Παράρτημα άρθρου: «Τι θάθελα από τη νέα δημοτική αρχή!», από τον Γιάννη Λαζαρίδη
Στα πλαίσια κάθε Κοινοτικού Ευρωπαϊκού Σχεδίου ΕΣΠΑ υπάρχουν πάντα Προγράμματα χρηματοδότησης για
ΟΤΑ. Ένα τέτοιο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα διαμορφώθηκε στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2013
και εκδόθηκε σχετική η Οδηγία 2006/32/ΕΚ. Το Ελληνικό εθνικό Σχέδιο Δράσης Ενεργειακής Απόδοσης στο
πλαίσιο της Οδηγίας αυτής προέβλεπε, για την επίτευξη των εθνικών στόχων εξοικονόμησης ενέργειας στον κτιριακό τομέα,κατά μέσο όρο εξοικονόμηση ενέργειας 63
GWh από τα κτίρια του Δημόσιου Τομέα. Παρακάτω δίνεται απόσπασμα από την έκθεση με το τέλος του
Προγράμματος του αρμόδιου Φορέα Υποστήριξης ΚΑΠΕ. «Μέσω του Προγράμματος ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ εκτιμήθηκε
ότι μπορούσε να επιτευχθεί κάλυψη του
εθνικού στόχου για τα Δημόσια κτίρια κατά 17,7. Το Υπουργείο Ανάπτυξης (ΥΠΑΝ) σε συνεργασία με την Κεντρική
Ένωση Δήμων & Κοινοτήτων Ελλάδος (ΚΕΔΚΕ) και το Ινστιτούτο Τοπικής
Αυτοδιοίκησης (ITA) και με την επιστημονική υποστήριξη του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών
και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ), σχεδίασε το ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ με στόχο να
βοηθήσει κάθε πόλη και κάθε τοπική κοινωνία να αποτελέσει ένα κύτταρο
βιώσιμης ανάπτυξης και να προωθήσει δράσεις
ενεργειακής αποδοτικότητας και εξοικονόμησης ενέργειας. Οσχεδιασμός και η
εξειδίκευση του Προγράμματος ξεκίνησε από το 2007 και ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2009 όταν εκδόθηκε η Πρόκληση
και ο Οδηγός υποβολής προτάσεων του Προγράμματος ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ (Απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης Δ6/6716/27.03.2009 «Προσκληση προς τους ΟΤΑ για
την υποβολη προτάσεων έργων (πράξεων) στο πλαίσιο του Προγράμματος ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ). Αντικείμενο του Προγράμματος ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ αποτελούσε
η εφαρμογή δράσεων και
αποδεδειγμένων καλών πρακτικών για τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης στο αστικό περιβάλλον, με έμφαση στον κτιριακό
τομέα (δημοτικά κτίρια) και την
αναβάθμιση των κοινόχρηστων χώρων και δευτερευόντως στον τομέα των δημοτικών
και ιδιωτικών μεταφορών και στις ενεργοβόρες δημοτικές εγκαταστάσεις, μέσω
της υλοποίησης τεχνικών παρεμβάσεων και δράσεων ευαισθητοποίησης και κινητοποίησης πολιτών, τοπικής
αυτοδιοίκησης, εταιρειών και φορέων. Στόχος του Προγράμματος ήταν η βελτίωση της ενεργειακής
αποδοτικότητας, η οποία είναι αναπόσπαστο στοιχείο της βιώσιμης οικονομικής και
κοινωνικής ανάπτυξης και το ισχυρότερο όπλο κατά της κλιματικής αλλαγής. Με
κριτήριο την κοινωνική ευημερία και την
περιφερειακή ανάπτυξη, προτάθηκαν ενεργειακά και οικονομικά αποδοτικά μέτρα, στο
πλαίσιο της Εθνικής, της Κοινοτικής και της παγκόσμιαςπολιτικής για την αειφόρο ανάπτυξη και τον περιορισμό της
κλιματικής αλλαγής. Στο πλαίσιο αυτό, το Πρόγραμμα ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ συμπεριλάμβανε δράσεις, των οποίων η εφαρμογή αναμενόταν: Ειδικοί στόχοι του ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ περιελάμβαναν: ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ – ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΟΦΕΛΗ Οι δράσεις του Προγράμματος
εξειδικεύτηκαν και κατανεμήθηκαν σε 6 θεματικούς άξονες ενώ παράλληλα
εκτιμήθηκαν τα οφέλη και οι ποσοτικοί στόχοι με γνώμονα τησυμβολή του
Προγράμματος στην επίτευξη των ευρωπαϊκών & εθνικών ενεργειακών στόχων αλλά
και την συνεισφορά του στους ειδικούς στόχους του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Ανταγωνιστικότητα-Επιχειρηματικότηταα" και των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων των Περιφερειών Μεταβατικής Στήριξης του ΕΣΠΑ
2007-2013. Οι δράσεις του Άξονα 1 αφορούσαν σε έργα βελτίωσης της
ενεργειακής απόδοσης Υφιστάμενων κτιρίων και ειδικότερα, τεχνικές παρεμβάσεις σε
δημοτικά κτίρια διαφόρων κατηγοριών
όπως Δημαρχεία, κτίρια δημοτικών υπηρεσιών, πολιτιστικά κέντρα, σχολεία,
κτίρια αθλητικών εγκαταστάσεων, ειδικά κτίρια, κ.ά. με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας. Συνοπτικά προβλέπονταν οι δράσεις: Δράση 1.1: Ενεργειακή αναβάθμιση του κτιριακού κελύφους.
Ενδεικτικά αναφέρονται: Δράση 1.2: Ενεργειακή αναβάθμιση των Η/Μ εγκαταστάσεων
θέρμανσης/ψύξης Ως αποτέλεσμα των δράσεων εξοικονόμησης στα κτίρια
αναμένονταν συνολική μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης κατά 30 και ετήσια
μείωση εκπομπών CO2 σε 4,97 kt. Οι δράσεις του Άξονα 2 αφορούσαν σε παρεμβάσεις ενεργειακής
αναβάθμισης του Δημοτικού φωτισμού και βελτίωσης του μικροκλίματος
κοινόχρηστων χώρων όπως δρόμοι, πλατείες,
πάρκα και άλλοι κοινόχρηστοι χώροι των δήμων και, ο περιβάλλων χώρος δημοτικών
κτιρίων και εγκαταστάσεων. Στόχος είναι η εξοικονόμηση ενέργειας τόσο στο
δίκτυο του δημοτικού φωτισμού όσο και στα κτίρια γύρω από τους κοινόχρηστους χώρους. Συνοπτικά προβλέπονταν οι δράσεις: Δράση 2.1: Ολοκληρωμένες παρεμβάσεις εξοικονόμησης και
διαχείρισης ενέργειας στο δημοτικό φωτισμό. Δράση 2.2: Παρεμβάσεις βιοκλιματικού χαρακτήρα για τη
βελτίωση του μικροκλίματος και της ενεργειακής αποδοτικότητας σε αστικούς
χώρους (δρόμοι / πεζοδρόμια / πλατείες κ.ο.κ.) για τον περιορισμό του φαινομένου της
θερμικής νησίδας, τη βελτίωση του μικροκλίματος στο δομημένο περιβάλλον (κλιματικές
συνθήκες σε κλίμακα κτιρίου) και του κλίματος που διαμορφώνεται μέσα
στην πόλη. Ως αποτέλεσμα των δράσεων εξοικονόμησης στους κοινόχρηστους
χώρους αναμένονταν συνολική μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης κατά
35 και ετήσια μείωση εκπομπών CO2 κατά 3,9 kt για τις δράσεις 2.1 και κατά
0,98 kt για τις δράσεις 2.2. Οι δράσεις του Άξονα 3 αφορούσαν παρεμβάσεις χαμηλού κόστους
και ανάπτυξη σχεδίων στον τομέα των μεταφορών για τους δήμους της χώρας
και αποτελούν αποδεδειγμένα καλές πρακτικές με στόχο τη βελτίωση της
ενεργειακής απόδοσης, ενώ ταυτόχρονα συμβάλουν στη προστασία του αστικού
περιβάλλοντος προκειμένου να βελτιωθεί το επίπεδο διαβίωση των πολιτών. Συνοπτικά προβλέπονταν οι δράσεις: Δράση 3.1: Επεμβάσεις σε οχήματα δημοτικών στόλων για τη
βελτίωση της ενεργειακής τουςαπόδοσης. Δράση 3.2: Μελέτες αστικής κινητικότητας. Δράση 3.3: Συγκοινωνιακές μελέτες. Ως αποτέλεσμα των δράσεων εξοικονόμησης στις μεταφορές
αναμένονταν μείωση εκπομπών CO2 σε 0,943kt για τις δράσεις 3.1, σε 0,648 kt για
τις δράσεις 3.2 και σε 0,5 kt για τις δράσεις 3.3. Ο άξονας 4 αφορούσε κατ’ εξοχή σε μελέτες συνοδευόμενες από
επιλεγμένες παρεμβάσεις χαμηλού κόστους για τη βελτίωση της ενεργειακής
απόδοσης τεχνικών υποδομών των Δήμων σε αντλιοστάσια, βιολογικούς καθαρισμούς,
κολυμβητήρια κ.ά. Προβλεπόταν η δράση: Δράση 4.1: Βελτίωση ενεργειακής απόδοσης λοιπών
εγκαταστάσεων, με προβλεπόμενη ενέργεια τις παρεμβάσεις χαμηλού κόστους (π.χ.
θερμομονωτικά καλύμματα πισίνας, διόρθωση συντελεστή ισχύος με
αντιστάθμιση σε γεωτρήσεις κλπΩς αποτέλεσμα των δράσεων εξοικονόμησης στις
τεχνικές υποδομές αναμένονταν συνολική μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης κατά 12 και
ετήσια μείωση εκπομπών CO2 κατά 3,1 kt. Στον Άξονα 5 περιλαμβάνονταν στοχευμένες δράσεις ενημέρωσης
και ευαισθητοποίησης σε θέματα ενεργειακής αποδοτικότητας με
δράσεις, τόσο των στελεχών των Δήμων ως άμεσων χρηστών των παρεμβάσεων του
Προγράμματος, όσο και των πολιτών,
της αγοράς και άλλων φορέων. Συνοπτικά προβλέπονταν οι δράσεις: Δράση 5.1: Δικτύωσης και ενημέρωσης ενεργειακών υπευθύνων
και υπαλλήλων των Δήμων. Δράση 5.2: Αλλαγής της ενεργειακής συμπεριφοράς και
ευαισθητοποίησης της τοπικής κοινωνίας. Στον Άξονα 6 περιλαμβάνονταν συγκεκριμένες δράσεις
υποστήριξης της προετοιμασίας του
Φακέλου-Πρότασης και εξειδικευμένης υποστήριξης της ορθά επιστημονικής και τεχνικής υλοποίησης των εγκεκριμένων
σχεδίων υλοποίησης (ΣΧΥ). Συνοπτικά
προβλέπονταν οι δράσεις: Δράση 0.1: Προετοιμασία προτάσεων, σε συνεργασία με τους
Δήμους, για υποβολή στο Πρόγραμμα. Δράση 0.2: Συμβουλευτική υποστήριξη των Δήμων για την
υλοποίηση του Προγράμματος -ενεργειακές επιθεωρήσεις & έκδοση
Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) για τα
δημοτικά κτίρια του Άξονα 1. 1.3 ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Δικαιούχοι για την υποβολή Προτάσεων στο Πρόγραμμα ?ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ?
ήταν οι ΟΤΑ Α’ βαθμού (Δήμοι) της χώρας: και ταυτόχρονα Σημειώνεται ότι συνεπεία της εφαρμογής του Ν.3852/2010 ?Νέα
Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα
Καλλικράτης? και καθώς κατά την έκδοσή του οι προτάσεις ήταν υπό αξιολόγηση,
οι τελικοί Δικαιούχοι του Προγράμματος ?ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ? ήταν οι Φορείς
των υποβαλλόμενων προτάσεων ή οι
διάδοχοι αυτών εφόσον οι τελευταίοι συμφωνούσαν με την υλοποίηση του έργου και είχαν επιβεβαιωμένη διαχειριστική
επάρκεια, σύμφωνα με τη με αρ. πρωτ. Απόφαση 22867/ΕΥΘΥ 984 του Υφυπουργού
Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ‘Ρυθμίσεις για την
επιβεβαίωση της διαχειριστικής Επάρκειας των δικαιούχων της περιόδου 2007 – 2013’
(792/Β/2010), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. 1.4 ΠΛΑΙΣΙΟ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ Ο Συνολικός προϋπολογισμός της προκήρυξης ανερχόταν σε
100.000.000 € και τα Εγκεκριμένα Σχέδια Υλοποίησης (ΣΧΥ) θα συγχρηματοδοτούνταν
αρχικά: Δεδομένου ότι από την υποβολή των προτάσεων το 2009 μέχρι τη
χρονική περίοδο Υλοποίησης των
ενταγμένων Πράξεων επήλθαν σημαντικές αλλαγές, τόσο σε επίπεδο αρχιτεκτονικής δομής -νομοθετικού καθεστώτος των
Δήμων όσο και σε επίπεδο οικονομικής κατάστασής τους,προκειμένου να
υλοποιηθεί επιτυχώς το Πρόγραμμα, ρυθμίστηκε νομοθετικά η απομείωση του 30 της
ιδίας συμμετοχής των δικαιούχων και ως εκ τούτου αυξήθηκε η συγχρηματοδότηση
στο 100 του συνολικού επιλέξιμου προϋπολογισμού των πράξεων (άρθρο 14
Ν.4203/2013 ?Ρυθμίσεις θεμάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και άλλες
διατάξεις των Περιφερειών
Μεταβατικής Στήριξης.__» Στα παραπάνω Προγράμματα που δεν είναι και τα μοναδικά,
ενέταξαν δράσεις μεγάλος αριθμός Δήμων της Χώρας , με κέρδος τη μείωση του
ενεργειακού κόστους του Δήμου κατά 60 αναφορικά με τον Οδοφωτισμό, σύμφωνα με
εκτίμηση του ΚΑΠΕ και κατά 36 για τις
λοιπές δράσεις (Παρεμβάσεις σε υφιστάμενα δημοτικά κτίρια, Παρεμβάσεις σε
λοιπές τεχνικές αστικές (δημοτικές) υποδομές). Η μείωση του ενεργειακού κόστους σημαίνει είτε αντίστοιχη
μείωση της επιβάρυνσης του δημότη στα δημοτικά τέλη, είτε δυνατότητα του Δήμου
η εξοικονόμηση να επενδυθεί σε έργα, ευκαιρίες που δεν έχουν μέχρι σήμερα οι
δημότες της Σπάρτης. Στο πρόγραμμα Οδοφωτισμού που δε χρηματοδοτείται από ΕΣΠΑ,
έχουν δείξει ενδιαφέρον μέχρι σήμερα 50 Δήμοι της Χώρας με 100 χρηματοδότηση
με δανεισμό από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, με το πολύ μικρό επιτόκιο
της τάξης του 3, χρόνο αποπληρωμής 10 έτη και υπολογισμένο όφελος 30 επί του
ετήσιου ενεργειακού κόστους για το Δήμο
κατά τα 10 έτη αποπληρωμής του δανείου. Στα προγράμματα που ολοκληρώθηκαν, (Παρεμβάσεις σε
υφιστάμενα δημοτικά κτίρια, Παρεμβάσεις σε λοιπές τεχνικές αστικές (δημοτικές)
υποδομές), με πλήρη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ,εντάχθηκαν πολλοί Δήμοι και μεταξύ αυτών από την Πελοπόννησο οι Δήμοι
Καλαμάτας, Ναυπλίου, Πατρών, Βόρειας Κυνουρίας, Μυκηνών. ο Δήμος Σπάρτης
υπέβαλε μόνο για τη βιοκλιματική ανάπλαση της Κων. Παλαιολόγου, που όμως δεν εντάχθηκε. Στα πλαίσια κάθε Κοινοτικού Ευρωπαικού Σχεδίου ΕΣΠΑ, όπως προαναφέρθηκε ,υπάρχουν πάντα
Προγράμματα χρηματοδότησης για ΟΤΑ και
σε μια εποχή που οι ίδιες πιστώσεις των Δήμων και η κρατική χρηματοδότηση είναι
μηδαμινές έως ανύπαρκτες ,είναι κρίσιμο σημείο για το μέλλον της πόλης η
αξιοποίηση των εκάστοτε Κοινοτικών
πόρων. Ειδικά για το Πρόγραμμα Οδοφωτισμού που διαμορφώθηκε και
συνεχίζει να υποστηρίζεται από το ΚΑΠΕ, δεν πρέπει να χαθεί άλλος χρόνος, μιας και τα οικονομικά και
περιβαντολλογικά οφέλη είναι πολύ σημαντικά για το Δήμο. Επιστροφή στο αρχικό άρθρο
Δράση 1.3: Αναβάθμιση του συστήματος φυσικού/τεχνητού φωτισμού
Δράση 1.4: Εγκατάσταση συστήματος ενεργειακής διαχείρισης
(BEMS)