Vekrakos
Spartorama | «Θόη»: Μία νέα θεατρική ομάδα ανθίζει στον Δήμο Μονεμβασίας

«Θόη»: Μία νέα θεατρική ομάδα ανθίζει στον Δήμο Μονεμβασίας

Ν.Μ. 09/06/2019 Εκτύπωση Εκδηλώσεις Θέατρο
«Θόη»: Μία νέα θεατρική ομάδα ανθίζει στον Δήμο Μονεμβασίας
Σε βαφτίζω Κυμο(θόη), εις το όνομα του Ομήρου…
Οδός Εμπόρων

Αν στην Λακωνία θέλουμε να δείξουμε τι σημαίνει θέατρο, μάλλον θα πρέπει να στραφούμε στον Δήμο Μονεμβασίας. Εκεί τα τελευταία χρόνια, μια πρωτοφανής πολιτιστική ζύμωση έχει αναδείξει πάνω από πέντε αξιόλογες θεατρικές προσπάθειες, οι οποίες, δουλεύοντας συστηματικά, ανεβάζουν πάνω από μια παράσταση κάθε χρόνο. Οφείλω να σημειώσω ότι κατά γενική ομολογία -και παρά τις όποιες ενστάσεις των ιδίων- πρωτοπόρες και εμπνευστές του φαινομένου αποτελούν οι αδελφές Λαμπούση (Ολυμπία και Χριστίνα). Αποκορύφωμα αυτής της θεατρικής ακμής αποτελεί το Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου που θα φιλοξενηθεί και φέτος, για τρίτη συνεχόμενη φορά στον Δήμο Μονεμβασίας. 

Είναι αναμενόμενο, σε ένα τέτοιο θετικό για το θέατρο κλίμα, να ξεφυτρώνουν νέες ομάδες και σχήματα που θέλουν να ασχοληθούν με το αντικείμενο. Μια τέτοια είναι και η νεοσύστατη «Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Παραστατικών Τεχνών, Θόη», η οποία σαν πρώτη παράσταση επέλεξε να ανεβάσει το «Παλιοί Καιροί» του Χάρολντ Πίντερ. 

Δημιουργεί εύλογες απορίες το γεγονός πως μια νεοσύστατη θεατρική ομάδα επιλέγει για ντεμπούτο της ένα τόσο δύσκολο έργο. Βλέπετε, έχουμε συνηθίσει στο λεγόμενο ερασιτεχνικό θέατρο και στην παραδοχή ότι το κοινό στην επαρχία δεν μπορεί να «χωνέψει» τις δύσκολες παραστάσεις και για αυτό καλό θα είναι να ανεβάζουμε τις λεγόμενες «ελαφρές». Ευτυχώς, αποδεικνύεται ότι δεν είναι πάντα έτσι, ή ότι μπορεί να είναι και αλλιώς. 

Η «Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Παραστατικών Τεχνών, Θόη», ιδρύθηκε πρόσφατα από την παιδαγωγό – θεατρολόγο με ειδίκευση στη θεατρική αγωγή και ιδιοκτήτρια του πολιτιστικού χώρου «Κυμοθόη», -που βρίσκεται στην Μονεμβάσια- κα Μαρία Ζερβού(*). Η ίδια σκηνοθέτησε την παράσταση οι δε τρεις πρωταγωνιστές του έργου υπήρξαν μαθητές της. Στις υπόλοιπες συνιστώσες της παράστασης, μουσική επιμέλεια, σκηνικά, φωτισμούς, κατασκευές κτλ. συνεισέφεραν ερασιτέχνες αλλά και επαγγελματίες από το χώρο του θεάτρου. Γίνεται έτσι κατανοητό, ότι μόνο ερασιτεχνική δεν είναι η προσπάθεια. Εξ’ ου και το εισιτήριο, γιατί όπως λέει η κα Ζερβού «όλοι αυτοί οι άνθρωποι πρέπει να αμειφθούν για τη δουλειά τους». 

Παρότι δεν ήταν στις προθέσεις μου, δεν αντέχω στον πειρασμό να μη πω δυο λόγια για το έργο. Η επιλογή των πρωταγωνιστριών, δυο ψιλόλιγνες πανέμορφες κοπέλες (οι εκκολαπτόμενες ηθοποιοί μας) που ο ίδιος ο βυζαντινός σωματότυπός τους τις απογείωνε στις σφαίρες του υπερβατικού, ήταν εξαιρετικά επιτυχημένη. Στο ίδιο πλαίσιο ο δυστυχής σύζυγος, στιβαρός και γήινος προσπαθούσε απεγνωσμένα να διακρίνει το πραγματικό από το φανταστικό και να τα εκλογικεύσει. Η μουσική επένδυση σωστά στοχευμένη, κυρίως στις παύσεις του λόγου, χρωμάτιζε περίφημα την κίνηση των δυο γυναικών που σαν αερικά άλλοτε θελκτικά, άλλοτε μυστήρια και άλλοτε απειλητικά περιφερόντουσαν στην σκηνή και ξεκινούσαν ευθεία επίθεση στο μυαλό και το συναίσθημα του συζύγου, που ακλόνητος επέμενε να προσκολλάται στην ασφάλεια της λογικής ερμηνείας των πραγμάτων. Η σκηνοθετική προσέγγιση της κας Ζερβού, κατά τη γνώμη μου, κατάφερε να περάσει έντιμα στο κοινό, χωρίς υπονοούμενα και σκηνοθετικά τερτίπια, το μήνυμα - κατά μία ερμηνεία(!) - του έργου: Μην προσπαθείτε να ερμηνεύσετε τα πάντα, μην ψάχνετε σχέσεις αιτίας - αιτιατού, αφήστε χώρο στην ψυχή σας και για το ανερμήνευτο, το φανταστικό. 

Μια τελευταία κουβέντα για τις αντιδράσεις του κοινού. Όπως σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, άλλοι κατάλαβαν λιγότερα, άλλοι περισσότερα, μερικοί προβληματίστηκαν, μερικοί αποφάσισαν να διαβάσουν Πίντερ. Πάντως σε κάθε περίπτωση ο σπόρος που έσπειρε η κα Ζερβού στην ψυχή του κοινού της Σπάρτης θα σιγοβράζει και θα σιγοψήνεται μέχρι να ανθίσει. Είμαι σίγουρος ότι θα συμφωνήσετε μαζί μου, ότι αυτό είναι καλύτερο  από το άφθονο γέλιο που αποσπούν οι λεγόμενες «ελαφρές» παραστάσεις το οποίο ξεχνιέται την ώρα που επιστρέφει κανείς σπίτι του. Στο κάτω-κάτω μιλάμε για θέατρο και όχι για τηλεόραση. 

Το spartorama.gr χαιρετίζει την νέα προσπάθεια της κας Ζερβού, της εύχεται καλή επιτυχία και ευελπιστούμε να βλέπουμε συχνά - πυκνά την δουλειά της και στη Σπάρτη. 

Για τους συντελεστές της παράστασης δείτε εδώ

 

N.M.

 

(*) Η Μαρία Ζερβού είναι ανιψιά του αναγνωρισμένου ποιητή και δικηγόρου Τάσου Ζερβού, από την Μονεμβάσια. Το ονόματα των Νηρηίδων Κυμοθόη και της αδελφή της Θόη για τις δράσεις της, τα εμπνεύστηκε από το παρακάτω ποίημα του Τάσου Ζερβού

 

Ληξιαρχική Πράξη

 

Σε βαφτίζω Κυμοθόη,

εις το όνομα του Ομήρου

και εις το όνομα των θορύβων του υνιού

και εις το όνομα του μανιταριού

που δεν εξέχει της χλόης…

 

Και καταχωρώ τ’ όνομά σου

σε κορυφή κύματος που ενδημεί

δυτικά των Κυθήρων

 

Τάσος Ζερβός – ΕΦΟΔΟΣ (1966-1980)



  



Οδός Εμπόρων