή διαβάσεων πεζών και ποδηλάτων με δημιουργία plateaux (ανυψωμένη διάβαση) για  τη μετατροπή τους σε συνδυασμό και με την κατασκευή κυκλικών κόμβων στις διασταυρώσεις τους, σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας
  • Διάνοιξη οδών σύμφωνα με εγκεκριμένες μελέτες, για τη διάχυση της κυκλοφορίας εκτός κέντρου:
    • Θερμοπυλών από Λυσάνδρου έως Πλατανιστού και από Αγ. Δημητρίου έως Θεοδωρακοπούλου
    • Διάνοιξη και συνέχιση Αναπήρων μέσω Εθν. Αντιστάσεως μεταξύ Λεωνίδου έως Πλατανιστού στο ύψος της Βυζαντίου και το τελευταίο τμήμα της Βυζαντίου με έξοδο προς Θεοδωρακοπούλου/9ης Μεραρχίας
    • Χαμαρέτου μεταξύ Παυσανίου /Αφροδίτης
    • Πλατανιστού μεταξύ Ηρακλειδών /Διοσκούρων
    • Λακώνων Φιλικών προς νότο για σύνδεση με Νικολακοπούλου (εφαρμογή σχεδίου πόλης)
  • Κατασκευή κυκλικών κόμβων κατά το πετυχημένο παράδειγμα του κόμβου στη Γυθείου με Κ. Παλαιολόγου για  τη δημιουργία συνθηκών ήπιας κυκλοφορίας:
    • Στην Κ.Παλαιολόγου με:
      • 118/Θερμοπυλών (σχέδιο γρ. Μάρη)
      • Όθωνος Αμαλίας (σχέδιο γρ. Μάρη)
      • Λυκούργου (σχέδιο γρ. Μάρη)
    • Στην Λυκούργου με:
      • Ορθίας Αρτέμιδος (σχέδιο ομάδος μελετών, καθ. Βλαστού)
      • Αρχιδάμου (σχέδιο ομάδος μελετών, καθ. Βλαστού)
      • Λεωνίδου (σχέδιο ομάδος μελετών, καθ. Βλαστού)
      • Θεοδωρακοπούλου (σχέδιο γρ. Μάρη)
  • Νέος κόμβος Νοσοκομείου / νέου Αρχαιολ. Μουσείου (εξέταση αν καλύπτει το υφιστάμενο σχέδιο γρ. Μάρη, πιθανό να καλύπτεται από τη μελέτη για το νέο αρχαιολογικό Μουσείο)
    • Στη Λεωνίδου με Θερμοπυλών (σχέδιο ομάδος μελετών, καθ. Βλαστού)
    • Στην Αρχιδάμου με 118 (σχέδιο ομάδος μελετών, καθ. Βλαστού με προσαρμογή γιατί προβλέπει μονοδρόμηση 118)
    • Στην Ορθίας Αρτέμιδος με 118 (σχέδιο ομάδος μελετών, καθ. Βλαστού με προσαρμογή γιατί προβλέπει μονοδρόμηση 118)
    • Στην Εθν. Αντιστάσεως με Αγ. Νικολάου (σχέδιο γρ. Μάρη)
  • Νέα οριζόντια και κάθετη σήμανση που θα προκύψει από τη μελέτη ΣΒΑΚ
  • Δημιουργία ασφαλών διαβάσεων παιδιών πέριξ των σχολείων


Επεμβάσεις στα πεζοδρόμια

  • Αύξηση πλάτους στις Κ. Παλαιολόγου, Λυκούργου, Εθνικής Αντιστάσεως, Αρχιδάμου, 118, Θερμοπυλών και στα δυο ρεύματα
  • Αύξηση πλάτους στις διασταυρώσεις των οδών του κέντρου που περικλείεται από τις οδούς, Λεωνίδου - Αναπήρων - Εθν. Αντιστάσεως - Κ. Παλαιολόγου - Όθωνος Αμαλίας - Αρχιδάμου - 118 - Θερμοπυλών και σε μήκος σύμφωνα με τον ΚΟΚ, για την αποφυγή της παράνομης στάθμευσης στις γωνίες των οδών
  • Νέα πλακόστρωση με αντιολισθητικά πλακίδια, με διακριτές ποδηλατολωρίδες και διαβάσεις ατόμων με δυσκολία στην όραση, χώρους ενοικίασης καταστημάτων ψυχαγωγίας
  • Μεταφορά εγκαταστάσεων (περίπτερα, κάδοι απορριμάτων, Μ/Σ ΔΕΔΗΕ κλπ.) που δεν επιτρέπουν στους οδηγούς τον έλεγχο της διασταύρωσης
  • Μεταφορά εγκαταστάσεων όπως κολώνες ΔΕΔΗΕ από μικρού πλάτους πεζοδρόμια, από σημεία που συνδυαζόμενα με σκαλοπάτια εξόδου σπιτιών, δυσκολεύουν την κίνηση των πεζών ή τους υποχρεώνουν να παρακάμπτουν το πεζοδρόμιο κατερχόμενοι στο δρόμο ή όπου αυτό είναι αδύνατο, τοπική παράκαμψη του εμποδίου με αύξηση του πλάτους του πεζοδρομίου, σε βάρος του χώρου στάθμευσης οχημάτων.
  • Αποκατάσταση επιφάνειας πεζοδρομίων που είτε έχουν αφεθεί στη φύση, έχουν διαφορετικά υλικά επίστρωσης, μη ομαλή κλίση, ασυνέχεια ικανού πλάτους λόγω εμποδίων, λακκούβες κλπ.
  • Λήψη μέτρων αντιμετώπισης του προβλήματος στατικότητας όψεων παλιών κτιρίων, για την αποκατάσταση των πεζοδρομίων που εξ αυτού του λόγου έχουν περιφραχθεί και έχει διακοπεί η χρήση τους
  • Αισθητική αποκατάσταση όψεων κλειστών εμπορικών κτιρίων
  • Εικαστική περίφραξη σε μεμονωμένα οικόπεδα που βρίσκονται εντός του πολεοδομικού ιστού που είναι χορταριασμένα, δίνοντας προσθέτοντας μια αντιαισθητική εικόνα για την πόλη
  • Τοποθέτηση πλήρους κάθετης σήμανσης σύμφωνα με τον ΚΟΚ στη σωστή θέση, χωρίς εμπόδια στον οπτικό έλεγχο των οδηγών


Δίκτυο ποδηλάτου

Ένα ικανοποιητικό  δίκτυο ποδηλατοκίνησης για την πόλη πρέπει να εξυπηρετεί τις ανάγκες των κατοίκων της και των κατοίκων των κοντινών οικισμών καθώς και τις ανάγκες των επισκεπτών γεγονός που απαιτεί:

  • Διαμόρφωση ποδηλατολωρίδων που θα επιτρέπουν την ασφαλή ποδηλατοκίνηση των κατοίκων και θα διευκολύνουν την προσέγγιση με ποδήλατο των κατοίκων των κοντινών οικισμών Αη Γιάννη, Μυστρά Παρορίου, Μαγούλας Αμυκλών, Σελλασίας
  • Δημιουργία συνθηκών ήπιας κυκλοφορίας οχημάτων με κατάλληλη και επαρκή σήμανση, στις οδούς του πολεοδομικού συγκροτήματος της πόλης για την χρήση τους και από ποδήλατα, χαμηλό όριο ταχύτητος, απαγόρευση κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων εντός του εσωτερικού δακτυλίου του κέντρου

Η βασική σχεδίαση πρέπει να περιλαμβάνει:

  • Διαμόρφωση ποδηλατολωρίδων μονής κατεύθυνσης επί πεζοδρομίων, με ανάλογη αύξηση του πλάτους τους:
    • Από κόμβο Νοσοκομείου - Ορθίας Αρτέμιδος - 118 - Αρχιδάμου, Θερμοπυλών έως Θεοδωρακοπούλου (με παρακάμψεις στα σημεία ασυνέχειάς της)
    • Κ. Παλαιολόγου σε όλο το μήκος της και σε συνέχεια στη Γυθείου μέχρι Αμύκλες
    • Εθν. Αντιστάσεως
    • Όθωνος Αμαλίας
    • Λεωνίδου
    • Λυκούργου από κόμβο Λεωνίδου μέχρι κόμβο με  Θεοδωρακοπούλου
    • δού μετά τον κόμβο Γυθείου έως το Πανεπιστήμιο (Ορθίας Αρτέμιδος)
  • τη δημιουργία ποδηλατικού δακτυλίου που περικλείεται από τις οδούς:
    • 118 / Κ. Παλαιολόγου / Εθν. Αντιστάσεως / Λεωνίδου /Θερμοπυλών /118
  • Δημιουργία ειδικής ποδηλατικής –περιπατητικής διαδρομής στην παρόχθια ζώνη του Ευρώτα (πριν από το χώρο του νέου αρχαιολογικού Μουσείου και έως το Μενελάιο)  και σύνδεσή της με ποδηλατική διαδρομή που περικλείει το λόφο της δεξαμενής και τη Γυθείου και με ενδιάμεσες κάθετες συνδέσεις  με το λοιπό ποδηλατικό δίκτυο της πόλης
  • Δημιουργία περιπατητικής και ποδηλατικής οδού στην παρόχθια περιοχή  της Μαγουλίτσας από το ύψος της Γέφυρας στην οδό Γυθείου έως τη Γέφυρα της Μαγούλας στην Ε.Ο. Σπάρτης –Καλαμάτας με περιορισμό του πλάτους του ποταμού για τη δημιουργία της
  • Ανάπτυξη ορεινών ποδηλατικών διαδρομών για ψυχαγωγία, αθλητικούς αγώνες (trekking bike) μιας και οι ορεινοί όγκοι του Ταυγέτου και του Πάρνωνα σε συνδυασμό με το ήπιο κλίμα ευνοούν την ανάπτυξη ποδηλατικών διαδρομών για ψυχαγωγία, αθλητικούς αγώνες (trekking bike).

Η ανάπτυξη της ποδηλατοκίνησης επιβάλει τη δημιουργία δημοτικής επιχείρησης εκμετάλλευσης ποδηλάτου αλλά και των χώρων στάθμευσης ή την ανάθεση του σχετικού έργου σε Φορέα και περιλαμβάνει την προμήθεια των ποδηλάτων, τη διαδικασία ενοικίασης ( συστήματα ενοικίασης bike sharing/pooling κλπ ), τη συντήρησή τους ,την εκμετάλλευση συντήρηση των χώρων στάθμευσης.

 

Χώροι στάθμευσης

Μια ορθή πολιτική στάθμευσης για την πόλη μας που θα υπηρετεί τους στόχους της βιώσιμης αστικής κινητικότητας πρέπει:

  • να εξασφαλίζει ικανοποιητικό αριθμό θέσεων στάθμευσης για τους κατοίκους της πόλης που κατοικούν εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος και για τους επισκέπτες, πλησίον του κέντρου της πόλης μιας και δεν υφίσταται η αναγκαία αστική συγκοινωνία
  • να εξασφαλίζει ικανοποιητικό αριθμό θέσεων στάθμευσης για τους κατοίκους που κατοικούν εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος της πόλης και εντός του δακτυλίου με αναζήτηση σχετικών χώρων εντός του δακτυλίου πέραν των ήδη χρησιμοποιούμενων
  • να συμπληρώνεται με μέτρα που δημιουργούν ήπιες συνθήκες κυκλοφορίας, θα διασφαλίζουν την ασφαλή και απρόσκοπτη μετακίνηση πεζών και ποδηλατών, αποφυγή άσκοπων μετακινήσεων για εύρεση θέση στάθμευσης, θα μειώνουν την ανάγκη αστυνόμευσης της στάθμευσης με δεδομένο ότι δεν υφίσταται το ανάλογο προσωπικό (Τροχαία, Δημοτική Αστυνομία) 

Τέτοια μέτρα είναι:

  • Η επαναφορά του μέτρου της ελεγχόμενης στάθμευσης στο σύνολο των οδών εντός του δακτυλίου, με ζώνες στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους εντός του δακτυλίου και με αντίτιμο για τους υπόλοιπους
  • Παρεμβάσεις κατασκευαστικές και σήμανσης που αναπτύχθηκαν παραπάνω
  • Χρησιμοποίηση ψηφιακής τεχνολογίας για την πληροφόρηση των οδηγών για τις ελεύθερες κάθε στιγμή θέσεις στάθμευσης στους λειτουργούντες σταθμούς.
  • Εφαρμογή συγκεκριμένου ωραρίου τροφοδοσίας καταστημάτων κέντρου και προσδιορισμό των θέσεων φορτοεκφόρτωσης επί των κεντρικών αξόνων για την εξυπηρέτηση παρόδιων εμπορικών χρήσεων
  • Μετατόπιση μακροχρόνιας στάθμευσης σε χώρους εκτός οδού (δημοτικούς ή ιδιωτικούς), ώστε παρά το κράσπεδο οδών μόνο βραχυχρόνιες σταθμεύσεις και φορτοεκφόρτωση εμπορευμάτων
  • Απαγόρευση στάθμευσης εντός του οικιστικού συγκροτήματος της πόλης βαρέων οχημάτων 

Η εξασφάλιση ικανοποιητικού αριθμού θέσεων στάθμευσης απαιτεί τη δημιουργία χώρων στάθμευσης (πέραν του υφιστάμενου ιδιωτικού) σε κοντινές αποστάσεις από το κέντρο της πόλης που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο αριθμό δραστηριοτήτων, θέσεων που θα επιτρέψει  τη μείωση της πίεσης ή και την εξάλειψη των αναγκών στάθμευσης στην Κ. Παλαιολόγου και στους πέριξ αυτής οδούς.

Η χωροταξία και πολεοδομική ανάπτυξη της πόλης δεν αφήνει πολλά περιθώρια πολλαπλών επιλογών χώρων

Μπορούν να δημιουργηθούν 2 πολυόροφοι σταθμοί στάθμευσης και 6 υπαίθριοι:

  1. Δυο πολυόροφοι σταθμοί σε οικόπεδα εντός του οδικού δακτυλίου που περιβάλει την πόλη
  2. Υπαίθριος σταθμός βαρέων οχημάτων στα όρια του οικιστικού συγκροτήματος της πόλης
  3. Υπαίθριος σταθμός οχημάτων στο χώρο της παλιάς Νομαρχίας
  4. Υπαίθριος σταθμός οχημάτων στην οδό Αναπήρων μετά τη διαμόρφωσή της παράπλευρα του ποταμού της Μαγουλίτσας
  5. Υπαίθριοι σταθμοί σε όλες τις εισόδους της πόλης
  6. Πολλαπλοί χώροι στάθμευσης ποδηλάτων στο κέντρο της πόλης σε χώρους που γειτνιάζουν με χώρους στάθμευσης και στα σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος.

 

Αστική συγκοινωνία

Η χωροθέτηση Σταθμών στάθμευσης στα όρια του οικιστικού συγκροτήματος  της πόλης απαιτεί για τη στήριξη λειτουργίας τους και την ελαχιστοποίηση των διελεύσεων οχημάτων από το κέντρο της πόλης για εύρεση θέσης στάθμευσης, τη διευκόλυνση μετακίνησης των οδηγών που σταθμεύουν τα οχήματά τους σε αυτούς με αστική συγκοινωνία και συμπληρωματικά με τη δυνατότητα χρήσης ποδηλάτου.

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με λειτουργία αστικής συγκοινωνίας με χαμηλοδάπεδα μικρολεωφορεία (ηλεκτροκίνητα) με κυκλικές διαδρομές που θα διέρχονται από τους Σταθμούς, με στάσεις σε σημεία ενδιαφέροντος  και στο κέντρο και την ανάπτυξη χώρων ενοικίασης ποδηλάτων δίπλα σε κάθε χώρο στάθμευσης.

Για τη μείωση του κόστους θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα αξιοποίησης λεωφορείων χωρίς οδηγό, κατά το παράδειγμα της πόλης των Τρικάλων και σχετικών για την προμήθειά τους χρηματοδοτικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων  .

Με την ολοκλήρωση των χώρων στάθμευσης που θα επιφέρει και τη μείωση των υφιστάμενων σήμερα θέσεων στάθμευσης, απαιτείται επανασχεδιασμός μετά από σχετική μελέτη των δρομολογίων αστικής συγκοινωνίας εξυπηρέτησης των πολιτών της πόλης που κατοικούν σε οικισμούς, μιας και η αστική συγκοινωνία θα καταστεί ελκυστικότερη.


Ανάπλαση Κ. Παλαιολόγου

Η σημερινή εικόνα που παρουσιάζει η Κ. Παλαιολόγου από πλευράς κυκλοφοριακών συνθηκών , αισθητικής του δημόσιου χώρου, ποδηλατοκίνησης και χώρων πρασίνου, είναι απαράδεκτη. Απαιτούνται ριζικές λύσεις  για τη διαμόρφωσή της σε οδό ήπιας κυκλοφορίας με σεβασμό στον πεζό και τον ποδηλάτη, με τη συνδρομή και των λοιπών επεμβάσεων που προτείνονται ειδικότερα παραπάνω. Οι παρεμβάσεις μπορούν να διαχωρισθούν σε δυο φάσεις που εξαρτώνται από τη δημιουργία των αναγκαίων χώρων στάθμευσης  τη λειτουργία της αστικής συγκοινωνίας και την ανάπτυξη της ποδηλατοκίνησης.

1η φάση

Κατά την 1η φάση το μοναδικό προαπαιτούμενο είναι ο αποχαρακτηρισμός της οδού από εθνική οδό σε αστική, μετά τη λειτουργία της νέας εισόδου-εξόδου από την κατασκευαζόμενη γέφυρα της Λυκούργου. Η μοναδική αρνητική επίπτωση είναι η μείωση των προσφερόμενων θέσεων στάθμευσης κατά 148 θέσεις μεταξύ των παρτεριών, που δεν αναμένεται να δημιουργήσει προβλήματα στην οικονομική δραστηριότητα της πόλης.

Προτεινόμενες παρεμβάσεις

  • Αύξηση κατά 1,75 m του πλάτους των πεζοδρομίων για τη δημιουργία ποδηλατικής λωρίδας μονής κατεύθυνσης, με αντίστοιχη μείωση του πλάτους του οδοστρώματος από 6,80m στα 5m (3m πλάτος λωρίδας και 2m πλάτος στάθμευσης παρά το πεζοδρόμιο)
  • Αύξηση κατά 2m του πλάτους των πεζοδρομίων (όσο είναι και το πλάτος στάθμευσης) στις οδούς που διασταυρώνονται με  την Κ. Παλαιολόγου και σε μήκος σύμφωνο με τον ΚΟΚ
  • Αντικατάσταση ασφαλτοτάπητα με υλικά που παραπέμπουν σε πεζόδρομο, όπως κυβόλιθους κλπ.
  • Διαμόρφωση λωρίδας κίνησης για τα άτομα με δυσκολία στην όραση
  • Κατασκευή κυκλικών κόμβων στις διασταυρώσεις:                                  
    • με 118/Θερμοπυλών (σχέδιο γρ. Μάρη συν.1)
    • με Όθωνος Αμαλίας (σχέδιο γρ. Μάρη συν.2)
    • με Λυκούργου (σχέδιο γρ. Μάρη συν.3)
  • Δημιουργία διαβάσεων πεζών / ποδηλατών σε όλες τις διασταυρώσεις της οδού με τη μορφή plateuax (σε ύψος το ήμισυ του ύψους του ρείθρου)
  • Μεταφορά όλων των περιπτέρων που βρίσκονται στις διασταυρώσεις της
  • Δημιουργία χώρων στάθμευσης στους κάθετους της Κ. Παλαιολόγου δρόμους για εξυπηρέτηση των Ξενοδοχείων που έχουν πρόσωπο σε αυτήν
  • Υπογειοποίηση δικτύου ηλεκτροδότησης
  • Τοποθέτηση κατάλληλων φανών φωτισμού οδού
  • Ανάπλαση των πεζοδρομίων με λυόμενες κατασκευές στο ύψος καταστημάτων που προσφέρουν υπηρεσίες ψυχαγωγίας στους πολίτες και χώρου πρασίνου για σκίαση και απορρόφηση της ηλιακής ακτινοβολίας και επίστρωση δαπέδου με αντιολισθητικό υλικό, κυβόλιθους κλπ.
  • Κατάργηση θέσεων στάθμευσης, κάθετα στις κατευθύνσεις των λωρίδων κυκλοφορίας, μεταξύ των παρτεριών και κατασκευή στη θέση τους παρτεριών  συνέχεια των υπαρχόντων
  • Διαμόρφωση υψηλής και χαμηλής βλάστησης στα παρτέρια μετά από κηποτεχνική μελέτη, με αντικατάσταση και των παλαιών και σε άθλια κατάσταση φοινικόδεντρων με νέα απρόσβλητα από ζωύφια
  • Κατασκευή τεσσάρων συντριβανιών στις τέσσερεις περιοχές μεταξύ των παρτεριών, τις εγγύτερες στη διασταύρωση με την Λυκούργου και εκατέρωθεν αυτής. Η δημοτική αρχή θα μπορούσε να διερευνήσει τις προθέσεις Χωρών που ανέπτυξαν σημαντικό πολιτισμό κατά την αρχαιότητα (Κινεζικό, Ινδικό, Αιγυπτιακό, Αραβικό κλπ.), στα πλαίσια συναδέλφωσης και ανάδειξή τους στην πόλη μας για την ανάληψη σχεδιασμού τους με μορφολογικά στοιχεία που θα παραπέμπουν πολιτισμικά στις Χώρες αυτές και την κατασκευή τους, συντριβάνια με ροή νερού που θα ακολουθεί μουσική και χρώματα. Δημιουργείται έτσι μια θεματική οδός συνάντησης των αρχαίων πολιτισμών που θα προσφέρει οπτικά το πολύτιμο νερό που λείπει από το κέντρο της πόλης και συνθήκες βιοκλιματικές, ελκυστικότητας, αναψυχής για κατοίκους και επισκέπτες. 

2η φάση

Με την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων της 1ης φάσης τη λειτουργία των αναγκαίων χώρων στάθμευσης, της αστικής συγκοινωνίας της ποδηλατοκίνησης και της δημοτικής επιχείρησης ενοικίασης ποδηλάτων, γίνεται δυνατή η απομάκρυνση και των 300 περίπου οχημάτων που σταθμεύουν σήμερα παρά την οδό συγκεκριμένα προτείνεται:

  • Μείωση του πλάτους του οδοστρώματος από τα 3 μέτρα που προβλέπεται ανά κατεύθυνση στην 1η φάση σε 2.8 μέτρα με αντίστοιχη απόδοση του υπολειπόμενου πλάτους της οδού που προσφερόταν για τη στάθμευση οχημάτων σε ανάλογη αύξηση του πλάτους των παρτεριών και του μικρού πεζοδρομίου που τα περιβάλει, ώστε να επιτρέπει την πεζοπορία δίπλα σε πνεύμονα πρασίνου.
  • Απόδοση στην κυκλοφορία των δυο κατευθύνσεων της οδού μόνο για μέσα μαζικής μεταφοράς, taxi, οχήματα έκτακτων αναγκών και οχήματα τροφοδοσίας καταστημάτων σε καθορισμένο ωράριο τροφοδοσίας.

Γιάννης Λαζαρίδης


Σχετικές Αναρτήσεις