Vekrakos
Spartorama | «Άξονας 4: Εσωτερική Ανάπτυξη του Δήμου», από τον Γιάννη Λαζαρίδη

«Άξονας 4: Εσωτερική Ανάπτυξη του Δήμου», από τον Γιάννη Λαζαρίδη

Spartorama 19/05/2019 Εκτύπωση Άρθρα Δημοτικά Κοινωνία
«Άξονας 4: Εσωτερική Ανάπτυξη του Δήμου», από τον Γιάννη Λαζαρίδη
Πέμπτο μέρος άρθρου: «Τι θάθελα από τη νέα δημοτική αρχή!», από τον Γιάννη Λαζαρίδη
Οδός Εμπόρων

Επιστροφή στο αρχικό άρθρο


1. Συγκρότηση Οργανωτικού Μοντέλου

Με στόχο την αξιόπιστη και εκ των έσω διάγνωση των κρίσιμων εσωτερικών προβλημάτων, θα πρέπει να εισαχθεί  και εφαρμοσθεί το Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης ως του καταλληλότερου συστήματος, με ισχυρή συμμετοχή του ανθρώπινου δυναμικού του Δήμου, η χρήση ενός μοντέλου αυτοαξιολόγησης των επιδόσεων ενός Δημόσιου Οργανισμού, βάσει των τεχνικών Διοίκησης Ποιότητας είναι υποχρεωτική για τους Ελληνικούς δημόσιους φορείς και για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητάς τους. Παράλληλα κρίσιμες παράμετροι για την απρόσκοπτη λειτουργία του Δήμου, την ποιοτική και ποσοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών του, την αποτελεσματικότητά του την εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων, την αποφυγή άσκοπων ενεργειών, τον καλύτερο συντονισμό και έλεγχο του παραγόμενου δημοτικού έργου είναι:

  • Η κάλυψη των αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό με την αντιμετώπιση τουλάχιστον εκείνων των οργανικών κενών που η κάλυψη τους κρίνεται ελάχιστο απαιτούμενο για τη λειτουργία του.
  • Η ανίχνευση των εκπαιδευτικών αναγκών των υπηρεσιακών στελεχών αναφορικά με κρίσιμα ζητήματα που αφορούν στην οργάνωση και λειτουργία των επιμέρους υπηρεσιών, ανίχνευση που θα πρέπει να προσδιορίζει και να εξειδικεύει τις ανάγκες, να εντοπίζει  και να υποδεικνύει τα εργαλεία αντιμετώπισης τους (όπως σεμινάρια, εξατομικευμένη βοήθεια, βάσεις δεδομένων, εντοπισμός καλών πρακτικών, ανταλλαγή τεχνογνωσίας, κλπ.).
  • Εφαρμογή συστήματος στοχοθεσίας 

Άμεσες προτεραιότητες πρέπει να είναι:

  • Εισαγωγή και Εφαρμογή Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης σε συνεργασία με τα αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου
  • Κάλυψη του ελάχιστου απαιτούμενου προσωπικού
  • Σχεδιασμός & εφαρμογή συστήματος στοχοθεσίας σε συνεργασία με τα αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου
  • Ανίχνευση εκπαιδευτικών αναγκών υπηρεσιακών στελεχών σε συνεργασία με τα αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου και εκπαίδευσή του

 

2. Διαδικασίες

Η διευκόλυνση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των συναλλαγών τους, απαιτεί την καταγραφή όλων εκείνων των περιπτώσεων που μπορούν να χαρακτηριστούν ως άσκοπες απαιτήσεις για την  κατάργησή τους και η καταγραφή όλων των απαιτούμενων συναλλαγών ανά υπηρεσία, η ψηφιοποίηση των δικαιολογητικών τους και η ανάρτηση τους στην ιστοσελίδα του Δήμου. Το μέτρο είναι βραχυπρόθεσμο και δεν αναιρεί την ανάγκη πλήρους και αξιόπιστης αξιοποίησης των ενδεχόμενων προσκλήσεων του ΕΠ Ψηφιακή Σύγκλιση.

Απώτερος στόχος πρέπει να είναι η παροχή υπηρεσιών επιπέδου 4 ( Συναλλακτικές Υπηρεσίες) σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση του επιπέδου ηλεκτρονικής διακυβέρνησης της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και στο οποίο περιλαμβάνονται υπηρεσίες που ολοκληρώνονται εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικά (αίτημα, διεκπεραίωση,απάντηση). Κρίσιμη παράμετρο ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας των δημοτικών πολιτικών αποτελεί η ολοκληρωμένη αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών στο σύνολο των δημοτικών υπηρεσιών με την παράλληλη αξιοποίηση των ενδεχόμενων προσκλήσεων του ΕΠ Ψηφιακή Σύγκλιση. Απαιτείται  η ολοκληρωμένη αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών καθώς και η αναβάθμιση της μηχανοργάνωσης της ΔΕΥΑΣ. 

Άμεσες προτεραιότητες πρέπει να είναι:

  • Συγκρότηση ομάδας έργου με στόχο την καταγραφή περιπτώσεων που μπορούν να χαρακτηριστούν ως άσκοπες απαιτήσεις και κατάρτιση σχεδίου δράσης κατάργησης τους
  • Καταγραφή όλων των απαιτούμενων συναλλαγών ανά υπηρεσία, ψηφιοποίηση των δικαιολογητικών τους και ανάρτηση τους στην ιστοσελίδα του Δήμου
  • Ανάπτυξη εφαρμογών διεκπεραίωσης αιτημάτων των Δημοτών προς το Δήμο τους και χορήγησης ηλεκτρονικά δικαιολογητικών (με χρήση ηλεκτρονικής υπογραφής) ή αποστολή τους ταχυδρομικά
  • Ολοκληρωμένη αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών
  • Αναβάθμιση της μηχανοργάνωσης της ΔΕΥΑΣ

 

3. Κτιριακή Υποδομή

Για την αποτελεσματικότερη λειτουργία ορισμένων υπηρεσιών κρίνεται επιβεβλημένη η βελτίωση του εργασιακού περιβάλλοντος. Το σημερινό κτίριο που στεγάζει τις υπηρεσίες και τη διοίκηση του Δήμου δεν επαρκεί για την στέγαση των αναγκών και οι συνθήκες εργασίας των υπηρεσιακών παραγόντων, σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι ακατάλληλες με συνέπεια και οι πολίτες να μην εξυπηρετούνται όπως θα έπρεπε ,η παραγωγικότητα των υπηρεσιών να είναι μειωμένη και το κόστος διοίκησης επιβαρυμένο.

Η αναγκαιότητα απόκτησης ενός σύγχρονου και λειτουργικού κτιρίου που θα στεγάσει τις υπηρεσίες του Δήμου Σπάρτης καθώς και οι συντηρήσεις των δημοτικών κτιρίων είναι από όλα τα μέρη διαπιστωμένη (διοίκηση, δημοτικό συμβούλιο, φορείς και πολίτες)

Ενίσχυση Ψηφιακού Περιβάλλοντος

Άμεσες προτεραιότητες πρέπει να είναι:

  • Συντηρήσεις δημοτικών κτιρίων
  • Εξεύρεση βέλτιστης λύσης στο θέμα της στέγασης των υπηρεσιών του Δήμου -Νέο Δημαρχείο.

 

4. Οικονομικά

Για την ενίσχυση των ίδιων εσόδων, τη μείωση κόστους διαχείρισης της δημοτικής περιουσίας, αποφυγή απαξίωσής της, αποφυγή πιθανών καταπατήσεων, αύξηση της απόδοσης της περιουσίας, αύξηση του κοινωνικού οφέλους θα πρέπει να γίνει:

  • η βέλτιστη αξιοποίηση της σημαντικής ακίνητης περιουσίας του Δήμου και των κληροδοτημάτων, στο πλαίσιο της ρύθμισης του άρθρου 183 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, ξεκινώντας από την αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης, την πλήρη καταγραφή των περιουσιακών στοιχείων του, την εκπόνηση ενός σχεδίου που θα οδηγήσει, στην οικονομικά και κοινωνικά αποτελεσματική, αξιοποίησή τους.
  • ολοκληρωμένος σχεδιασμός  βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας όλων των σχολείων, των δημοτικών κτιρίων με την εγκατάσταση  φωτοβολταϊκών, των αντλιοστασίων, του κλειστού γυμναστηρίου και του κολυμβητηρίου με την εγκατάσταση ηλιακών σωμάτων και φωτοβολταϊκών και ειδικά για τα δημοτικά κτίρια η αξιοποίηση της αβαθούς γεωθερμίας για τη βελτίωση της ενεργειακής συμπεριφοράς τους.
  • συγκρότηση ενός λειτουργικού πλαισίου προγραμματισμού, ελέγχου και παροχής εγκρίσεων για δαπάνες προμηθειών, εργασιών, υπηρεσιών, μεταφορών, κατά τη διαδικασία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, για τον περιορισμό τους στο ύψος των απολύτως απαραίτητων για τη λειτουργία του Δήμου και την εκτέλεση του προγράμματος εκτελεστέων έργων.
  • καλλίτερη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων  με τη συστηματική ενασχόληση της αρμόδιας οργανικής μονάδας με την παρακολούθηση των προσκλήσεων, την αξιολόγηση τους στη βάση των τοπικών αναγκών και δυνατοτήτων, τη σύνταξη των αιτήσεων και την υλοποίηση της συμμετοχής στη βάση των δυνητικών εγκρίσεων και ενίσχυση της διοικητικής οργάνωσης του Δήμου ώστε να βελτιώσει την οργανωτική του αποτελεσματικότητα για την επιτάχυνση της διαδικασίας ωρίμανσης / υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων έργων από το ΕΣΠΑ.

Με στόχο την ταχύτερη ανάπτυξη και εκμετάλλευση –διαχείριση των δυνατοτήτων που δίνει το τουριστικό προιόν, θα πρέπει να  δημιουργηθεί δημοτική επιχείρηση ανάλογη με αυτές που ήδη λειτουργούν με επιτυχία σε άλλους δήμους (όπως η e-trikala A.E. ιδρύθηκε το 2008 από Δήμο Τρικκαίων (99) και το Επιμελητήριο Τρικάλων (1), εξελίσσοντας το Γραφείο του Δήμου Τρικκαίων για το Ε.Π. « Η Κοινωνία της Πληροφορίας») με έσοδα από την επιχειρηματική της δραστηριότητα που διατίθενται για δράσεις βελτίωσης του επιπέδου και της ποιότητας ζωής των πολιτών του δήμου.

Η Επιχείρηση θα δύναται να συνάψει Προγραμματικές συμβάσεις με φορείς του Δημοσίου, εξυπηρετώντας ανάγκες που με την Δημοσιονομική διαδικασία θα υλοποιούνταν μετά την λήξη της ανάγκης καθώς επίσης να αναλαμβάνει τη λειτουργία τοπικών δομών υποστήριξης  ευπαθών ομάδων, την ίδρυση και λειτουργία Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων κ.α. που θα υλοποιεί η Εταιρία, έργα που βοηθούν στην αναβάθμιση της τοπικής οικονομίας

Άμεσες προτεραιότητες πρέπει να είναι:

  • Εκπόνηση μελέτης καταγραφής και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Δήμου
  • Εφαρμογή του Cost Cutting σε συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου Σπάρτης
  • Εκπαίδευση των υπηρεσιακών στελεχών
  • Εγκατάσταση Φ/Β στην γεώτρηση Αι-Γιάννη
  • Βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας των σχολείων α΄βάθμιας και β΄βάθμιας   εκπαίδευσης
  • Εγκατάσταση Ηλιακών σωμάτων ή/και Φ/Β στο κλειστό γυμναστήριο και το  κολυμβητήριο
  • Εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων στις επιφάνειες των δημοτικών κτιρίων
  • Επεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας και εφαρμογές ΑΠΕ στο ΕΠΑΛ-ΕΛΑΣ-ΣΕΚ του Δήμου Σπάρτης
  • Ολοκληρωμένη παρέμβαση εξοικονόμησης και διαχείρισης ενέργειας στο δημοτικό φωτισμό με.

    1. Αναβάθμιση οδοφωτισμού (κυρίως τεχνολογία LED)
    2. Εγκατάσταση συστημάτων διαχείρισης οδοφωτισμού

  • Συγκρότηση λειτουργικού πλαισίου προγραμματισμού, ελέγχου και παροχής  εγκρίσεων για δαπάνες προμηθειών, εργασιών, υπηρεσιών, μεταφορών σε συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες   του Δήμου
  • Παρακολούθηση - ανεύρεση και συμμετοχή του Δήμου σε ευρωπαϊκά προγράμματα
  • Δημιουργία δημοτικής επιχείρησης

 

5. Διαφάνεια – Ηλεκτρονική Δημοκρατία

Η ηλεκτρονική δημοκρατία ορίζεται ως η χρήση των νέων τεχνολογιών, όπως υπολογιστές, το Internet κ.α. (οι λεγόμενες ΤΠΕ - Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών) για την υποστήριξη των δημοκρατικών διαδικασιών. Έχει σαν στόχο να δημιουργήσει ένα πλαίσιο για τη βελτίωση της ενημέρωσης των πολιτών, τη συμμετοχή τους στο δημόσιο διάλογο και την ενδυνάμωση της συνεισφοράς τους στις διαδικασίες διαμόρφωσης των πολιτικών του Δήμου (π.χ. ηλεκτρονική διαβούλευση).

Η εξέλιξη και χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, ιδιαίτερα με το γοργό ρυθμό ανάπτυξης των υποδομών  ειδικής διαδραστικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα αξιοποιεί στο μέγιστο τις δυνατότητες των ΤΠΕ και θα συμβάλλει στην πιο ολοκληρωμένη συμμετοχή και επικοινωνία των πολιτών με το Δήμο, ενδυναμώνοντας την τοπική κοινότητα. Παράλληλα, θα συμβάλλει στην εσωτερική οργάνωση του Δήμου, στην εξυπηρέτηση των υπηρεσιακών αναγκών του, όσο και των Νομικών Προσώπων του για την άμεση εσωτερική πληροφόρηση και οργάνωση (άμεση εσωτερική διάχυση). 

Άμεσες προτεραιότητες πρέπει να είναι:

  • Δημιουργία ειδικής διαδραστικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας σε συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες του    Δήμου Σπάρτης
  • Ευρυζωνικότητα με εισαγωγή υπηρεσιών 5G   στο δίκτυο  internet που θα παρέχει στους πολίτες τη δυνατότητα:

    1. να επιλέγουν θέματα που θα συζητηθούν στο Δημοτικό Συμβούλιο και συμμετοχής online στις συνεδριάσεις του, μέσω ιστοσελίδας
    2. να ψηφίζουν για τα θέματα της ατζέντας και παρέμβασης στις συνεδριάσεις του
    3. παροχής υπηρεσιών τηλεπρόνοιας
    4. διαχείρισης παραπόνων τους, στα πλαίσια του οποίου θα ενημερώνονται άμεσα για το χρόνο διεκπεραίωσης των αιτημάτων τους
Επιστροφή στο αρχικό άρθρο


Οδός Εμπόρων