Vekrakos
Spartorama | Δέκατο τρίτο σεμινάριο Ιστορικοφιλοσοφικού Λόγου από τον Απόστολο Πιερρή, την Παρασκευή 19 Μαίου

Δέκατο τρίτο σεμινάριο Ιστορικοφιλοσοφικού Λόγου από τον Απόστολο Πιερρή, την Παρασκευή 19 Μαίου

Spartorama 17/05/2017 Εκτύπωση Απόστολος Πιερρής Εκδηλώσεις
Δέκατο τρίτο σεμινάριο Ιστορικοφιλοσοφικού Λόγου από τον Απόστολο Πιερρή, την Παρασκευή 19 Μαίου
Στις 8:00 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Σπάρτης (ισόγειο Βιβλιοθήκης)
Οδός Εμπόρων

Το Σεμινάριο της Σπάρτης

Κύκλος: Η Σπάρτη και η Δωρική Ουσία του Ελληνισμού

Διττό αλλά συνηρμοσμένο πρόκειται το έργο μας στην αεί νέα Συνάντηση της Παρασκευής 19 Μαίου, 8.00 το βράδυ.

Αφ’ ενός να ολοκληρώσουμε και να συνάψουμε σε μια αρχή την μελέτη των Μορφών του Απόλλωνα όπως παραδίδονται στην μυθολογία, την λατρεία, την ποίηση και την γλυπτική.

Πρακτικά, τι σχέση έχει ο «ολο(ό)ς δαίμων» (Αλκμάν Fr. 128 Calame) με τον «αρχέχορο» γιο της Λητούς (Αλκμαν Fr. 118 Calame);

Ο υπέρβια εκδικητικός «νυκτί εοικώς» (Ιλιάδα Α 47) με τον θεό του φωτός, που ξέρει το κυρίαρχο τέλος των πάντων και όλους τους δρόμους που οδηγούν σε αυτό (Πίνδαρος, Πυθιονίκαι, IX 45-6).

Ο «λίην ατάσθαλος» (Ομηρικός Ύμνος εις Απόλλωνα, 67) με τον άρχοντα της αρμονίας και κάθε «κόσμου».

Ο τρόμος των θεών (Ομηρικός Ύμνος, 2) με τον πρωθήβη του κάλλους (449-451).

Την τραγική αντινομία εκφράζει σπαρακτικά η Κασσάνδρα στον Αγαμέμνονα του Αισχύλου:

Ώπολλον Ώπολλον,

αγυιάτ’, Απόλλων εμός –

απώλεσας γάρ ού μόλις το δεύτερον

Αισχύλος, Αγαμέμνων, 1080-2

Παρόμοια διπολικότητα παρουσιάζουν οι γλυπτικές μορφές του θεού: Πολεμιστής και μουσηγέτης, αθλητής και μάντις, “ωραίος” και αιώνιος, παίς παίζων και άναξ σημαίνων.

Αφ’ ετέρου θα εμβαθύνουμε στην βασική θέση της θεωρίας που αναπτύσσω - ότι το Δωρικό βίωμα του Κάλλους ενέπνευσε έρωτα κάλλους στα άλλα φύλα και έτσι συνεστήθη ο πολιτισμικός Ελληνισμός (“έγιναν Έλληνες” όπως το θέτει ο Ηρόδοτος).

Θα μελετήσουμε το θέμα επί της θεμελιώδους βάσης του Δωρικού και Ιωνικού ρυθμού στην αρχιτεκτονική, πλαστική και ποίηση, αλλά και στην ενδυματολογία.

Από την Ιωνική πρόσληψη του Δωρικού συνεχής σειρά οδηγεί στην Μακεδονική, στην Ανατολική, στην Ρωμαϊκή, στην Γερμανική, στην λοιπή Ευρωπαϊκή. Έτσι η κοσμική ιστορία περιστρέφεται γύρο από τον άξονα του Δωρικού. Θα εξηγήσω την σημασία του γεγονότος. Και από την άλλη μεριά, σε αυτήν την διαδοχική διεύρυνση του πεδίου, σε αυτό το συνεχές άνοιγμα προς τα έξω μακρύτερα της εστίας, τίθεται επιτακτικό το ερώτημα μέχρι που φθάνει το “εμείς” της πολιτισμικής μας ταυτότητας.

Το Δελφικό Γνώθι σαυτόν έχει ιδιαίτερη σημασία για τον Ελληνισμό, πέρα από τον κοινό πανανθρώπινο τύπο και τόπο.

Το θέμα μας είναι λοιπόν κυρίως, διευρυμένο από το ανηγγελμένο:


Η Ιωνική Πρόσληψη του Δωρικού στην Πλαστική, Αρχιτεκτονική, Ποίηση


Οι εκδηλώσεις γίνονται στις 8 το βράδυ, στην Αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Σπάρτης στην Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σπάρτης.

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Οι συναντήσεις λαμβάνουν χώρα κάθε δεύτερη Παρασκευή και ο όλος Κύκλος είναι αφιερωμένος στην Σπάρτη του Ταΰγετου και του Ευρώτα.

Κυριακή 21 Μαΐου

Στις Κυριακάτικες χωρολογικές και αρχαιολογικές επιστασίες μας θα επισκεφθούμε αυτή την φορά τον τόπο της αρχαίας αγοράς. Θα επιχειρήσουμε να ανασυστήσουμε την γενική μορφή της προ των Ελληνιστικών και Ρωμαϊκών χρόνων. Θα αναλύσω επί τόπου τον πολεοδομικό σχεδιασμό της αρχαίας Σπάρτης με αναφορά στο γεωγραφικό ανάγλυφο που θα βλέπουμε. Στον κατ’ εξοχή πολιτισμό της Μορφής του Φαίνεσθαι ως φανέρωσης και όχι ως κρύψης ή πλάνης του Είναι, η μορφή της πόλης αποκαλύπτει και αυτή το νόημα της ανθρώπινης παρουσίας κατά το συστατικό βίωμα της.

Θα δουλέψουμε αυτήν την διάσταση του θέματός μας περί της Σπάρτης ως αυθεντικώτερης φανέρωσης της Δωρικής ουσίας του (κλασσικού) Ελληνισμού.

Η συμμετοχή είναι ελεύθερη.


Δείτε το υποστηρικτικό κείμενο ΟΙ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΞΙΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ εδώ 

 

Δείτε παρακάτω την ομιλία από την 12η συνάντηση της Παρασκευής 5 Μαΐου 2017


Οδός Εμπόρων