Vekrakos
Spartorama | Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας «Δίαυλος»: Δράσεις Φεβρουαρίου 2024

Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας «Δίαυλος»: Δράσεις Φεβρουαρίου 2024

Spartorama 17/03/2024 Εκτύπωση Άνθρωποι! Δημοτικά Κοινωνία Λακωνία Παιδεία Υγεία
Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας «Δίαυλος»: Δράσεις Φεβρουαρίου 2024
Βιωματικές παρεμβάσεις και ομιλίες από τα επιστημονικά στελέχη του Κέντρου Πρόληψης

•Βιωματική εκπαίδευση μαθητών με θέμα τη συνεργασία στο Δημοτικό Σχολείο Δαφνίου

Το Κέντρο Πρόληψης "Δίαυλος" σε συνεργασία με τον Δ/ντή του Δημοτικού σχολείου Δαφνίου κ. Ιωάννη Χιώτη, υλοποίησε μια βιωματική εκπαίδευση την Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου στους μαθητές των Ε΄ & Στ΄ τάξεων του σχολείου με θέμα την Δημιουργική Συνεργασία. Εκπαιδεύτρια της βιωματικής δράσης ήταν η κ. Ασπασία Γκουντούνα - Κοινωνική Λειτουργός.

Οι μαθητές/τριες, μέσω των βιωματικών δραστηριοτήτων, οδηγήθηκαν στην ανακάλυψη της αξίας της συνεργατικής μάθησης και στη συνειδητοποίηση της διαφορετικότητας κάθε ατόμου. Η δράση έχει στόχο στη βελτίωση των μαθητικών σχέσεων και στη δημιουργία κλίματος επικοινωνίας, συνεργασίας και αλληλεγγύης ώστε να διαμορφωθεί ένα ευχάριστο και δημιουργικό περιβάλλον μάθησης και διδασκαλίας.


•Η σημασία της Πρόληψης στην έγκαιρη αντιμετώπιση των προβλημάτων ψυχικής υγείας

Η ψυχική νόσος, σε οποιαδήποτε μορφή της, αποτελεί δυστυχώς ακόμα και σήμερα θέμα «ταμπού» για τον περισσότερο κόσμο, ιδιαίτερα στις μικρές κλειστές κοινωνίες, με αποτέλεσμα ήπια προβλήματα ψυχικής υγείας συχνά να παραμένουν αδιάγνωστα και αφρόντιστα, να χρονίζουν και να γιγαντώνουν, εγκλωβίζοντας σε έναν κύκλο ψυχικού πόνου, ανασφάλειας ή και συγκρούσεων, τόσο τους πάσχοντες όσο και τις οικογένειές τους. Την Κυριακή, 4 Φεβρουαρίου 2024 και ώρα 19:00, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με τον Πολιτιστικό Σύλλογο Γυναικών Ζαραφώνας για τη σημασία της Πρόληψης στην έγκαιρη αντιμετώπιση των προβλημάτων ψυχικής υγείας και την προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας και ευημερίας εν γένει. Την ομιλία πραγματοποίησε η κα Ιωάννα Παπαδοπούλου, Ψυχολόγος MSc, Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ».


•Ομιλία σε γονείς του Δημ. Σχολείου Παπαδιανίκων με θέμα "Επικοινωνία και Συνεργασία Σχολείου - Οικογένειας"

Σχολείο και οικογένεια αποτελούν δύο διαφορετικά συστήματα, τα οποία συναντιούνται έχοντας ως κοινό σημείο το παιδί και ως στόχο τη διαπαιδαγώγηση και την κοινωνικοποίησή του. Ο ρόλος τους μπορεί να είναι διαφορετικός, αλλά εξίσου σημαντικός. Έτσι, με έναν τρόπο τα συστήματα αυτά λειτουργούν συμπληρωματικά και εξαρτώνται το ένα από το άλλο. Η συνεργασία και η επικοινωνία μεταξύ τους αποτελεί μια αναγκαιότητα και έχει σημαντικά οφέλη. Τα οφέλη αυτής της συνεργασίας δεν αφορούν μόνο στα παιδιά, αλλά και στους εκπαιδευτικούς, τα σχολεία, τους γονείς και ολόκληρη την κοινωνία.

Αναγνωρίζοντας αυτή την ανάγκη το Κέντρο Πρόληψης "Δίαυλος", πραγματοποίησε το Σάββατο 10 Φεβρουαρίου σε συνεργασία με την Δ/ντρια κ. Κυβέλη Παπανικολάου και τον Σύλλογο Διδασκόντων του Δημοτικού σχολείου Παπαδιανίκων, μια ομιλία στους γονείς των μαθητών στη θεματική: "Επικοινωνία και Συνεργασία Σχολείου - Οικογένειας" με εισηγήτρια την Κοινωνική Λειτουργό κ. Ασπασία Γκουντούνα - Επιστημονικό στέλεχος του Κέντρου.

 

•Εκδήλωση για τον Ενδοσχολικό Εκφοβισμό στο Γυμνάσιο Μολάων

Είναι κοινή διαπίστωση ότι ο ενδοσχολικός εκφοβισμός αποτελεί ένα ιδιαίτερα οξύ και διαρκώς εντεινόμενο πρόβλημα που απασχολεί το σύνολο της σχολικής κοινότητας. Πρόκειται για ένα πρόβλημα που μας αφορά όλους, καθώς οι σχετικές έρευνες δείχνουν ότι τα περισσότερα παιδιά θα εμπλακούν, κάποια στιγμή στη ζωή τους σε ένα περιστατικό εκφοβισμού, είτε ως εκφοβιστές είτε ως εκφοβιζόμενοι είτε ως παρατηρητές.

Στα πλαίσια αυτά, το Κέντρο Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ», σε συνεργασία με την Διεύθυνση Αστυνομίας Λακωνίας και το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου Μολάων, πραγματοποίησε, το Σάββατο 17 Φεβρουαρίου και ώρα 17:00, μία εκδήλωση στην αίθουσα εκδηλώσεων του Γυμνασίου με θέμα την πρόληψη και αντιμετώπιση του ενδοσχολικού εκφοβισμού. Εισηγήτριες ήταν η κα Ιωάννα Παπαδοπούλου, Ψυχολόγος MSc, Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης και η κα Αριστέα Μαρούλη, Αστυνόμος Α΄. Προϊσταμένη του Γραφείου Αντιμετώπισης Ενδοοικογενειακής Βίας ΔΑ Λακωνίας.

 

•Ομιλία για την Ενδοοικογενειακή Βία στους Μολάους

Ο Φιλανθρωπικός Σύλλογος Κυριών και Δεσποινίδων Μολάων σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης «Δίαυλος» πραγματοποίησε ομιλία με θέμα την «Ενδοοικογενειακή Βία», τη Δευτέρα 19 Φεβρουαρίου 2024 στις 17:00 μ.μ., στο Ενοριακό Πνευματικό Κέντρο Μολάων. Ομιλήτρια ήταν η επιστημονικά υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης κα Καργάκου Κατερίνα – Κοινωνική Λειτουργός MSc, PhD.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν μέλη του συλλόγου και πολίτες της ευρύτερης περιοχής, ενώ εκ μέρους του Δήμου Μονεμβασίας παρευρέθηκαν ο Αντιδήμαρχος κ. Μαυρομιχάλης Κωνσταντίνος, η Αντιδήμαρχος κα Λεκάκη Ελισάβετ, ο Γραμματέας Δημ. Συμβουλίου κ. Ευαγγελάκος Ανάργυρος, καθώς και ο Πρόεδρος του Επιμελητήριου Λακωνίας κ. Παναρίτης.

Το Κέντρο Πρόληψης «Δίαυλος» θα ήθελε να ευχαριστήσει το Δ.Σ. του Φιλανθρωπικού Συλλόγου Κυριών και Δεσποινίδων Μολάων για την τιμή και την εμπιστοσύνη που δείχνει στον φορέας μας για μία ακόμη φορά.

 

•Βιωματικό Σεμινάριο Εκπαιδευτικών Α/θμιας ΕΚπ/σης με θέμα: «Ενίσχυση του ρόλου του εκπαιδευτικού στη διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα»

Κρίση είναι μια κατάσταση στην οποία τα συνηθισμένα μοτίβα συμπεριφοράς είναι αναποτελεσματικά και υπάρχει άμεση ανάγκη για υιοθέτηση νέων συμπεριφορών και στρατηγικών. Σε επίπεδο τάξης, ο όρος κρίση χρησιμοποιείται με τη σημασία του έκτακτου επείγοντος γεγονότος ή της έκρυθμης κατάστασης που διαταράσσει την ομαλή λειτουργία της τάξης, ανατρέπει τα καθιερωμένα, τα πρότυπα και τις δομές ή τις συνήθειες στη διδασκαλία και τη μάθηση.

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού δεν περιορίζεται απλά στο να προλάβει ή να διαχειριστεί αποτελεσματικά τις κρίσεις που οφείλονται στον τρόπο οργάνωσης της τάξης. Οφείλει να είναι σε εγρήγορση και να αναγνωρίσει συμπεριφορές των μαθητών του που ενδεχομένως να σημαίνουν ότι βρίσκονται σε περίοδο κρίσης, ώστε να τους παρέχει την κατάλληλη ψυχοπαιδαγωγική υποστήριξη και να «προλάβει» τη γενίκευση της κρίσης στη σχολική τάξη. Επίσης οφείλει να ενισχύσει στην τάξη του τους προστατευτικούς παράγοντες που θα ενισχύσουν την ψυχική ανθεκτικότητα των παιδιών σε καταστάσεις κρίσης.

Αναγνωρίζοντας αυτή την ανάγκη, το Κέντρο Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ» διοργάνωσε, σε συνεργασία με τους Διευθυντές του Δημοτικού Σχολείου Συκέας-Μεταμόρφωσης, Κροκεών και 2ου Δημοτικού Σχολείου Σκάλας ένα βιωματικό σεμινάριο διάρκειας 15 ωρών με θέμα «Ενίσχυση του ρόλου του Εκπαιδευτικού στη διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα». Το Σεμινάριο υλοποιήθηκε διαδικτυακά στις 2, 5 και 12 Φεβρουαρίου 2024, με συντονίστριες τα Επιστημονικά Στελέχη του Κέντρου Πρόληψης, Ιωάννα Παπαδοπούλου, Ψυχολόγο MSc και Ασπασία Γκουντούνα, Κοινωνικό Λειτουργό.

 

•Bιωματική βραχεία παρέμβαση στους μαθητές του Νηπιαγωγείου Αφυσσού – Κοκκινόραχης για τα δικαιώματα των παιδιών

Τα δικαιώματα των παιδιών αποτελούν θεμελιώδες και αναπόσπαστο μέρος της παγκόσμιας κοινότητας. Καθώς εκπαιδεύουμε και ανατρέφουμε τις νέες γενιές, είναι απαραίτητο να αναγνωρίσουμε και να σεβόμαστε τα δικαιώματά τους, αλλά ταυτόχρονα να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας μέσω προγραμμάτων και να καλλιεργήσουμε μια κοινότητα που αναγνωρίζει και στηρίζει τα δικαιώματα κάθε παιδιού και να προετοιμάσουμε τους «μικρούς» μας πολίτες για ένα φωτεινό και ελπιδοφόρο μέλλον.

Σύμφωνα με τα παραπάνω και στο πλαίσιο προγράμματος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τίτλο «Κι αν ήμουν εγώ;», πραγματοποιήθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 2024 βιωματική βραχεία παρέμβαση στους μαθητές του Νηπιαγωγείου Αφυσσού – Κοκκινόραχης. Συντονίστρια της δράσης ήταν η Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης «Δίαυλος» Καργάκου Κατερίνα – Κοινωνική Λειτουργός MSc, PhD.

 

•Ενδοσχολική επιμόρφωση στη θεματική της αποτελεσματικής επικοινωνίας σχολείου οικογένειας

Τα τελευταία χρόνια γίνεται ολοένα και πιο φανερό ότι η συνεργασία σχολείου-οικογένειας λειτουργεί θετικά τόσο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των μαθητών όσο και στην εκπαιδευτική διαδικασία και στη σχολική επιτυχία.

Η εκπαίδευση των παιδιών, όμως, δεν περιορίζεται στο σχολείο. Είτε διαβάζουν, συνεργάζονται, παίζουν ή μαλώνουν με τα αδέρφια τους και τους γονείς, τα παιδιά μαθαίνουν συνεχώς. Η δουλειά ενός παιδιού είναι να μαθαίνει και η αποτελεσματική μάθηση απαιτεί ισορροπία στο σπίτι και στο σχολείο, και μια ισχυρή σχέση μεταξύ γονέων, παιδιών και εκπαιδευτικών.

Στα πλαίσια της ενδοσχολικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, το Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας "Δίαυλος", πραγματοποίησε την Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου μια διαδικτυακή ομιλία ενημέρωσης ευαισθητοποίησης στη θεματική της αποτελεσματικής επικοινωνίας σχολείου οικογένειας με ομιλήτρια την κ. Ασπασία Γκουντούνα - Κοινωνική Λειτουργό.

Την ομιλία παρακολούθησαν 63 εκπαιδευτικοί από τις σχολικές μονάδες: 1ο Γυμνάσιο Σπάρτης, 1ο ΓΕΛ Σπάρτης, 1ο ΕΠΑΛ Σπάρτης, Μουσικό Γυμνάσιο, Γυμνάσιο Ξηροκαμπίου, ΓΕΛ Ξηροκαμπίου, Γυμνάσιο Κροκεών, ΓΕΛ Κροκεών & Γυμνάσιο Μολάων.

 

•Παρέμβαση στο 8ο Νηπιαγωγείο Σπάρτης με θέμα την Πρόληψη της Παιδικής Επιθετικότητας.

Στα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας η επιθετική συμπεριφορά δεν έχει συνήθως στόχο την πρόκληση πόνου. Τις περισσότερες φορές είναι ένας τρόπος για να εκφράσουν έντονα δυσάρεστα συναισθήματα όπως θυμό, φόβο, ζήλεια, στενοχώρια. Επομένως, η προσπάθεια πρόληψης και περιορισμού της παιδικής επιθετικότητας θα πρέπει να περιλαμβάνει την εκπαίδευση των παιδιών στο να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν με αποδεκτό τρόπο αυτά τα δυσάρεστα συναισθήματα και παράλληλα να καλλιεργεί την ενσυναίσθηση, ώστε να αντιλαμβάνονται τις επιπτώσεις της επιθετικής συμπεριφοράς στα συναισθήματα των άλλων.

Τους παραπάνω στόχους είχε και η παρέμβαση που πραγματοποίησε το Κέντρο Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ» σε συνεργασία με τις Νηπιαγωγούς του 8ου Νηπιαγωγείου Σπάρτης στα παιδιά των δύο τμημάτων του σχολείου. Η παρέμβαση ολοκληρώθηκε σε δύο δίωρες συναντήσεις, στις 22 & 29 Φεβρουαρίου 2024, με συντονίστρια την κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Ψυχολόγο MSc, Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης.

 

•Βιωματικές Παρεμβάσεις στην Α΄ Τάξη του 1ου Γυμνασίου Γυθείου

Η εφηβεία είναι μια περίοδος προσωπικής ανάπτυξης και ανακάλυψης του εαυτού, αλλά επίσης μια περίοδος κατά την οποία οι νέοι είναι ευάλωτοι σε επιβλαβείς συνήθειες όπως το τσιγάρο και το αλκοόλ, τα οποία αποτελούν τις δύο από τις πιο κοινές καταναλωτικές συνήθειες στη σύγχρονη κοινωνία. Ωστόσο, παρά την ευρεία αποδοχή τους, η κατανάλωσή τους συνδέεται με σοβαρούς κινδύνους για τη σωματική και ψυχική υγεία των ατόμων. Την περίοδο της εφηβείας είναι σημαντικό να υποστηρίξουμε τους νέους και να τους παρέχουμε τις γνώσεις και τις δεξιότητες που χρειάζονται για να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις και να λάβουν υγιείς αποφάσεις για τη ζωή τους.

Στο πλαίσιο αυτό, το Κέντρο Πρόληψης «Δίαυλος» σε συνεργασία με το 1ο Γυμνάσιο Γυθείου πραγματοποίησε 2 δίωρες βιωματικές παρεμβάσεις σε δύο τμήματα της Α΄ τάξης στις 22 και 29 Φεβρουαρίου. Η θεματική αφορούσε το αλκοόλ και το κάπνισμα. Συντονίστριες της δράσης ήταν το Επιστημονικό Στέλεχος Γκουντούνα Ασπασία – Κοινωνική Λειτουργός και η Επιστημονικά Υπεύθυνη Καργάκου Κατερίνα – Κοινωνική Λειτουργός Msc, PhD.

 

•Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στις «Εξαρτησιογόνες Ουσίες»

Οι εξαρτήσεις αποτελούν ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα που επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως και έχει καταστροφικές επιπτώσεις. Αν και οι αιτίες της εξάρτησης είναι πολύπλοκες και ποικίλες, το σχολείο διαδραματίζει σημαντικότατο ρόλο στην πρόληψη και την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, καθώς προωθεί την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και την υγιή ανάπτυξη των μαθητών.

Μέσα από προγράμματα εκπαίδευσης και ενημέρωσης, το σχολείο δύναται να βοηθήσει τους μαθητές να αναπτύξουν αυτογνωσία, αντίσταση στις πιέσεις των συνομηλίκων, δεξιότητες αντιμετώπισης του στρες και των προβλημάτων που προκύπτουν στη ζωή τους γενικότερα. Επιπρόσθετα, μέσω της προώθησης των ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων και της ενίσχυσης του αισθήματος «του ανήκειν», το σχολείο μπορεί να δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου οι μαθητές νιώθουν υποστήριξη και ασφάλεια, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο την ανθεκτικότητά τους έναντι των εξαρτησιογόνων ουσιών.

Δεδομένου ότι το σχολείο διαδραματίζει έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες στην πρόληψη της εξάρτησης και την προαγωγή της ψυχοκοινωνικής ευημερίας των μαθητών, πραγματοποιήθηκε στις 28 Φεβρουαρίου 2024 και ώρα 17:00 επιμόρφωση 37 εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των παρακάτω σχολικών μονάδων: 1ο Γυμνάσιο Σπάρτης, 1ο ΓΕΛ Σπάρτης, 1ο ΕΠΑΛ Σπάρτης, Μουσικό Γυμνάσιο, Γυμνάσιο Ξηροκαμπίου, ΓΕΛ Ξηροκαμπίου, Γυμνάσιο Κροκεών και ΓΕΛ Κροκεών. Εισηγήτρια της επιμόρφωσης ήταν η Επιστημονικά Υπεύθυνη του ΚΠ Κατερίνα Καργάκου – Κοινωνική Λειτουργός MSc, PhD.

































Οδός Εμπόρων